Annons

Kommentera mera!

Produkter
(logga in för att koppla)

klasg

Aktiv medlem
Eftersom det än så länge bara verkar vara ni som har komenterat många bilder så tänkte jag skriva lite. Från en som inte har komenterat mycket. (Det kan bero på att jag är ganska ny på fotosidan...)

Jag kollar runt mycket på fotosidans bilder spesiellt "slumpvalda" bilder. Men jag vill helt enkelt inte komentera alla bilder. Bara de som är "värda" att komenteras. Nu tycker ni väll att jag är knäpp, men jag vill inte vara för taskig när jag komenterar. Och rada upp en miljon klagomål/åsikter som JAG tycker ska rättas till.

Men det är klart att jag fattar att folk vill ha respons på sina bilder. - Det är väll därför man lägger ut bilder här???

Nu måste jag gå och komentera lite bilder...;)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Min åsikt.....

...är klar i frågan:

Jag har from idag, slutat ge betyg på andras bilder. Varför nu detta ? Jo, det är så här att om jag ex ger NISSE NILSSON (fingerat) en 2:a , för hans Rosor i rabatten bild, så är det oftass så att han bli sur/besviken och hämnas genom att ge mig en etta. M.a.o "poänghämnd".

När det gäller kommentarer så har jag blivit mycket sparsam , nästan av samma skäl.
Folk använder kommentarerna till att vräka galla över en, oftasts spydigheter för att de inte verkar ha något att göra, än att sitta och göra detta.(anm Tråkigt liv ???)

Jag märkte detta när det gällde rumpbilden, som jag lade upp tidigare i år. Det blev en het debatt om vad som var porr och inte porr, samt vad som passade in på fotosidan.
Vad som händer var dock att Frk Helena Karlsson lade upp en nakenbild på sig själv, och plötsligt fick hon ett brev från en av våra fotografer på fotosidan om att hon "fläkte sitt sköte" på fotosidan mm mm mm

Dock var det ju tur att det brevet inte var sant då denna personen inte hade skickat det, utan hade gått hemifrån och någon "vän/kompis" hade gått in i bostaden,kopplat upp genom lösenordet,loggat in på emailen och skrivit samt därefter skickat detta brevet som ett skämt till Helena.
(saken är utredd, så vi nämner inget mer).

Men det intressanta är att folk drar sig inte för att snacka skit bakom varandras ryggar, vilket märks i kommentarerna.

Därför har jag tröttnat på att kommentera då jag inte anser att det är lönt längre, då ingen tar det hela på allvar, utan har det som en sorts "klagomur".Eller för att skada andra.

Hur lågt har vissa människor sjunkit?


Niklas Wibom
(kommentars-strejkare)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Måste hålla med Niklas
Tyvärr så finns det vissa som lever i ett litet glas slott och inte tål att få negativ kritik på sina bilder en del klara ju inte ens av att få fyror på sina bilder utan att bli sura.
Så det är klart att man kan tappa sugen att kommentera och betygsätta bilder.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jaha, då vet vi vilka vi ska sluta ge kommentarer till...

Angående "rumpbilden" så har jag sett en råare bild med samma innehåll publicerad i en fotobok om olika nakenfotografers verk. Bildidé är "snodd".
Boken handlar inte om porr.


