Annons

Kodak Q-60K3 IT-8 Calibration Target?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rico

Aktiv medlem
Har läst runt på nätet att om man har en "Kodak Q-60K3 IT-8 Calibration Target" så blir scanningar av KodaChrome dior avsevärt mycket bättre. Jag har dock några frågor som jag hoppas nån kan besvara.

Först en länk till produkten hos B&H i USA:

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=276295&is=REG&addedTroughType=search

Mina frågor....

1. Är det nån som vet om denna produkt finns att köpa i Sverige? Eller måste jag beställa från USA? Den kanske finns i Europa?

2. Om jag nu får tag på produkten vilken/vilka scanners kan jag använda denna IT-8 med? Är det bara filmscanners det fungerar med?, eller går det även med te x Epson V700/750?

3. Är det nån här på Fotosidan som har en sån här KodaChrome IT-8? Hur blev scanningarna? Vilken scanner använde ni?

4. Hur översätter man enklast till Svenska: "Kodak Q-60K3 IT-8 Calibration Target"

Tack på förhand...

Tack för svaret Hans!

Ska titta på den sidan. Kalibratorn/mjukvaran är det jag hoppas på att få med i mitt val av scanner. Därför är jag lite nyfiken på vilka vettiga scanners för diabilder som det medföljer mjukvara för att scanna in IT8.

Rico skrev:
1. Är det nån som vet om denna produkt finns att köpa i Sverige? Eller måste jag beställa från USA? Den kanske finns i Europa?

Enligt Wolf Faust, som Hans refererar till, som säljer IT8:eek:r på flera olika filmmaterial, finns ingen som tillverkar eller säljer Kodachrome IT8:eek:r i Europa.

2. Om jag nu får tag på produkten vilken/vilka scanners kan jag använda denna IT-8 med? Är det bara filmscanners det fungerar med?, eller går det även med te x Epson V700/750?
Alla skannrar som kan skanna film kan kalibreras med en sådan IT8.

3. Är det nån här på Fotosidan som har en sån här KodaChrome IT-8? Hur blev scanningarna? Vilken scanner använde ni?
Jag har kalibrerat många skannrar med IT8, men då på Fujichrome eller Ektachrome. Resultatet när man skannar E6-dior blir mycket bra. För skanning av Kodachrome finns det blir gult inte så bra.

4. Hur översätter man enklast till Svenska: "Kodak Q-60K3 IT-8 Calibration Target"
Kodak Q-60K3 IT-8 kalibreringsreferens är väl en någorlunda överraskning.

Vad du behöver för att få till en bra skanning är för det första ett bra program som tillåter dig att ställa in det så att det alltid blir samma resultat. Sedan behöver du ett kalibreringsprogram, som kan göra en bra ICC-profil. Denna använder du som källprofil när du konverterar till din arbetsfärgrymd.

Problemet med Kodachromeskanning tas upp av Don Hutcheson. Du hittar en del intressanta artiklar på http://www.hutchcolor.com/CMS_notes.html

Stefan

Jag läste i ett annat forum där någon hade använt Kodak Q-60K3 IT-8 från B&H i USA tillsammans med Nikon Coolscan 9000 och Silverfast med mycket bra resultat på Kodachrome dior. Enligt honom var skillnaden med Kodaks IT8 enorm jämfört om han inte använde den på sin 9000 scanner. Detta tänkte kanske lät som att den IT8 även skulle kunna vara en fördel på en billigare scanner.

Min budget tillåter knappast en Nikon Coolscan 9000 så jag är lite nyfiken på om kanske Coolscan V ED (LS-50) eller Epson V700 skulle kunna göra ett "bra" jobb. Mina krav på resultat är inte skyhöga utan jag skulle bli glad om jag kan få ut 10x15 kort med bra kvalitet.

Skulle vara kul om nån här har använt nån av ovanstående scannrar tillsammans med Kodak Q-60K3 IT-8 på Kodachrome.

