Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera för barn (9 år)

Produkter
(logga in för att koppla)

bjogul

Medlem
Dottern fyller nio om några veckor, och önskar sig... .una camera fotografica :)

Hon har gjort vissa ansatser med familjens systemkamera (EOS550) och kompaktkamera (Powershot S100), och faktiskt fått till trevliga resultat.

Så en balansgång. Meningslöst att köpa en för dyr kamera som tappas bort och/eller där funktionerna ändå inte används. Samtidigt vet jag ju inte hur dåliga bilderna blir med billigare kameror, eller om de tar lång tid mellan knäppningar osv.

Efter en snabb sortering på prisjakt har jag fått fram Samsung ST93, som kostar 500 kr (850 med SD-kort och väska), och en Canon Powershot A800.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2134650&view=c

Nån som har input i frågan? Ska det kanske vara en Ixus?

Tough

Jag skulle rekommendera att utöka poolen med unika kameror, denna gång t.ex. med en http://www.cyberphoto.se/info.php?article=tg620rosa En sådan tålig kamera tillför något utöver vad ni redan har. Låt sen dottern ta 550D när hon vill det, eller TG-620 iHS en annan gång.

Snart kommer hon ändå att använda sin iPhone till att ta de flesta bilder med, dessa telefoner brukar ju gå i arv inom familjen allt eftersom nya modeller introduceras.

Hm. Intressant ingång på det hela. Har funderat en stund på inspelet. Och jag tror att du har rätt. inom kort kommer nog många att nöja sig med kameran i mobilen. Och barnen kommer själva ha, eller överta iPhones. Men i vårt fall är det 1-2 år dit. Vilket iofs är en kort period för en vuxen, men oändligt lång för ett barn med spirande inspiration nu.
Så även om ett inköp av pocket-kamera nu blir en dubblering av familjens kamera-funktionalitet, så tror jag det blir vad vi siktar på. Och även om en 700 kr-kamera är samma fast sämre än vår Powershot s100, så kan det ändå vara bra att "få ha egen" att laborera med och utforska, att ta ansvar för osv.

Så är det nån som har ett tips på pocket kamera, i intervallet 500-1000 kr (cirka)?

Hm. Intressant ingång på det hela. Har funderat en stund på inspelet. Och jag tror att du har rätt. inom kort kommer nog många att nöja sig med kameran i mobilen. Och barnen kommer själva ha, eller överta iPhones. Men i vårt fall är det 1-2 år dit. Vilket iofs är en kort period för en vuxen, men oändligt lång för ett barn med spirande inspiration nu.
Så även om ett inköp av pocket-kamera nu blir en dubblering av familjens kamera-funktionalitet, så tror jag det blir vad vi siktar på. Och även om en 700 kr-kamera är samma fast sämre än vår Powershot s100, så kan det ändå vara bra att "få ha egen" att laborera med och utforska, att ta ansvar för osv.

Så är det nån som har ett tips på pocket kamera, i intervallet 500-1000 kr (cirka)?

Varför just en pocketkamera? Det mina barn uppskattar mest är den optiska sökaren.
När vi är ute på fotorundor så har pojken min som är fem år en sony a230. Billig och bra till ändamålet och dottern på tre har en kodak powerzoom av något slag som har en optisk sökare den med. Dock evf men den fungerar bra.
Visst att inte de kan med kamerorna mer än att ta en bild i autoläge och sedan bläddra bland bilderna men det räcker väl till dem.

Dottern fyller nio om några veckor, och önskar sig... .una camera fotografica :)

Hon har gjort vissa ansatser med familjens systemkamera (EOS550) och kompaktkamera (Powershot S100), och faktiskt fått till trevliga resultat.

Så en balansgång. Meningslöst att köpa en för dyr kamera som tappas bort och/eller där funktionerna ändå inte används. Samtidigt vet jag ju inte hur dåliga bilderna blir med billigare kameror, eller om de tar lång tid mellan knäppningar osv.

Efter en snabb sortering på prisjakt har jag fått fram Samsung ST93, som kostar 500 kr (850 med SD-kort och väska), och en Canon Powershot A800.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2134650&view=c

Nån som har input i frågan? Ska det kanske vara en Ixus?

En tanke är en sådan här
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1111412

Hyfsat billig, vattenät och stöttålig.

Om man ändå ska hålla sig i prisspannet 500-1000 kr, där i princip alla kameror har halvtaskig bildkvalitet och är sega, är det väl vettigt att välja en vatten- och stöttålig. De är riktigt kul på badsemestrar.

Men om syftet är att välja så billigt som möjligt är det annars ingen större skillnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto