Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kombinerat macro & porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Är sugen på att köpa ett fast objektiv för macrofotografering, självklart med bra ljusinsläpp.

Är även väldigt sugen på att köpa ett fast objektiv för porträttfotografering (50mm skall väl vara bra med 1,6x utsnitt som jag har i 300D:n?)
Självklart även gärna detta med bra ljuinsläpp.

Så, finns det nått som går att kombinera dessa två egenskaper med?

/Jocce

Canon EF-S 60 mm / 2.8

Nya Canons glugg är anpassad både för macro samt porträtt.

Jag har bara kört macro än så länge, men tänker försöka lära mig porträtt med den också.

Kanonglugg!!!

ulricahdesign skrev:
Canon EF-S 60 mm / 2.8

Jag har bara kört macro än så länge, men tänker försöka lära mig porträtt med den också.

Kanonglugg!!!

Jag skulle föredra en ljusstarkare "normal" för porträtt pga det kortare skärpedjupet vid största bländare.

ulricahdesign skrev:
Canon EF-S 60 mm / 2.8

Kanonglugg!!!

Har du några exempelbilder med den?
Vad kör du för kamera?

Hur pass bra förstoringsgrad?

/Jocce

Jocce skrev:
detta med bra ljuinsläpp.

Så, finns det nått som går att kombinera dessa två egenskaper med?

/Jocce

Titta på EF 100/2,8 USM. det är ett ypperligt makroobjektiv och fungerar bra för mig som porträttele också.

mvh

Bent

Annars kan du köpa ett Canon 50/1.8 II för 1200 spänn och så väljer du fritt bland makroobjektiven. Annars är nog 60/2.8 eller 100/2.8 det "bästa" man kan få..

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto