Annons

Kom med feedback på Fotosidan Magasin

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om du är prenumerant så kommer du idag få mail om en läsarundersökning. Men vi lyssnar gärna på feedback från andra också. Har ni något så skriv nedan så kan vi diskutera lite.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
För min del tycker jag att det är för stort fokus på prylar, det är säkert få förunnat att uppdatera utrustningen varje månad😁. Sedan gillade jag inte papperskvaliteten (strukturen) i de nyare utgåvorna, så jag gick över till Camera Natura istället 😮.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag läser den genom Readly. När jag hade den via papper så gillade jag inte pappret det sista året jag hade den, var väl några år sedan nu. Jag tycker att det är bra mix mellan teknik och övrigt. Kul också att se medlemmars bilder, kanske kunde det vara mer material från medlemmarna. I övrigt så hade jag uppskattat mer om lärande fototeknik i olika former
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
För min del tycker jag att det är för stort fokus på prylar, det är säkert få förunnat att uppdatera utrustningen varje månad😁. Sedan gillade jag inte papperskvaliteten (strukturen) i de nyare utgåvorna, så jag gick över till Camera Natura istället 😮.
CN är trevlig och fin tidning speciellt om man är intresserad av just naturfoto. Angående papper så har vi samma blanka papper som CN sen 2022#4 :)
Sen kikade jag lite på tester och där har vi 38 av 512 sidor under 2023. Sen kan man såklart räkna in delar av plocksidorna och EISA Awards.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
CN är trevlig och fin tidning speciellt om man är intresserad av just naturfoto.
Det är mitt primära intresse för foto; Landskap.
Angående papper så har vi samma blanka papper som CN sen 2022#4 :)
Det var ett tag sedan jag sa upp min pren. på Fs magasin 😉.
Sen kikade jag lite på tester och där har vi 38 av 512 sidor under 2023.
Som sagt, det var ett tag sedan jag sa upp min pren. på Fs magasin 😉. Sedan kan jag avsluta med att du ville ha lite feedback om Fs Magasin, och det har du nu fått, från mitt håll. Men återigen, det var ett tag sedan jag prenumererade, det kan ha hänt saker på vägen som gått mig obemärkt förbi, som sagt.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är mitt primära intresse för foto; Landskap.
Det var ett tag sedan jag sa upp min pren. på Fs magasin 😉.
Som sagt, det var ett tag sedan jag sa upp min pren. på Fs magasin 😉. Sedan kan jag avsluta med att du ville ha lite feedback om Fs Magasin, och det har du nu fått, från mitt håll. Men återigen, det var ett tag sedan jag prenumererade, det kan ha hänt saker på vägen som gått mig obemärkt förbi, som sagt.
Tack för feedback! Bor du på j-gatan? Isåfall postar jag senaste numret så kan du kika lite.
 

Falumas

Aktiv medlem
Då jag nyligen blev prenumerant och då digital sådan, så fick jag inte endast senaste utgåvorna utan flera årgångar att läsa. Tycker det är en bra blandning av det mesta.
Återblick på äldre kameror som funnits i dom senaste utgåvorna har varit ett välkommet tillskott för mig, dom riktigt gamla lådkamerorna och så prickade ni helt rätt i senaste numret med min första DSLR. Men jag hade med glädje läst om en 20D också.
Även om jag är långt ifrån Tictok-generationen så är längden på ett tema rätt för mig och sedan behövs ett hopp till något helt annat för att hålla intresset uppe för mig. Så efter att ha läst ett intressant reportage och sett fina bilder från någon fotograf är det trevligt att läsa ett test av något för att sedan återigen kastas in i något nytt.

Om det finns en förslagslåda slänger jag gärna ner en lapp om artiklar om den historiska utveckling av något. T.ex. AF, digitalkameror, sökare, film.
För mycket finns det säkerligen fortfarande aktiva fotografer som upplevt hela evolutionen av mycket som vi i dag ser som självklarheter och som har kommit väldigt långt med många iterationer både lyckade och mindre lyckade.
 

