Annons

Kompakt system kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Vill ha tips på en lätt kompakt systemkamera, max pris 10000, gärna med ngt objektiv

Har tittat på Sony a6000 som det nu finns ett bra pris på hos Scandinavian photo med 2 objektiv 18-55 och 55-210

Har också funderat på en Lumix g80
Vill gärna ha lite synpunkter på dessa kantor och även tips på andra i den typen.
Viktigt är den inta ska vara för tung..

Har en bra kompaktkamera att ta med på resor så det är en kompakt systemkamera jag vill ha och det måste vara med sökare.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fuji X-T20 kommer troligen att ersättas av ny modell inom kort och borde då gå att hitta för bra pris. Mycket trevlig kamera.
 

Ani63

Aktiv medlem
Tack för svaret! Jag kollade lite snabbt och det är ganska dyra objektiv. Men annars verkar den trevlig.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du ha kompakt systemkamera titta på någon m43 modell. Det är oftast objektiven som tar mest plats om man väljder kameror med större sensorer. Så panasonic G80 eller kanske någon Olympus OM-D version skulle kunna passa
 

martinot

Aktiv medlem
Riktigt kompakt: ett mindre m43-hus som tex. Panasonic GM1 eller GM5 (slutat att göras, men de minsta systemkameror som finns), GX800 eller GX-80. Även många bra modeller och alternativ från Olympus.

Kompakt APS-C: ett mindre spegellöst hus som tex. Fuji X-E3 eller Sony A6300/A6500. Även X-T20 intressant till rätt pris (men något lite äldre AF/sensor i den jämfört med X-E3 och A6300).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tittar man på en APS-C kamera skulle jag stsrkt föreslå Fuji över Sony då Fuji har ett betydligt mer utbyggt objektivsortiment till denna sensorstorlek. Sony har inga avancerade objektiv till APS-C. Givetvis tänker man enbart köpa konsumentobjektiv och aldrig något mer så klarar man sig med Sony men vill man växa så anser jag att Fuji har ett stort övertag. Däremot i fullformat till Sony A7 serien finns mycket att välja på men det blir inte alltid så kompakt.

Micro 4/3 är ett annat bra alternativ med ett stort objektivsortiment. Sensorn är lite mindre än 2/3 så stor som den i APS-C vilket begränsar lågljusprestanda lite men de flesta klarar sig nog ungefär lika bra. Finns kameror från både Panasonic och Olympus.

Kläm och känn och titta på vilka objektiv du vill ha och bestäm sedan. Båda systemen är bra.

Om inte storlek är viktigt finns givetvis Sonys FF system. Jag kör själv ett sådant kamerahus, men inte för att det blir kompakt. Då hade jag valt något av de andra. Ännu är Nikon Z och Canon EOS-R väldigt nya och ganska dyra med få dedicerade objektiv även om det finns bra stöd för deras egna spegelreflexobjektiv med adapter (endast för nyare objektiv för Nikon dock). Jag skulle skippa dessa idag om man inte har råd med 23000kr plus för enbart kamerahuset.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Instämmer med föregående talare. Är mycket förtjust i min X-T20 som jag har som "Lill-kamera". Med nya XC 15-45 klarar du dig under 10.000:-
Fast man kommer väl däromkring med en beg XT2 med 18-50/2,8-4 också? Det är ett väldigt trevligt objektiv och XT2 ligger väl inte så mycket över XT20 beg och har lite mer reglage.

Detta sagt är det värt att kolla Rajalas fotovecka på gång nu och Fuji har lite cash back nu på nya grejer.
 

Marteric

Aktiv medlem
Fast man kommer väl däromkring med en beg XT2 med 18-50/2,8-4 också? Det är ett väldigt trevligt objektiv och XT2 ligger väl inte så mycket över XT20 beg och har lite mer reglage.

Detta sagt är det värt att kolla Rajalas fotovecka på gång nu och Fuji har lite cash back nu på nya grejer.
XF 18-55 2,8-4....mycket trevligt objektiv!
 
ANNONS