Rico skrev:
Skulle vara kul om nån här har använt nån av ovanstående scannrar tillsammans med Kodak Q-60K3 IT-8 på Kodachrome.

Det är rätt dyrt att få till en bra skannerkalibrering. För det första behöver du en referensbild, sedan ska du ha ett kalibreringsprogram. Kalibreringsprogram finns inbyggd i de mer avancerade varianterna på Silverfast och i en enklare variant i Vuescan, men inte i andra skanningsprogram.

Stefan

Nikon LS-V ED + Silverfast 6.4 + IT8 + Fujichrome

Rico skrev:
Min budget tillåter knappast en Nikon Coolscan 9000 så jag är lite nyfiken på om kanske Coolscan V ED (LS-50) eller Epson V700 skulle kunna göra ett "bra" jobb.

Rickard,

Jag använder Nikon Coolscan V ED (LS 50) ihop med Silverfast 6.4 (med inbyggd IT-kalibrering). Med ett Silverfast Fujichrome IT8-dia blev det ett himla kvaltetslyft på Fujichromescanningarna jämfört med scanningarna med Nikons programvara (utan inbyggda IT8-funktioner). Nu blir scanningsresultaten perfekta från första försöket.

Det var Fujichrome det - din fråga gäller ju Kodachrome.

Jag har jätteproblem att få kvalite' på mina Kodachromescanningar (med LS 50 och Silverfast) och har därför ibland funderat på att skaffa även en Kodachrome-IT8-dia, men det har stupat på att jag inte hittat någon leverantör med vettigt pris.
USD 44 hos B&W var ju inte så farligt, man kan naturligtvis fråga sig hur kvalite'n på diat är.

Enligt vad jag läste i nåt av alla miljarder forum i USA så var den killen som hade Nikon Coolscan 9000 + Silverfast + B&Hs Kodak IT8 salig över kvalitetsskillnaden jämfört med Nikons programvara. Det kanske borgar för att det är god kvalitet?

Kanske man ska göra en beställning. Är det nån som har gjort en beställning från B&H? Tänkte främst om det funkar smidigt, hur lång tid det brukar ta och hur mycket man ska plusa på priset med moms och tullavgifter.

Det skulle vara intressant att se hur Epson V700/V750 klarar sig mot Nikon Coolscan V ED med ett IT-8 kalibreringskort. Fördelen med Epson-scannern är att man får Silverfast med och t.o.m fullversionen om man köper V750.

Epson V700/V750 är väl flatbäddscanners?

I o f s har jag bra erfarenhet av Epsons flatbäddscanners (har en Perfection 3200 Photo som jag är oerhört nöjd med, det är förresten Silverfast programvara i den med) men om du ska scanna diabilder ofta och vill ha hög kvalitet bör du nog skaffa en "riktig" diascanner.

Rico skrev:
Fördelen med Epson-scannern är att man får Silverfast med och t.o.m fullversionen om man köper V750.
Det är inte bergsäkert "fullversionen" som följer med Epson V750 innehåller även IT8-funktionen.
På Lasersoft Imagings webb kan man för Epson V750 köpa "fullversionen" Silverfast Ai (USD 119) och "fullversionen" Silverfast Ai IT8 (USD 218).

Om jag förstår Lasersoft Imagings webb rätt så är IT8-funktionen för vissa scanners en separat feature, för andra scanners ingår den.

Förutom osäkerheten om vilken "fullversion" som egentligen ingår (leverantören vet nog) blir Epson en trettonhundralapp dyrare;

Epson V750 Pro

Dustin 8.280:-

Nikon Coolscan V ED LS-50

Dustin 5.444:-
Silverfast Ai IT8 USD 219 (dvs cirka 1.550:-, nedladdning via webben)
Summa 6.994:-

I båda fallen tillkommer inköp av IT8-target.

ANNONS
Götaplatsens Foto