Annons

kolorimeter eller spektrofotometer

Produkter
(logga in för att koppla)
Ändrar man på en färg exempelvis den gröna från styrka 0 till 100, så är fortfarande de streckade mittlinjerna i gröna stapeln kvar för alla värden.
 
Nu har vi ju glidit lite från ämnet men det är ju ändå i närheten:

Är de här ljuskällorna något att ha? (I fotohänseende alltså, bortse från eventuella fysiologiska effekter.)

http://www.viva-lite.se/

Jag vill gärna ha lampor som jag kan skruva i befintlig glödlampsarmatur.

Inte testat, men har kollat deras lysrör som var OK. Läs testresultat på http://www.sfoto.se/teknik/farghant...-utskrifter/lysror-betraktning-och-arbetsljus

Stefan
 
Man kan också jobba vid datorn utan omgivande belysning, eller mycket litet belysning, så man ser ser bordet och tangenterna. Vet ju inte om det är rätt, men de bildskärmar, som är kalibrerade för bildbehandling är alltför ljusa och rent av irriterande. Man får fort liksom sand i ögonen. En betydligt mörkare skärm verkar hälsosammare för ögonen och tillvaron.

Det är inte alls lyckat att arbeta vid för svag rumsbelysning. Ditt färgseende tappar de referenser som du behöver ha för att se fel i färger. Jämför bara med hur lätt det var att tycka att alla färger var OK när du kollade på diabilder i ett mörklagt rum. När du sedan lade upp bilderna sida vid sida på ett ljusbord så du färgsticken mycket bättre.

Stefan
 
Jag skulle säga att det är näst intill omöjligt att lyckas kallibrera sin skärm bra utan ett mätverktyg om man inte har väldigt bra kontroll på läget. Det är dessutom näst intill helt omöjligt att kallibrera en skärm enbart med dom reglage som finns på den.

Vid en kallibrering/profilering så är det tusentals korrigeringar som sker och det ner på varje enskild färg. Processen mäter upp ett antal färger hur många beror på hur nogran processen är vissa kanske mäter
0,0,0
0,0,5
0,0,10
osv
medans andra mäter
0,0,0
0,0,1
0,0,2

Att göra det manuellt kräver exeptionellt bra färgseende och ett otroligt tålamod. Dessutom måste man plugga in hur man skriver skärmprofiler.

/Karl
 
En första approximation är att reglera en färg åt gången. Man märker när det blir grönstick och när det blir för litet grönt. Man väljer något mittemellan. Sedan är det gamma, ljusstyrka, kontrast och färgtemperatur. Eftersom många inställningar är beroende av varandra så tar man det en gång till. Resultatet bör inte vara så illa och de värsta grodorna är åtgärdade. En kontroll med ett exemplariskt bildalbum och några vackra bilder på väggen. Nu törs man hantera råbilderna och få fram fina tävlingsbilder. Frågan är nu då hur mycket bättre blir det med kalibrator.
 
Det är inte alls lyckat att arbeta vid för svag rumsbelysning. Ditt färgseende tappar de referenser som du behöver ha för att se fel i färger. Jämför bara med hur lätt det var att tycka att alla färger var OK när du kollade på diabilder i ett mörklagt rum. När du sedan lade upp bilderna sida vid sida på ett ljusbord så du färgsticken mycket bättre.

Hej Stefan
Hur fixar jag till det i taket. Nu har jag en mängd halogenspottar med GU10 socklar och dom är inte att lita på, det vet jag. Så oftast släcker jag och sitter i mörker vilket heller inte är bra. Men om jag skaffar tex viva-lite lysrör, hur många och hur starka för ett rum på 15 kvm? ska man försöka få hela rummet jämnt belyst. Ska man använda öppna armaturer, utan glas eller galler? När man sen har monterat dessa lampor då får man kalibrera om skärmen, i mitt fall en CG241W och ColorMunki.
 
Kan inte skriva under på det, jag känner mig mindre trött och tycker det är skönt med kallare ljus. Stress har jag inte kännt av.

/Karl

vilket är helt rätt med tanke på de receptorer som finns i ögat och som styr och påverkar melantoninet i kroppen, men blått ljus kan också störa sömnbehovet, därav Joakims tidigare svar 30 att det inte är bra att glo för länge på en allt för blå datorskärm innan man skall försöka sova
 
Senast ändrad:
En första approximation är att reglera en färg åt gången. Man märker när det blir grönstick och när det blir för litet grönt. Man väljer något mittemellan. Sedan är det gamma, ljusstyrka, kontrast och färgtemperatur. Eftersom många inställningar är beroende av varandra så tar man det en gång till. Resultatet bör inte vara så illa och de värsta grodorna är åtgärdade. En kontroll med ett exemplariskt bildalbum och några vackra bilder på väggen. Nu törs man hantera råbilderna och få fram fina tävlingsbilder. Frågan är nu då hur mycket bättre blir det med kalibrator.


