Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt digitalkamera < 5000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

query

Ny medlem
Hej,

Jag ska ut på en längre resa under våren/sommaren 2004 och kollar nu efter en kamera att ha med. Jag är ute efter någon som har:

- Bra bildkvalité
- Minst 3 MP upplösning
- Minst 3 ggr optisk zoom
- Bra (snabb) sekvensfunktion för "actionfoto"
- Hyfsad batteritid
- Liten och smidig
- Möjlighet att uppta video med ljud i minst ett par minuter
- Nåt mer jag bör tänka på?

I nuläget har jag kollat mest på Ixus 400 och Minolta G400. Har också tittat lite på Canon A80, men är lite osäker på om denna kanske är för stor... Vad har ni för åsikt om dessa? Kanske ni har några helt andra tips...

Tack för hjälpen!

Låter som Ixus400 skulle passa bra i ditt fall. Helt klart den bästa kameran i sin storleksklass. Ett annat alternativ är S50 som kostar ungefär 4500kr. 5mp lite bättre kvalitet i ett relativt kompakt format.
Hade en A70 förrut och var mycket nöjd bortsett från storleken. Bildkvaliteten mellan 400 och A80 är omärkbar eftersom det är samma CCD i båda.

En utmanare till A80 är Olympus Camedia C-750, olympusen har 10x zoom.
Sony Cyber-shot DSC-P12 kan vara värt en jämförelse. Men kom ihåg att man får vad man betalar för och kompaktkameror är svåra att jämföra eftersom det är så många faktorer som spelar in.

I din beskrivning passar de flesta kameror mellan 2000-5000kr in. Men jag kan rekomendera Canon 400 och S50. Dom vinner i båda sina klasser räknat till storlek, kvalitet, bildkvalitet och funktioner.

- Bra (snabb) sekvensfunktion för "actionfoto"

Detta blir helt klart det svåraste att få med i en kamera under 5000 kr.
Har själv en A70 och valde den delvis pga att den är tillräckligt stor att hålla ordentligt. Så den, eller hellre A80, kommer att uppfylla dina krav, utom ovanstående. A70 har iofs en sekvensfunktion, men det är svårt att fånga just det som är intressant... Har inte använt den funktionen så mycket. Men det enda att göra är nog att besöka en välsorterad fotobutik och test för att se vilken av kamerorna som är tillräckligt snabb + känns bra i handen...

Ixus400 är ett grymt bra val om du har råd med den. Den har mycket bättre display än A80, är mindre och lättare samt har ganska bra, snabb minnesbuffert och är mer påkostad i de flesta avseenden, bl.a. nästan helt i metall. A80 är helt i plast liksom A70 tror jag.

Nej, S50 är mindre än A60/70/80.

Ixus400
Mått 87,0 x 57,0 x 27,8mm
Vikt 185g

S50
Mått 112 x 58 x 42 mm
Vikt 260g

A80
Mått 103 x 65 x 35 mm
Vikt 350g

A70 är i plast, men A80 ska ha mer metall i skalet. Känn på kamerorna är mitt största råd, och testa hastigheten om den är viktig för dig. Bildkvalitetsmässigt tror jag inte du blir besviken på någon av de diskuterade kamerorna...

Tack för svaren!

Det låter som att en ixus 400 verkar vara det vettigaste valet för mig. Ingen som testat Minolta G400? Jag är lite nyfiken på den också...

ANNONS
Götaplatsens Foto