MNB

Aktiv medlem
Här kommer ett långt jävla inlägg så håll ut. Sorry om vissa förslag redan finns eller är snarlika något som redan finns i tidningen. Det var ett tag sedan jag prenumererade på den.

Jag satte mig i ca. 45 min och bara spånade fram dessa förslag och ideér. Kan säkert fylla på med många fler om intresse skulle finnas.


-----------------

- Redigering och ”hur man” får till en specifik stil. Exempelvis en mer filmisk stil. Redigeringen är ju en så stor del av fotograferingen idag, men många verkar ha problem med att förstå och lära sig Lightroom för att skapa sin egen stil. Med exempel i tidningen på hur man får till en specifik stil (en ny i varje nummer) så borde det hjälpa många att förstå bättre och hitta sin egen stil.

- 10 tips kring allt I princip. 10 tips kring gatufoto. 10 tips för att fota svart-vitt. 10 tips för att få mer intressant bild av ett landskap. 10 tips för att bli inspirerad för dom gångerna man känner att man vill gå ut och fota, men inte vad, hur eller när. Finns oändligt med olika teman och stilar man kan ge 10 tips kring.

- Sociala medier. Hata det eller älska det. Men det är en stor del av ens vardag och speciellt om man vill som glad amatör nå ut till andra för att visa sina foton. Hur kan man bli bättre på detta område? Vad är dom vanligaste misstagen man gör? Måste man även posta rörliga bilder? Hur viktigt är taggar? Hur fungerar en algoritm?

- En frågesida. Medlemmar kan skicka in frågor helt enkelt som besvaras av kunniga som tidningen ringer upp/mejlar/finns på redaktionen.

- Som sagt tidigare av mig och många andra. Mer fokus på medlemmarna. Lyft fram och visa upp dom. Deras bilder, kunskap och inte minst förslag.

- Tester. Alla dessa tester. Det är alldeles för många tester utan tvekan. Jag skulle hellre se att man har mer köpråd och jämförelser. T ex vilken kamera är bra för gatufotografen? Så består testet av 3-4 olika kameror och i 3 olika kategorier. Budget - Mellan - Lyx. Samma sak med objektiv och mycket annat.

- Gå igenom olika typer av stilar inom fotostilar. Det finns ju en uppsjö av olika stilar inom gatufotografering t ex. Vilka är dom och hur ser dom ut? Hur gör man för att likna en specifik stil själv? Ha med tips då t ex vad man kan använda för inställningar i kameran och vilka lägen för att underlätta vid olika typer av scenarion (sol, regn osv).

- Mer grundläggande kring kameran och dess inställningar. Hur många amatörer förstår och vet egentligen vad ISO, slutartid och bländare är och hur det fungerar? Även gå igenom enklare inställningar som dom flesta vanliga kameramärken huserar i sina hus. T ex kamerans olika lägen och hur dom fungerar och vad dom gör.

- Att ha med mer välkända fotografer kan vara kul om man gör det intressant och lärorikt. Låt dom dela med sig av några gamla foton dom tagit. T ex 2st tagna för 10 år sedan och 2st för 5 år sedan och 2 i nutid. Gå igenom vad som förändrats i deras fotografering. Hur har dom utvecklats och vad skulle dom gjort annorlunda idag om dom skulle tagit dom två bilderna igen från varje tidsperiod.

- Kom med tips på fotoprojekt. Att ha ett eller flera fotoprojekt som är pågående är ett fantastiskt sätt för att hålla motivationen uppe och för att utvecklas. Tipsa och kom på ett tema för ett projekt. Allt från dörrar, cirklar eller färgen blå. Med exempel på foton som berör det temat osv.

- Komposition. Regler och oskrivna regler. Exempel på när reglerna brutits och ändå fungerat. Täck helt enkelt komposition. Bara där finns det nog innehåll för att ha flera olika delar i olika nummer.

