Annons

Kompakt med optisk sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Visst, min gamla Ixus 850 är helt okej, men det skulle vara trevligt med en lite "seriösare" fickkamera. Då är en användbar optisk sökare ett krav. Och gärna lite större bildsensor och raw. Men finns det något annat än Canon G11 att välja på? Ricoh GR3 eller Panasonic LX3 skulle kunna vara alterantiv, men jag gillar inte den lösa sökaren som sticker ut.

Några andra förslag?

Nikon Coolpix P90 kanske kan vara något? Har inte mer än snabbt känt på den i någon butik men är väl ganska kompakt i alla fall jämfört med en systemkamera. Platsar nog i kategorin kameror du letar efter, sen hur kameran är i övrigt vet jag inte alls.
Ser ganska stor ut om man kollar bilder, men upplevde den inte så stor, nog lite tjockare än min gamla Canon G2 men upplevde den inte större.

Edit: Efter att ha läst lite kommentarer om kameran är det nog inget jag kan rekommendera.. I alla fall inte efter de omdömen jag hittade.

Senast ändrad:
Menar du optisk sökare (OVF) och inte elektronisk (EVF) finns sådan bara till Ricoh GR digital serien som tillbehör för en brännvidd, inbyggd i Nikon P7100, Canon G serie och G1X samt Fuji X10 och X100. Av alla OVF som finns bland dessa är den i X100 bäst, följd av den till GR och sedan X10 (den täcker bara 80% men är klar och ljus och hyffsad storlek och har glaslinser har jag hört). De i P7100, Canon G (t ex G12) och G1X är små, suddiga och har även de dålig teckning (ca 80%). kan du däremot tänka dig en elektronisk sökare, ja, då finns det många andra kameror att titta på.

Oj, det här blev konstigt. Jag svarar på min egen två år gamla fråga!

Tapatalk fick för sig att visa just den här tråden och jag fattar inte varför. Förutsatte att den var ny, funderade inte över vem som skrivit inläggen... Så kan det gå!

;-)

Oj, det här blev konstigt. Jag svarar på min egen två år gamla fråga!

Tapatalk fick för sig att visa just den här tråden och jag fattar inte varför. Förutsatte att den var ny, funderade inte över vem som skrivit inläggen... Så kan det gå!

;-)

Haha fattade verkligen inte hur det här hängde ihop :) särskilt frågan till dig själv var klurig.

Ja, fast det var faktiskt en adekvat fråga! Fortfarande efter åtta månader med X10 har jag inte bestämt mig för om jag tycker den är för stor. ;-)

Ja, fast det var faktiskt en adekvat fråga! Fortfarande efter åtta månader med X10 har jag inte bestämt mig för om jag tycker den är för stor. ;-)

Härligt! :) Inte så relevant egentligen vem det är som frågar... ;) Om några år har du säkert kommit på svaret om vad du tycker om storleken.

Är du nöjd med den optiska sökaren hos x10? Skaffade en x10 för ett par veckor sedan och är riktigt nöjd med de bilder som går att få med denna. Har inte använt sökaren så mycket ännu. Hade varit lite trevligare om man fått lite info i sökaren. Antar att avsaknaden av info går att komma förbi om man litar på exponeringsautomatiken och enbart använder den centrala fokuspunkten (lättare att hålla koll på var AF punkten är då).

Är på jakt efter en kompakt.

Efter lite webbletande (inget IRL ännu) har jag fastnat för Fuji X10 och Nikon P7700. Stor bländare, snabb AF och RAW-möjlighet är mina krav. En AE/AF-knapp är också ett stort plus.

Är det någon som kan ge mig lite guidning?

RED: Såg att trådrubriken inte riktigt stämde med min fråga. Startar en ny tråd istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto