Annons

Kodak Portra & Fuji Reala

Produkter
(logga in för att koppla)

Gote

Aktiv medlem
Hej,

Vilket papper skulle ni rekommendera att man använder till Kodak Portra 160NC och VC filmerna samt Fuji Reala 100? (Det behöver inte fungera till alla filmerna samtidigt.)

Till Kodak Portra är just Portra & Supra-papper utmärkt. Supra-papper är något hårdare. Dock vet jag inte om dessa finns för skålframkallning - om det nu är så du ska framkalla.

Använder ni samma papper till båda filmerna?

Och blir det verkligen bra om man använder Fujipapper till Kodakfilm? Jag har lite dåliga erfarenheter av sånt tidigare, men det kan ju varit labbet som slarvade.

Vet ni om Arcive Crystal-papperet är bra?
Hittade inte Fujiflex så jag köpte på mig lite av det andra. Vad jag förstår är det lite mer standard, och inte lika lyxigt. Någon som har erfarenhet av det?

Gote:

När jag jobbade med detta kopierade vi mestadels Portrafilm. Det hände dock att även Realan kopierades. Denna är ju en blandljus-film vilket säkert bidrar till att den är lite knepigare att jobba med.
Vad gäller Fujipapper till Kodakfilm & vice versa tror jag inte att det spelar nå´n större roll vid konsumentframkallning i minilabb & centrallabb. Jag tror att både Fuji & Kodak vill göra papper som är så bra som möjligt till så många filmer som möjligt.

För neutrala färger som är något dämpade:
Agfa.
För mjukast resultat:
Agfas porträttpapper.

För renaste (vit) pappersbas:
Fuji.
För mest drag i röda färger och nyanserade gröna:
Fuji
För djupaste svärta:
Fuji

För högst kontrast:
Kodak Supra

Skillnaden mellan Agfa porträtt och hårda Kodak är cirka ett steg. (Uppmätt med densitometer.)

Eventuella invändningar mot denna lista är OK.
Samtliga RA-4 papper går att skålframkalla.

ANNONS
Götaplatsens Foto