Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kompaktkamera till fotbollsresor i Europa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag drar på mig handleds remmen, säkrar upp kameran betydligt, men efter ett tag så går det att hålla den hyggligt bra när man trixat lite med fingrarna och handledsremmen ger extra trygghet.

Problem med servern spökade till det med flera kopior.
RX100 dök upp 2012, tvålkoppen blev ofta ett tilltalsnamn men lite oförtjänst var det nog, fördelar som kom fram efter alla år och många köpare, bland annat vad lätt den gled ner i en byskficka tex ingenting som högg fast den gled ner fint och den första RX100 som jag har vägde bara 240 gram tips om en barnstrumpa skyddade den mot byxludd osv, fina läderskydd fodral kom, men samtidigt byggde det på storleken och ställde till det på annat vis kameran är uppenbart liten, man kan liksom inte få allt, men givetvis kunde Sony ändå gjort knapparna lite större fast den räfflade ringen runt objektivet är förträffligt andvänbar och lätt att greppa verkar ovanligt sparsamt omnämd.

Mitt tips blir
Panasonic tz100 kan du få tag i en fin sådan är den väldigt bra alternativ till förslaget Sony.
Efterföljaren tz200 är inte lika bra enligt recensioner.
Annars finns nya tz300 lite utanför din budget.

Panasonic är bra på stillbild men bättre på video. Det går plocka ut stillbilder iaf 4k och har 30 b/sek i pre foto
Den är liten väger lite

Mitt tips blir
Panasonic tz100 kan du få tag i en fin sådan är den väldigt bra alternativ till förslaget Sony.

Panasonic är bra på stillbild men bättre på video. Det går plocka ut stillbilder iaf 4k och har 30 b/sek i pre foto
Den är liten väger lite
RX100vii filmar i 4K och har mycket bra bildstabilisering.

RX100vii filmar i 4K och har mycket bra bildstabilisering.
Nu var detta ingen jämförelse av nämnd kamera ni i tråden skrivit utan ett tilläggsförslag till ts. Den filmar i 4k skrev bara några exempel
Lägger in en länk om den

Priset är fördelaktigt också om den ens går att hitta .
Jag fotar själv med både Panasonic och Sony och Fuji mm

Mitt tips blir
De första två har ju en ganska liten sensor, medan nya TZ300 har (precis som Sony) 1-tumssensor och borde ge ganska mycket bättre bilder och filmer.

När jag skulle välja liten kompaktkamera för ett mer än ett handfull antal år sedan stod det mellan canon G5x också med "1.tumssensor". Använder den iblend än idag när jag inte vill bära något extra och den ger i princip samma bildkvalitet som mina gamla dslr /D mkII och 70D. Dock har den bara zoom mellan 24-100 men bra grepp och samma manuella möjligheter som mina systemkameror (utan att behöva gå in i menyer och ändra. Tror också stenhårt på en beggad Sony för din del med zoom upp till 200mm.

Betänk bara att det kan finnas alternativ med något mindre sensor. Det som kallas 1-tumssensor är inte en sensor som är 1 tum på längsta sidan eller diagonalen. På köpsidorna på nätet kan du läsa om kamerasensorernas verkliga mått och se hur mycket som skiljer i storlek, Ju större sensor i princip desto bättre.

(Begreppet 1-tum-sensor är en lång historia från "forntiden" nämligen från 1950-talet och televisionstekniken på den tiden och begreppet säger inget om den verkliga storleken som är 13,2 × 8,8 mm) dvs rejält mycket mindre än aps-c som har 22-24 mm på längsta sidan. Trots detta kan 1-tumssensorer upplevas nästan lika bra som samtida aps-c-kameror vad gäller brus pga för den tiden bättre övrig teknik runt sensorelementen, vilket beror på att man kunde lägga mer pengar på omkringtekniken då pyttesensorerna var relativt billiga att tillverka pga sin litenhet.)

När jag skulle välja liten kompaktkamera för ett mer än ett handfull antal år sedan stod det mellan canon G5x också med "1.tumssensor". Använder den iblend än idag när jag inte vill bära något extra och den ger i princip samma bildkvalitet som mina gamla dslr /D mkII och 70D. Dock har den bara zoom mellan 24-100 men bra grepp och samma manuella möjligheter som mina systemkameror (utan att behöva gå in i menyer och ändra. Tror också stenhårt på en beggad Sony för din del med zoom upp till 200mm.

Betänk bara att det kan finnas alternativ med något mindre sensor. Det som kallas 1-tumssensor är inte en sensor som är 1 tum på längsta sidan eller diagonalen. På köpsidorna på nätet kan du läsa om kamerasensorernas verkliga mått och se hur mycket som skiljer i storlek, Ju större sensor i princip desto bättre.

(Begreppet 1-tum-sensor är en lång historia från "forntiden" nämligen från 1950-talet och televisionstekniken på den tiden och begreppet säger inget om den verkliga storleken som är 13,2 × 8,8 mm) dvs rejält mycket mindre än aps-c som har 22-24 mm på längsta sidan. Trots detta kan 1-tumssensorer upplevas nästan lika bra som samtida aps-c-kameror vad gäller brus pga för den tiden bättre övrig teknik runt sensorelementen, vilket beror på att man kunde lägga mer pengar på omkringtekniken då pyttesensorerna var relativt billiga att tillverka pga sin litenhet.)

Tz100 har 1" sensor bara följ länken och så läs vad den kan :) men tz300 är nyare och lite utanför ts nämnda budget
Ja, du har helt rätt, fel av mig. Modellerna upp till TZ90 har den mindre sensorn, TZ100 och uppåt har 1-tumssensor. TZ100 har däremot betydligt mindre zoomomfång än TZ300.

Ja, du har helt rätt, fel av mig. Modellerna upp till TZ90 har den mindre sensorn, TZ100 och uppåt har 1-tumssensor. TZ100 har däremot betydligt mindre zoomomfång än TZ300.
Japp 250 vs 360 om jag minns rätt men den har bara skärm som mobiler. Ibland är det bra kunna se genom sökare i starkt ljus tex

ANNONS
Götaplatsens Foto