- Ta upp mer experimentella metoder, stilar och ideér. T ex dubbel exponering, igen med exempel vad man kan göra och även hur man gör det. Allt från inställningar i kameran till redigering osv.

- Moral, etik och regler. Berör ämnet på en sida eller något i varje nummer. Vad gäller egentligen när man tagit en bild på en främmande person? Får jag posta den på nätet? Sälja bilden som en poster/tavla? Är det okej att ta en bild på ett barn? Hemlösa? Vad går gränsen mellan redigering och manipulering? Eller varför inte reda ut reglerna kring drönarfotografering?

- Olika DIY kamera ”hack”. Nej, det tilltalar inte alla. Men garanterat för det några att prova sig fram och kanske rentav hittar något som höjer deras egen fotografering. T ex att man kan använda skärmen på sin mobiltelefon som reflektion. YouTubern Jordi Koalitic är ett bra exempel på hur mycket man kan göra.

- Ha tips om okända fotografer och vart man hittar dom. Helt enkelt belys någon ni hittat på instagram eller liknande som har 500-2000 följare eller liknande. Oavsett om personen är svensk eller inte, fotar landskap eller porträtt. Det finns otroligt många duktiga fotografer därute som aldrig får någon uppmärksamhet för att dom inte ”spelar spelet” för att växa på sociala medier.

- Tipsa om filmer, tv-serier och dokumentärer. Filmer och serier som kan vara en stor inspiration för fotografering. Exempelvis Wes Anderson och hans filmer. Eller varför inte Dunkirk? Finns massor med filmer och serier som inspirerar. Dokumentärer om fotografer och fotografering. Allt från Bill Cunningham, Helmut Newton till Vivian Maier.

- Ha med något oväntat i form av en intervju, reportage eller teknik. Exempelvis gatufotografen som enbart fotar med 300mm objektiv. Finns ju mycket sådant som många tycker är ”fel” och ”annorlunda” osv. Lyft fram fördelarna och nackdelarna med det oväntade. Varför inte ha med 3 olika personer som fotar gatufoto exempelvis. Där dom alla föredrar olika brännvidder t ex. 23mm, 50mm och 200mm. Varför föredrar dom just den? Visa upp några av deras bilder. Deras råd och tips kring att fota med just den brännvidden.

- En kortare introduktion till makro eller porträtt eller landskap eller fågel eller…något av alla andra olika typer av fotografering man kan syssla med. Vad rekommenderas för objektiv för att t ex fota fåglar? (Inte specifikt ett från Canon t ex utan vilken brännvidd är bra) även vilka inställningar är att föredra och allt sådant för att ha en större chans att fånga en skarp bild på en fågel. Ha med en 2-4st fotografer inom området som ni tipsar om. Alltså inte någon intervju eller liknande utan helt enkelt tips om en bra och inspirerande fotograf som fotar fåglar som i detta exempel.
 

PMD

Aktiv medlem
Många, många bra förslag där från Mikel.

Själv skulle jag vilja föreslå en artikelserie om objektiv. Objektiv som genom historien har fört tekniken och prestandan framåt. Från Petzval/Voigtländers tidiga objektiv till moderna superobjektiv med hög ljusstyrka.
På vägen hittar man Kilfitt Zoomar och Zeiss plojobjektiv Super-Q-Gigantar 40mm f/0.33.
Och en del annat.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här kommer ett långt jävla inlägg så håll ut. Sorry om vissa förslag redan finns eller är snarlika något som redan finns i tidningen. Det var ett tag sedan jag prenumererade på den.

Jag satte mig i ca. 45 min och bara spånade fram dessa förslag och ideér. Kan säkert fylla på med många fler om intresse skulle finnas.
Mycket bra och genomtänkta förslag! Tack!
 

MNB

Aktiv medlem
Kul att förslagen togs emot positivt. Jag fick hybris och spånade fram några till.


--------


- Fotografering enbart med mobiltelefonen. Kanske få en person som enbart fotar med mobilen att komma med tips och tricks.

