Annons

Kombination VR och macro onödig ?

Produkter
(logga in för att koppla)

hank

Medlem
Hej.
Jag kollar på ett macro objektiv och undrar hur stor påverkan VR/IS har vid Macro fotografering.
Borde inte VR/IS vara onödigt när det ändå oftast är blommor som vajar i vind, djur som rör på sig etc.Snarare än handskakningar.

Eller har man en riktig användning av VR/IS vid macro ?

Kontemplerar Tamron 90/2.8 eller Nikkor 105/2.8VR

.Henrik

VR har du ingen nytta av vid macro. Själv upplevde jag att VR inte hjälpte när motiven låg inom ca en meters avstånd. Om man tittar i sökaren så ser man att de skakningar som blir rör sig inom ett väldigt stort område när man kommer nära motiven. En liten skakning kan flytta bilden rejält och då hjälper ingen VR i världen. Men tänker man använda gluggen till annat också så är ju VR mycket värt. Dessutom så är ju Nikons 105:a interfocuserad och mycket snabb i af, till skillnad från Tamronen som inte är särskilt snabb och blir en riktig snabel vid macroavstånden.

Jag läste om en kille som handhållet använde konturnerlig autofokus och VR med sin 105VR, när tex blommorna rörde sig framåt och bakåt i vinden så följde autofokusen med, enligt honom så funkade det väldigt bra så länge man inte fotade vid närgränsen, för då funkar väl bara manuell fokus oavsätt vilket objektiv man använder.

/kent

Bokeh skrev:
..så länge man inte fotade vid närgränsen, för då funkar väl bara manuell fokus oavsätt vilket objektiv man använder.

OT: Varför då? Jag tycker det funkar alldeles utmärkt med AF till makro?

(jag tycker iofs att det funkar med handhållet oxå, så jag har väl totalt missuppfattat något..) :)

/Per

Per skrev:
OT: Varför då? Jag tycker det funkar alldeles utmärkt med AF till makro?

(jag tycker iofs att det funkar med handhållet oxå, så jag har väl totalt missuppfattat något..) :)

/Per

Jag har då aldrig lyckats handhålla en kamera vid närgränsen med ett makroobjektiv, eftersom skärpedjupet blir oerhört kort, krävs det kraftig nedbländning, det medför i sin tur långa slutartider, sen räcker det med att man rör kameran ett par millimeter för att komma ur fokus, och det gör man oftast omedvetat efter man låst fokus.

Sen brukar autofokusen jaga fram och tillbaka när man är så pass nära, men jag har bara provat ett makroobjektiv, Canon EF-100 Makro, och autofokusen funkade inte med den gluggen vid närgränsen i allfall.

Enklast är att använda stativ med makrosläde samt fokusera manuellt vid makrofoto, hela blommor och dyligt funkar naturligtvis att fota på frihand med autofokus, men till det behöver man ju inget makroobjektiv heller.

/kent

Bokeh skrev:
Enklast är att använda stativ med makrosläde samt fokusera manuellt vid makrofoto..

Inte enklast, men bäst kanske - jag försöker också bli flitigare på att använda stativ till makro. Men om man fotar rastlösa småkryp gäller det ju att överhuvudtaget komma till skott innan de virvlar vidare. Då tycker jag det kan funka rätt ok att smyga omkring med kameran nerbländad till 8-13 och fräsa av några bilder med AF, ofta ligger man ju på magen till slut ändå, och kan ta stöd med armbågarna. En fördel med digitalkameran är ju att man faktiskt har råd att ta några extra rutor och hoppas på att någon blir bra - inget 'snyggt' sätt att fota på kanske, men ganska produktivt.

/Per

ANNONS
Götaplatsens Foto