Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolla reflektionen

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Ikväll roade jag mig med att montera ett gammalt blixtaggregat på en Nikon D40. Bild visar...

Ljusflödet kan styras genom justering av bländaren, ISO-talet och blixtens effektsteg.

Kamerans inställningar: M - 1/100 - f/exempelvis 10 - WB blixt. Blixten riktad upp mot vitt tak. Den holländska mjölkkärran visar resultatet.

Sedan gjorde jag samma sak i ett rum med furupanel i taket. Bild på vit yta borde gulfärgas och blev också så. Ändrade då WB till glödlampa och då blev bilden riktig. Bild 3. Lärdom - läs alltid av det ljus som Du tror reflekteras och ställ in WB efter Din uppfattning.

En annan konklusion - återanvänd Era gamla blixtaggregat!

per

(Jag lärde mig just nu en sak, uppladdningen av bilder går oerhört mycket snabbare om Du först minskar ner storleken).

Bilagor

• IMG_0981.JPG
    IMG_0981.JPG
    36.5 KB · Visningar: 227
  • 20 fototeknik 120.jpg
    20 fototeknik 120.jpg
    72.3 KB · Visningar: 234
  • 20 fototeknik 124.jpg
    20 fototeknik 124.jpg
    77.8 KB · Visningar: 234
Kan väl inflika att man bör mäta syncspänningen innan man provar ett gammalt blixtaggregat. Normalt sett så tål många kameror inte mer än 5volt. Rätt vanligt att semiproffs klarar upp till 250volt men det finns äldre blixtar som laddar mer än så. Min gamla starblitz har ja mätt upp till 280volt..

Den lilla bistra sanningen är att man snart kan stå där me en kamera vars blixtstyrning är bokstavligen grillad :)

Miklen, ingen fara, jag har mätt spänningen hos både National och Starblitz. Med hjälp av bild på voltmätaren har jag tidigare på Fotosidan visat vilka spänningar det handlar om. Inga problem!
per

Senast ändrad:
Miklen, ingen fara, jag har mätt spänningen hos både National och Starblitz. Med hjälp av bild på voltmätaren har jag tidigare på Fotosidan visat vilka spänningar det handlar om. Inga problem!
per

Va inget påhopp mot dig mer mot alla andra nyfikna som läser tråden å har farsans gamla blixt liggande hemma å kanske inte borde testa ;)

Spänning hos några aggregat:

Starblitz Pro-5000 GTZ-Twin 11,06 volt

National PE-287S 8,26 volt

Metz 32 MZ-3 4,50 volt

Jag har tidigare sett information här på FS som anger spänningen för ett otal aggregat, men kan inte hitta den just nu.

Vill Du som har en blixt avsedd för DSLR-kamera vara vänlig att mäta och berätta vilken spänning Ditt aggregat arbetar med? Jag misstänker att det avlästa värdet blir i stil med ovanstående.

per

ANNONS
Götaplatsens Foto