Jag kan bara småle åt din tilltro till att man »märker när det blir grönstick«. Jag kan visa dig hur många exempel som helst att jag kan lura ditt färgseende. Gå in t ex på http://www.purveslab.net och kolla en del av de exempel som finns där. Hoppas du efter detta förlorar din tilltro att man kan avgöra när skärmen är rätt kalibrerad genom att titta på den.

Stefan
 
Hej Stefan
Hur fixar jag till det i taket. Nu har jag en mängd halogenspottar med GU10 socklar och dom är inte att lita på, det vet jag. Så oftast släcker jag och sitter i mörker vilket heller inte är bra. Men om jag skaffar tex viva-lite lysrör, hur många och hur starka för ett rum på 15 kvm? ska man försöka få hela rummet jämnt belyst. Ska man använda öppna armaturer, utan glas eller galler? När man sen har monterat dessa lampor då får man kalibrera om skärmen, i mitt fall en CG241W och ColorMunki.


Jag har två 36 W rör i en armatur som riktas upp i taket och reflekteras mot en helt neutralvit yta, så att ljuset sprids jämnt i rummet.
 
Visst kan man bli lurad och få fel uppfattning om färger. Men om man är medveten om de värsta fallgroparna blir det inte så svåra fel med kalibrering med ögonmått.

Det värsta, som kan hända är utbrända skärmar och att man för den skull ljusat upp alla bilder och justerat rödfärgen. Tror det är många, som "förbättrat" sina bilder och först märkt att de har gjort skada när de köpt nya skärmar.

Vilken kalibrator skall vi köpa, som föredrar att använda någon Linuxdistribution. Kalibrerar man skärmen med Windows är samma skärm då också rätt i en Linuxversion? Blir det åter fel när man byter grafikkort?
 
Visst kan man bli lurad och få fel uppfattning om färger. Men om man är medveten om de värsta fallgroparna blir det inte så svåra fel med kalibrering med ögonmått.

Det värsta, som kan hända är utbrända skärmar och att man för den skull ljusat upp alla bilder och justerat rödfärgen. Tror det är många, som "förbättrat" sina bilder och först märkt att de har gjort skada när de köpt nya skärmar.

Vilken kalibrator skall vi köpa, som föredrar att använda någon Linuxdistribution. Kalibrerar man skärmen med Windows är samma skärm då också rätt i en Linuxversion? Blir det åter fel när man byter grafikkort?

Det finns bra Linuxprogramvaror som fungerar bra med dom flesta vanliga kalibratorer. Sedan vet jag inte hur bra Linux färghantering är, läser inte linux färgprofiler så ger det inget.

/Karl
 
Linux/Ubuntus programbibliotek har ett program som heter Agryll.

Argyll is an experimental, open source, ICC compatible color management
system. It supports accurate ICC profile creation for scanners, CMYK
printers, film recorders and calibration and profiling of displays.
Spectral sample data is supported, allowing a selection of illuminants
observer types, and paper fluorescent whitener additive compensation.
Profiles can also incorporate source specific gamut mappings for perceptual
and saturation intents. Gamut mapping and profile linking uses the CIECAM02
appearance model, a unique gamut mapping algorithm, and a wide selection of
rendering intents. It also includes code for the fastest portable 8 bit
raster color conversion engine available anywhere, as well as support for
fast, fully accurate 16 bit conversion. Device color gamuts can also be
viewed and compared using a VRML viewer.
 
Vilken kalibrator skall vi köpa, som föredrar att använda någon Linuxdistribution. Kalibrerar man skärmen med Windows är samma skärm då också rätt i en Linuxversion? Blir det åter fel när man byter grafikkort?

Jag kan lova dig att det är mer eller mindre omöjligt att göra en korrekt profil med ögonmått. Jag började med detta 1994 och har hållit på med färgkalibrering av skärmar på professionell nivå sedan dess. Så jag har testat, jag lovar.

Vilken kalibrator är inte så viktigt, de fungerar så gott som alla. Program är svårare, men en av de bästa är dispcalGUI, som baserar sig på Argyll.
 