För mig känns det självklart att kommentera bilderna. Dels för att jag själv vet hur kul det är att få en kommentar på sina bilder och därför att jag utvecklar mig själv som fotograf.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag har from idag, slutat ge betyg på andras bilder. Varför nu detta ? Jo, det är så här att om jag ex ger NISSE NILSSON (fingerat) en 2:a , för hans Rosor i rabatten bild, så är det oftass så att han bli sur/besviken och hämnas genom att ge mig en etta. M.a.o "poänghämnd".
Håller med Niklas. Som jag har sagt länge: Skippa betyg-larvet. Jag kommenterar fortfarande, men betygsätter inte sedan ett tag tillbaka. Jag har inte råkat ut för nån "okynnes-betygsättning", men tycker att systemet är gammeldags och småskoleaktigt. Som nån slags "fröken bakom pulpeten" sitter en del och bara häver ur sig betyg utan nån som helst tanke. Det stör mig fruktansvärt.
Fotografi är viktigare än så. Förstår man inte det, kan man väl samla frimärken istället.
Men det intressanta är att folk drar sig inte för att snacka skit bakom varandras ryggar, vilket märks i kommentarerna.
Men de fåntrattarna som gör det blir nog inte långlivade här. Efter ett tag märker jag hur tonen sätts hos de som frekvent gör kommentarer/inlägg. Om jag tycker nån är ett fullständigt pucko (det har inte hänt än) får jag väl se hur jag reagerar då. Precis som det fungerar i det "vanliga" livet. En del ignorerar man helt enkelt.
Jaha, då vet vi vilka vi ska sluta ge kommentarer till...
Jag skriver oftast kommentarer från "Senaste kommentarer". Jag kollar inte vem som tagit bilden, och det är ju knappast viktigt. Dessutom har jag otroligt taskigt minne, speciellt på namn, telefon-nummer, utseende... Det kan vara nån som tidigare har dissat mina bilder, men det struntar jag i. Det handlar inte om att ge och ta här, utan säga vad man tycker.
Skippa mellanstadie-attityden.
Ta bort betygen!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, att betygen kan skippas håller jag absolut med om. Jag tror nog att de kanske är lite av kärnan till problemet. En etta eller tvåa rör nog upp mer känslor hos mottagaren än en hård men välmenad kommentar.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ja det gör jag....

...självklart förväntar jag mig kommentarer på mina bilder. Detta av 2 skäl:

1. Som hämnd för dessa "diskussion" .

2. Jag är världens bästa fotograf
(enligt min mamma!!!)

Det är bara att inse, att vissa inte kan låta bli att kommentera, även om de inte har något vettigt att säga.

Jag håller med Calle S : Skippa betygen !!!!
helt otroligt, jag har för första gången samma åsikt som någon annan på fotosidan.se *ler*
 

acke

Avslutat medlemskap
Hmm...jag kanske är ute och cyklar... :confused:

Den statistik som jag tog fram var "antal bedömningar" enligt sökfunktionen. Vad betyder egentligen "bedömning", är det betygsättning eller kommentar? Jag har utgått från det sistnämnda. Om bedömning=betyg så är den statistik jag tog fram irrelevant. Det finns ju rätt många som kommenterar utan att betygsätta, vilket ju förstås är helt OK.

Hsh, poängen med mitt inlägg är iaf "Kommentera mera", inte "Betygsätt mera".

Mvh/Acke:)
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej..
BEDÖMMING OG KOMMENTARER.

Vi kan ta utgangspunktet i etterlysning av
kommentarer og bedömming.For som skrevet:::::
DETTE VAR FOR OG BLI EN BEDRE FOTOGRAF.
Men hvor langt skal en gå?Det viser jo seg at enkelte er veldig hårsåre og setter piggene ut
ved negativ kritikk..
Ingen er den födte verdensmester.Det og bli fotograf er ingen dans på roser,det er et helv..
slit.Og satser du lengre en det og väre amatörfotograf må du tåle kritikk og legger du deg ut på fotosidan så regner jeg med det er for og höre hva andre mener om dine tavlor.
At noen får en ener fordi denne hadde gitt en ener.Har jo ingen ting med fotosidan og gjöre.her
er vi jo for og kommentere og hjelpe hverandre til et bedre resultat.Og når så dette resultatet er
nådd går vi på neste trinn for og läre dette.Jeg
har jobbet med foto siden 1986 og jeg lärer noe
nytt vär dag.
Men det og gi en lav poengsum grunnet en form for hevn...Det hörer vel egentlig barnehagen til og ikke blandt voksne.
Jeg kjöpte mitt förste kamera i 1985 Nikon FG,
jeg var verdensmester til jeg fikk fremkalt de förste filmene.
Jobben min er foto det er og tenke tavlor nesten 24 timer i dögnet,finne ut pröve nye ting.
Men at jeg som yrkesfotograf/kunstner lever i et
glas slott er en kommentar som grunner på misunnelse.mvh..leif
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Ja det gör jag....

kermodei skrev:
Det är bara att inse, att vissa inte kan låta bli att kommentera, även om de inte har något vettigt att säga.
:D
Det betyder väl att vi snart får se Niklas kommentera bilder igen, eller vad tror ni andra?
;) ;) ;)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ork.tid och energi....