- Fotograferande i tv-spel. Ja, det låter konstigt. Är det verkligen fotografering? Det är upp till var och en att avgöra. Men det finns (såklart) tävlingar i detta som visar på att det går att ta otroliga bilder i tv-spel.
Se: https://www.thefourthfocus.com/thevpawards-winners

Kanske skriva lite om detta ämne och tipsa om spel som har intressanta fotomöjligheter. Ta hjälp av någon kunnig inom gaming?


- Berör ämnet kring olika tekniker. T ex ICM och visa exempel, kom med tips och råd och visa fotografer inom varje område.

- Ha ett rullande tema i varje tidning för att få folk att gå ut och fota. För att hjälpa till med motivationen. Ingen tävling eller dylikt. Helt enkelt ha ett tema som exempel hösten och sen posta dom 3-5 bästa bilderna i nästa nummer. Så fortsätter det så.

- Kika på och prova olika retro objektiv i moderna kamerahus. Vad behöver man för adapter till respektive kamerahus? Vad ska man tänka på överlag? Visa exempelbilder tagna med respektive objektiv ni provat.

- Ta upp olika myter inom fotandet. Här finns det en uppsjö av olika myter som kan belysas. Samtidigt som det kan knytas ihop med att läsaren får möjlighet att kommentera kring det, med en länk/uppmaning till att besöka fotosidan forumet och använda det klassiska ”vad tycker du?”

- Skriv om hur en fotograferande amatör kan ta nästa steg och faktiskt ta uppdrag och sälja fina foton. Allt från vad man kan tänkas behöva som t ex f-skatt till egen hemsida. Hur man gör för att ”synas” och tips på hur man når ut helt enkelt som ny fotograf på marknaden.

- Tipsa om vad det finns för olika alternativ när det kommer till vad som ofta behövs förutom själva utrustningen. Vilka olika kan man bygga sin hemsida hos och vilken är bra och mindre bra. Exempelvis Squarespace, mix och Pixpa. Samma sak med visitkort, fotobok och poster.

- Ha ett rullande reportage där ni tipsar om fotoplatser i Sverige. Ha ett landskap för varje nummer. Låt läsarna/medlemmarna komma med sina tips blandat med era egna. Tänk brett med att det inte bara ska vara landskap och fåglar. Utan det kan vara gatufoto, övergivna platser eller andra intressanta miljöer. Dom större städerna kanske kan få ett eget nummer. Så att man har exempelvis Göteborg och staden med omnejd som ett eget nummer. Medans allt utanför Göteborg och övriga Västra Götaland som ett eget nummer.

Ha tips på intressanta platser utanför Sverige att fotografera i. Igen, inte bara nationalparker, fåglar eller Island. Utan t ex Lissabon. Mer lite ”okända” platser. Ni behöver inte ens resa dit själva utan med lite research och att ha med exempelbilder kommer man långt med för att inspirera läsaren.

- Igen någon form av rullande reportage där ni riktar er enbart till amatörer och ger dom tips och råd om fotografering. Verkligen basic saker. Även ha något för dom mer kunnigare fotograferna likaså. Man blir aldrig fullärd. Här borde ni kanske lägga mycket vikt på att faktiskt ha en tidning som riktar sig mer brett där nybörjare, amatörer och proffs alla får plats.

- Låt läsare/medlemmar skicka in en egen bild som är oredigerad. Raw helt enkelt. Sen ha någon gästfotograf eller om någon på redaktionen redigerar bilden. Detta är inget nytt påhitt, men väl roligt att se före/efter osv.

- När jag läser PMDs förslag ovan så fick jag idén, att man kan jämföra retro objektiv med dagens motsvarighet. Vad har utvecklats? Visa samma bild taget med båda objektiv och jämför. Har något blivit sämre rentav med dagens modern objektiv kontra retro? Här kan man ju ta det vidare även till kamerahus och annat.
 
ANNONS