Jag köpte en storformatsskrivare från Canon i somras, och skaffade då även ett kalibreringsverktyg (Spyder3 Studio) för att kunna kalibrera skärm och skrivare, och jag trodde inte att det skulle bli så stor skillnad som det blev. Om du inte har för avsikt att hantera dina bilder proffessionellt, eller om du mest publicerar dina bilder på en skärm eller på nätet ser jag inte någon anledning att satsa för mycket pengar på ett kalibreringsverktyg, men om du å andra sidan är seriös med dina bilder och är intresserad av att skapa bilder som "poppar", eller om du, som jag, har tänkt att försöka vara lite proffessionell med dina utskrifter kommer du aldrig klara dig utan en. Det är iaf min åsikt efter att ha arbetat utan en i två år med RAW-bilder och varit nöjd med resultaten, men efter att ha börjat använda en proffs-skrivare har jag insett hur många missar jag gjorde i min färghantering då. Saken är ju den att du inte ser vad som är fel förrän du ser den på en kalibrerad skärm med stor färgåtergivning. Så, kort o gott - välj det som passar utifrån hur du har tänkt använda dina bilder.

// J
 
De flesta av oss har väl en skärm, som kostar 300€ och skrivare för 39€ allt okalibrerat. Många av oss lämnar in tävlingsbilder och gör så gott vi kan. Hittade ett program i systeminställningar, som heter Färg. Det önskar en Profil för att man skall kunna kalibrera. Läser man mera är det hundratal sidor på engelska. Visst vill man få skärm, skrivare och webbkamera kalibrerade. Nu berättar programmet Färg att allt är okalibrerat. Trodde det var färdigkalibrerat som nytt.

Installerade Argyll för att se vad som hände, men märkte inget. Försökte med FreeWRL, men det krävde libmotif3, som inte hittas. Det dög inte med libmotif4.

Problemen hopar sig. Blev inte klok på vad som menas med profil, som man gör själv eller importerar från tillverkare. Och så rekommenderades också kalibrering av kamera. Kanske TV:n också borde kalibreras.

Är tydligen fråga om klasser på bildstudios. När nu prislappen är 339€ för ens terminal och bläckspridare måste man väl tänka till en och två gånger med kalibreringen och i vilken ända man skall börja.
 
De flesta av oss har väl en skärm, som kostar 300€ och skrivare för 39€ allt okalibrerat. Många av oss lämnar in tävlingsbilder och gör så gott vi kan. Hittade ett program i systeminställningar, som heter Färg. Det önskar en Profil för att man skall kunna kalibrera. Läser man mera är det hundratal sidor på engelska. Visst vill man få skärm, skrivare och webbkamera kalibrerade. Nu berättar programmet Färg att allt är okalibrerat. Trodde det var färdigkalibrerat som nytt.

Installerade Argyll för att se vad som hände, men märkte inget. Försökte med FreeWRL, men det krävde libmotif3, som inte hittas. Det dög inte med libmotif4.

Problemen hopar sig. Blev inte klok på vad som menas med profil, som man gör själv eller importerar från tillverkare. Och så rekommenderades också kalibrering av kamera. Kanske TV:n också borde kalibreras.

Är tydligen fråga om klasser på bildstudios. När nu prislappen är 339€ för ens terminal och bläckspridare måste man väl tänka till en och två gånger med kalibreringen och i vilken ända man skall börja.

Väljer man att arbeta i Linux så får man ta en hel del strul. Ska inte säga att Mac OSX och Windows 7 är felfria, men på grundläggande nivå är det rätt enkelt att få till en väl fungerande färghantering. Det grundläggande är ju att du behöver ett bildbearbetningsprogram som stöder ICC-profiler. Nästa steg är ju att använda en skrivardrivrutin där färghanteringen kan avaktiveras, så att konverteringen sker i bildbearbetningsprogrammet. Tredje steget är att få hem en bra profil för skrivaren. Antingen gör du det via papperstillverkarens hemsida, eller gör du/låter du göra en profil från en av alla dessa tjänster som erbjuder dig att bygga en profil på nätet.

Om du är med så långt vet du att din utskrift är korrekt. Sed kan kan du ju bestämma själv om du vill gå vidare och kalibrera din skärm.

Stefan
 
Har försökt beskriva det hela tiden, men inte kommit på att det heter grovkalibrering. Men det förutsätter också att alla färger finns med på skärmen och tydligen också en lämplig omgivning.
 
Jag har två 36 W rör i en armatur som riktas upp i taket och reflekteras mot en helt neutralvit yta, så att ljuset sprids jämnt i rummet.
Det förklarar kanske varför vi uppfattar allmänljuset så olika! Jag plockade ner mina Just lysrör för att jag tyckte det kändes som sjukhusbelysning i rummet. Då satt armaturen i taket med ljuset rakt ner. Sitter nu med fyra stycken 11W lågenergilampor som inte är färgriktiga, men bedömer utskrifterna under en Solux lampa. Mycket behagligare att sitta i rummet. Men man kanske ska testa med rikta armaturen uppåt i stället...
 
ANNONS