Annons

kolorimeter eller spektrofotometer

Produkter
(logga in för att koppla)
Har försökt beskriva det hela tiden, men inte kommit på att det heter grovkalibrering. Men det förutsätter också att alla färger finns med på skärmen och tydligen också en lämplig omgivning.

Om du låter 5 personer göra en sådan visuell kalibrering kommer du få 5 olika resultat, särskilt om du sitter under miljöer som inte är helt optimala.

Stefan
 
Kollade på YouTube och kom till att man tydligen kalibrerar X11 (Windows-hjärtat) på en Unix-like. Placerar man en annan hårdskiva i datorn, så måste man kalibrera om för att skärmen också med den hårdskivan skall upplevas som kalibrerad.

Har det någon betydelse hur bra skärmen är inställd (grovkalibrerad) med hjälp av reglagen på skärmen? Om det har betydelse, så får man 5 olika kalibreringar med 5 olika personer med hjälp av instrumenten och de olika skärminställningarna.
 
Kollade på YouTube och kom till att man tydligen kalibrerar X11 (Windows-hjärtat) på en Unix-like. Placerar man en annan hårdskiva i datorn, så måste man kalibrera om för att skärmen också med den hårdskivan skall upplevas som kalibrerad.

Har det någon betydelse hur bra skärmen är inställd (grovkalibrerad) med hjälp av reglagen på skärmen? Om det har betydelse, så får man 5 olika kalibreringar med 5 olika personer med hjälp av instrumenten och de olika skärminställningarna.

Det spelar ingen som helst roll hur skärmen är grovkalibrerad. När du kalibrerar en skärm gör du först en inställning som gör att skärmen når fram till en optimal inställning = kalibrering.

Hur denna görs beror på skärmens prestanda. De bästa gör detta helt automatiskt. På enklare skärmar får man som användare själv sköta inställningarna, men man får en feedback från kalibratorprogrammet som säger att man ligger rätt. Du når fram till samma inställningar oberoende av var du börjar. På de allra enklaste skärmarna finns inte dessa inställningarna.

När man nått fram till dessa optimala värden profileras skärmen, dvs skärmens färgåtergivning mäts upp och en profil skapas. En profil är en beskrivning av skärmens färgegenskaper. Program som är färghanterade använder denna färgprofil för att korrigera färgerna så att de återges korrekt.

Stefan
 
Vad du ser i ditt YouTube-klipp är en manuell kalibrering. Fortfarande har inte en profil skapats. Fortfarande får du en färgåtergivning som du inte har koll på. I bilden jag bifogar har jag manuellt kalibrerat två skärmar, vilket gör att det vita och grå är någorlunda lika.

Jag sa att det inte är så enkelt att få ordning på detta, så skillnaderna beror min bristande förmåga att hantera dessa program. Men kolla de gula färgerna, där är skillnaderna så stora på grund av att Photoshop inte har en korrekt profil som programmet kan använda.
 

Bilagor

  • skarmfarg.jpg
    skarmfarg.jpg
    18.5 KB · Visningar: 163
ANNONS