Jag lägger hellre min energi och tid och ork på att väcka debatter i forumen än att kommentera bilder , pga de skäl jag tidigare nämnt.

Jag tycker att man även skall återinföra systemet med att man själv kan välja om man vill folk skall få kommentera ens bilder eller inte.

På så sätt så kan de som inte klarar kritik, fortsätta leva i sina glasslott och titta på den lila himlen........i deras värld.

Sköt om er ////

NIKLAS-PIKLAS
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Ork.tid och energi....

kermodei skrev:
Jag tycker att man även skall återinföra systemet med att man själv kan välja om man vill folk skall få kommentera ens bilder eller inte. På så sätt så kan de som inte klarar kritik, fortsätta leva i sina glasslott och titta på den lila himlen........i deras värld.
Nog inte en helt dum idé när man tänker efter. Bara man kompletterar det med att se till så bilderna inte syns vid sökningar heller.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker att man även skall återinföra systemet med att man själv kan välja om man vill folk skall få kommentera ens bilder eller inte. På så sätt så kan de som inte klarar kritik, fortsätta leva i sina glasslott och titta på den lila himlen........i deras värld.
Nja, det kan man väl ha sin hemsida till?
 

Tess

Medlem
Jag har nog varit ganska provoserande i en del komentarer ,, JA !! men detta av främst en anledning ,, Det jag får ut av att kolla igenom bilderna och dess komentarer ser jag att det är ett par gentlemen som e ganska spydiga rakt igenom .. De komenterar som om de skulle vara någon sorts elit innom bild bedömmning !!
Det verkar vara ett gäng bittra killar.
Genomgående är det bara negativt som dom komenterar . så jag förstår att det är många som struntar i att komentera!! det blir liksom en peronlig sak av det hela .. därför har jag kastat lite personlig skit tillbaka !! i stil med vad dom själva gör typ !! kanske dom förstår hur det känns ..... varje bild är ju för var och en personlig , så det är väll för bövelen inte konstigt att personer känner sig sårade ,, Finns det ingen empati och konstnärlig tolerans på denna sida ??
 

Dagobert

Avslutat medlemskap
Jag är förvånad!

Hur kan jag ha missat denna inressanta debatten??? Jag har på sista tiden inte hunnit med att fotgrafera speciellt mycket, men när jag väl har lagt upp nya bilder saknar jag kommentarer på dem. Vilket har gjort att jag börjat fundera över meningen, för min del, med denna sidan.
Eftersom jag vill bli en bättre fotograf behöver jag kommentarer på mina bilder och jag ser också vikten i att ge kommentarer på andras bilder.
Den här grejen med betyg är av mindre relevans, men jag tycker att det ska få vara kvar. Sen att det, tyvärr, finns de som inte kan ta negativ kritik är ju en sak. Dessutom behöver man ju inte kritisera/betygsätta bilder inom t ex natur om man inte gillar naturbilder.

Jag har dessutom sett en annan intressant statistik här på fotosidan.se. Nämligen att av ca 18.500 bilder (2001-12-15 kl 11.15) så är det 48,6% som har fått en 4:a i betyg vilket jag tycker är rätt förvånande. Rent statistiskt bör det var betyg 3 som har denna andel, men det är bara 23% av bilderna som har fått det betyget.
Sedan följer betyg 5 med 16,2%, betyg 2 med 8,1% och slutligen betyg 1 med 4%.
Vad jag kan förstå så kringgår detta en normalfördelad kurva rätt kraftigt, men gör att man kanske kan tolka det till att medlemmarna här på fotosidan.se hellre rosar än risar.

