Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma igång med analogt igen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aene

Ny medlem
Har de senaste åren fotograferat digitalt, men funderar på att det skulle vara kul att åter köra lite analogt i sommar. Till mitt förfogande har jag då 2 gamla Nikon-kameror, en FE2 och en F75 samt lite blandade linser.
Båda kamerorna använder 135mm-film och jag tänkte prova svart/vitt i början med Agfa APX 100 och Kodax TMax 100 för att se hur det fungerar. Är det ett bra val för dessa kameror eller finns det bättre?
Är det något mer man bör tänka på?

Jag har ingen erfarenhet av Agfa-filmen, men Tmax 100 är trevlig om man gillar hög kontrast. Dock är den inte så tolerant mot felexponering, så man bör ha rätt bra koll på vad man pysslar med. Filmen är nästan "kornlös" (beroende på framkallare) och vill man ha något mer av en "analog look" så skulle jag hellre gå på någon 400-film eller kanske Ilford FP4+ (ISO 125) som är mer traditionell i sin karaktär. Många gillar Tri-X men jag finner den lite för mjuk och med för högt dynamiskt omfång, vilket ger den låg kontrast. Fast det beror på vad man fotograferar.

Personligen tycker jag att småbildsformatet är för bökigt att hålla på med i förhållande till bildkvaliteten. Dock är ju kamerorna väldigt trevliga, så det blir nån rulle ibland ändå. Svårigheterna ligger främst i att skanna filmen med bra resultat utan att det blir skitdyrt. Ska du köra hela vägen till papperskopia i mörkrum är det förstås en annan femma.

På "den gamla goda tiden" var Ilford FP4 (föregångaren till FP4+), en av mina favoriter. Skulle också, i likhet med Martin, rekommendera dig att börja med FP4+. Tror att du har lättare att få bra resultat med den än med Kodak T-max 100. Har aldrig använt någon svartvit Agfafilm.

För egen del var tunnskiktsfilmen Adox KB14 (motsvarar ISO 20 idag) ganska länge min favorit. :)

Jag avskydde korn, och denna extremt finkorniga film gick bra ihop med min gamla Leica M3 med dubbelslag och Summicron 50/2,0. Blev ännu lyckligare efter att jag hittat metoden med acutancehöjande utarmningsframkallning i kraftigt utspädd Neofin Blau. Märkte dock att det med denna synnerligen lågkänsliga film behövde vara bra ljus ifall det inte skulle bli rörelseoskärpa direkt, så därför gick jag så småningom (motvilligt) upp till KB17 (ISO 40). Runt ett decennium senare hade jag kommit upp till 21 DIN (ISO 100) - först Kodak Plus-X och sedan Ilford FP4. Jag kom aldrig upp till 27 DIN (ISO 400) och Tri-X / HP4... Det var för mig helt obegripligt att folk kunde använda dessa kornmonster. Och inte nog med det, Tri-X var den mest populära filmen på den tiden, t.o.m. bland småbildsfotografer!

På färgsidan var det länge endast Kodachrome 25 (ISO 25) som gällde för min del. Så småningom slank även K64 in i mitt liv. Fast lika bra som K25 var i gott ljus var den ju inte, trots att Kodak försökte påstå detta... På den tiden såg jag överhuvudtaget inte åt negativ färgfilm - tyckte att pappersbilderna var erbarmligt usla jämfört med den kvalitet, färg, skärpa, klarhet, kontrastomfång, upplevelse och närvarokänsla som ett projicerat K25-dia gav på en bra duk jämfört med en liten fjuttig pappersbild. Eftersom rummet måste vara mörkt så elimineras fullständigt också alla störande synintryck, som man annars hela tiden har omkring sig.

Hade vid det laget minst två, och ofta fyra kamerahus laddade med svartvitt och färg och med olika känsligheter - t.ex. KB14, FP4 samt K24 och K64. Många kamerahus fick jag tillgång till "på köpet" så att säga, när jag efter några år kom att ägna mig åt att köpa och sälja begagnade systemkameror av olika fabrikat och modeller, i avsikt att utröna vilken/vilka som var "bäst". Först blev det 10, sedan 20 och så småningom 30 olika (system, inte kameramodeller, antalet modeller blev mer än 3-siffrigt). *)

Visst, jag var lite galen på den tiden. Som om det skulle ha gått över, kan jag höra folk muttra... Minolta SRT-303b blev min favoritkamera på den tiden, och så småningom hade jag fyra sådana hus. Jag kom att använda Leican allt mindre, den var ju inte alls lika flexibel. Och inte hade jag på många år råd att skaffa mer än ett extra objektiv till M-systemet heller, ett Hektor 135/4,5, medan jag ganska snart hade kommit upp i nåt dussin Minolta gluggar.