Men eftersom våra eminenta kodsnickrare här på fotosidan.se jobbar på bra efter förslag av medlemmarna, kan man numer se vem eller vilka som kommenterar och betygsätter mest och hur många tecken de använder i en medelkommentar och deras medelbetygsättning.
Här anser ju jag att, om man har gjort många kommentarer och har många tecken i medel bör det visa på en mer konstruktiv kommenterare.
Sen tycker jag att ju fler betyg man sätter desto närmare medelbetyget 3 bör man komma. Problemet här är ju det att många struntar i att ge dåliga betyg och enbart betygsätter toppenbilderna.
Det kanske rent av är så att det verkligen finns så pass många bra bilder här på fotosidan.se så att mitt resonemang faller.
En enda liten sak som jag saknar i statistiken är dels det totala antalet betygsatta bilder och dels det totala bildantalet på fotosidan.se. Utan dessa två värden är det svårt att dra någon rikigt vettig slutsatts av den publicerade statistiken.

Jag kan tillägga att min statistik är för tillfället följande:
Antal röster: 301 Medelbetyg: 3.32
Antal kommentarer: 219 Medellängd: 178 tecken

Måste jag tillägga att jag saknar kommentarer på mina bilder???
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Tess:
Finns det ingen empati och konstnärlig tolerans på denna sida ??
Så att du "kastat lite personlig skit tillbaka" är ett tecken på empati och konstnärlig tolerans?

Jag har inte fått (eller givit för den delen) några påhopp eller överdrivna spydigheter. Uppfattar man något som onödigt rått, hårt, kränkande eller elakt tycker jag det är bättre att kontakta Elmfeldt och co. Jag vill inte se, och är inte intresserad av, personliga vendettor som förs på ett sådant offentligt forum som fotosidan.se är. Sådant kan skötas via privata mail.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Ett fall och en lösning???

Calle S skrev: Sådant kan skötas via privata mail.
Jag håller med, ,men det gör folk inte !!!
De fortsätter med sina personliga vendettor
genom "straffinlägg" på mina eller andras bilder.
Jag kan erkänna att jag har svårt att ta kritik, men detta beror på att jag tycker den är omotiverad.

Ex har jag varit med om folk som tyckt att jag skulle visa mitt könsorgan på fotosidan.
Vad är detta ? Ett vuxendagis ?!!!

Dessutom så finns det ett antal "riksgnällare" på denna sidan som bara verkar ha som livsuppgift att gnälla och spy ut galla på andra, för att själv få bättre självkänsla.

Skall jag vara ärlig så spyr jag snart själv på dessa människor.
Jag är av den typen som tycker:

Har man inget positivt att säga om andras bilder, skall man hålla truten.

Jag lägger upp mina bilder på andra sidor ex www.fotokritik.dk och jag märker genast en skillnad i attityder, för där kommenteras det POSITIVT. Bla så kan man få en kommentar ex "Fin bild", och det gör mig glad. Hellre en enkel positiv kommentar, än en "riksgnällare", som bara ger en NEGATIVT hela tiden och om saker som inte har med bilden att göra.

Lösningen för detta är enkelt:

Slopa betygen och gör det möjligt att själv bestämma huruvida man skall ta emot kommentarer på sina bilder eller inte.

För övrigt så håller jag med om att det kommenteras för lite. Folk verkar lite slöa, men det är ju jul så jag förstår dem.

Appropå det: GOD JUL !!!!


Niklas
Trött på elaka kommentarer





:rolleyes:
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Men om man bara skulle skriva kommentarer som "Fin bild" vad fyller kommentarsdelen för funktion då? Man kan ju lika gärna sätta en 4 i betyg istället.
Personligen så vill jag hellre ha kritik på mina bilder där det påtalas brister i dem så att jag kan förbättra mig.
 
ANNONS