Fast nu är det nog bäst att jag slutar med mitt babbel. Varför något babbel om detta överhuvudtaget, kanske du frågar. Tja, du skrev ju att du hade två kamerahus, och det räckte... :)

Sorry.

*) Detta krävde inga jätteinkomster på den tiden. Värdeminskningen man fick om man köpte en kamer ny och sedan sålde den begagnad kanske upp till tio år senare, var ungefär lika stor som den totala värdeförlusten man fick genom att köpa ett tiotal begagnade kameror, som man sålde iväg något eller några år senare. Värdeminskningen för begagnat till begagnat brukade bli mellan 0 och 5 %, sällan mer än 10%. Inte längre möjligt med dagens digitala grejer...
.

Senast ändrad:
Har de senaste åren fotograferat digitalt, men funderar på att det skulle vara kul att åter köra lite analogt i sommar. Till mitt förfogande har jag då 2 gamla Nikon-kameror, en FE2 och en F75 samt lite blandade linser.
Båda kamerorna använder 135mm-film och jag tänkte prova svart/vitt i början med Agfa APX 100 och Kodax TMax 100 för att se hur det fungerar. Är det ett bra val för dessa kameror eller finns det bättre?
Är det något mer man bör tänka på?

Kan man fortfarande få tag i APX 100 någonstans? I så fall är det en mycket trevlig film som ger distinkt korn och enorm skärpekänsla framkallad i Rodinal (säljs som numera som bl. a. Adox Adonal).

Kan man fortfarande få tag i APX 100 någonstans? I så fall är det en mycket trevlig film som ger distinkt korn och enorm skärpekänsla framkallad i Rodinal (säljs som numera som bl. a. Adox Adonal).

APX finns fortfarande att köpa i Tyskland men det är väl bara en tidsfråga innan de sista lagren är uttömda. Jag har ca 70 rullar i frysen och som du skriver så är det en mycket trevlig film framkallad i Rodinal.

Jag har ingen erfarenhet av Agfa-filmen, men Tmax 100 är trevlig om man gillar hög kontrast.
Det blir inte helt rätt att säga att en viss film har hög kontrast. Kontrasten styr man ju med framkallningen av filmen (om man alltså inte räknar med kontrasten på ljuset vid fototillfället). Längre tid i framkallaren, högre temperatur, kraftigare agitering ger högre kontrast.

Däremot så skiljer det mellan filmerna hur kontrastrika de är i högdagrarna eller lågdagrarna. En Tri-x film ger hög kontrast i lågdagrarna medans T-Max 100 har en mer rak sensiometrikurva. T-Max 400 ger bättre kontrast i högdagrarna. Agfa APX 100 har jag för mig har en ganska rak kurva också men har en mer traditionell kornstruktur. Agfa APX passar bra till att framkalla i Rodinal (Calbe R09 tror jag en liknande heter nu).

Det blir inte helt rätt att säga att en viss film har hög kontrast. Kontrasten styr man ju med framkallningen av filmen (om man alltså inte räknar med kontrasten på ljuset vid fototillfället). Längre tid i framkallaren, högre temperatur, kraftigare agitering ger högre kontrast.

Däremot så skiljer det mellan filmerna hur kontrastrika de är i högdagrarna eller lågdagrarna. En Tri-x film ger hög kontrast i lågdagrarna medans T-Max 100 har en mer rak sensiometrikurva. T-Max 400 ger bättre kontrast i högdagrarna. Agfa APX 100 har jag för mig har en ganska rak kurva också men har en mer traditionell kornstruktur. Agfa APX passar bra till att framkalla i Rodinal (Calbe R09 tror jag en liknande heter nu).
Det jag menar är att om man framkallar filmen så att svärtan i de högst exponerade delarna bli "lagom" så ger Tmax 100 en mycket brantare kurva. Följdaktligen passar den bättre om man är ute efter hög kontrast i slutbilden.

Det jag menar är att om man framkallar filmen så att svärtan i de högst exponerade delarna bli "lagom" så ger Tmax 100 en mycket brantare kurva. Följdaktligen passar den bättre om man är ute efter hög kontrast i slutbilden.

Jo, men exponerar du mer och framkallar mindre minskar lutningen, och vice versa

Jo, men exponerar du mer och framkallar mindre minskar lutningen, och vice versa
Så du menar att alla filmer kan ge exakt samma resultat? Det verkar som att du missförstår med flit, för jag är säker på att du vet precis vad jag menar.

Edit: Jag insåg just att det inte var samma person som svarade sist.

ANNONS