Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kompaktkamera till fotbollsresor i Europa
- Trådstartare Gurk2015
- Start datum
Bengf
Aktiv medlem
Problem med servern spökade till det med flera kopior.
RX100 dök upp 2012, tvålkoppen blev ofta ett tilltalsnamn men lite oförtjänst var det nog, fördelar som kom fram efter alla år och många köpare, bland annat vad lätt den gled ner i en byskficka tex ingenting som högg fast den gled ner fint och den första RX100 som jag har vägde bara 240 gram tips om en barnstrumpa skyddade den mot byxludd osv, fina läderskydd fodral kom, men samtidigt byggde det på storleken och ställde till det på annat vis kameran är uppenbart liten, man kan liksom inte få allt, men givetvis kunde Sony ändå gjort knapparna lite större fast den räfflade ringen runt objektivet är förträffligt andvänbar och lätt att greppa verkar ovanligt sparsamt omnämd.
RX100 dök upp 2012, tvålkoppen blev ofta ett tilltalsnamn men lite oförtjänst var det nog, fördelar som kom fram efter alla år och många köpare, bland annat vad lätt den gled ner i en byskficka tex ingenting som högg fast den gled ner fint och den första RX100 som jag har vägde bara 240 gram tips om en barnstrumpa skyddade den mot byxludd osv, fina läderskydd fodral kom, men samtidigt byggde det på storleken och ställde till det på annat vis kameran är uppenbart liten, man kan liksom inte få allt, men givetvis kunde Sony ändå gjort knapparna lite större fast den räfflade ringen runt objektivet är förträffligt andvänbar och lätt att greppa verkar ovanligt sparsamt omnämd.
niniz
Aktiv medlem
Mitt tips blir
Panasonic tz100 kan du få tag i en fin sådan är den väldigt bra alternativ till förslaget Sony.
Efterföljaren tz200 är inte lika bra enligt recensioner.
Annars finns nya tz300 lite utanför din budget.
Panasonic är bra på stillbild men bättre på video. Det går plocka ut stillbilder iaf 4k och har 30 b/sek i pre foto
Den är liten väger lite
Panasonic tz100 kan du få tag i en fin sådan är den väldigt bra alternativ till förslaget Sony.
Panasonic är bra på stillbild men bättre på video. Det går plocka ut stillbilder iaf 4k och har 30 b/sek i pre foto
Den är liten väger lite
Cygni
Aktiv medlem
RX100vii filmar i 4K och har mycket bra bildstabilisering.Mitt tips blir
Den är liten väger lite
niniz
Aktiv medlem
Nu var detta ingen jämförelse av nämnd kamera ni i tråden skrivit utan ett tilläggsförslag till ts. Den filmar i 4k skrev bara några exempelRX100vii filmar i 4K och har mycket bra bildstabilisering.
Lägger in en länk om den
Priset är fördelaktigt också om den ens går att hitta .
Jag fotar själv med både Panasonic och Sony och Fuji mm
ErlandH
Aktiv medlem
De första två har ju en ganska liten sensor, medan nya TZ300 har (precis som Sony) 1-tumssensor och borde ge ganska mycket bättre bilder och filmer.Mitt tips blir
ErlandH
Aktiv medlem
TZ-kamerorna filmar också i 4K och har utmärkt bildstabilisering.RX100vii filmar i 4K och har mycket bra bildstabilisering.
niniz
Aktiv medlem
Tz100 har 1" sensor bara följ länken och så läs vad den kanDe första två har ju en ganska liten sensor, medan nya TZ300 har (precis som Sony) 1-tumssensor och borde ge ganska mycket bättre bilder och filmer.
Tonyeagle
Aktiv medlem
När jag skulle välja liten kompaktkamera för ett mer än ett handfull antal år sedan stod det mellan canon G5x också med "1.tumssensor". Använder den iblend än idag när jag inte vill bära något extra och den ger i princip samma bildkvalitet som mina gamla dslr /D mkII och 70D. Dock har den bara zoom mellan 24-100 men bra grepp och samma manuella möjligheter som mina systemkameror (utan att behöva gå in i menyer och ändra. Tror också stenhårt på en beggad Sony för din del med zoom upp till 200mm.
Betänk bara att det kan finnas alternativ med något mindre sensor. Det som kallas 1-tumssensor är inte en sensor som är 1 tum på längsta sidan eller diagonalen. På köpsidorna på nätet kan du läsa om kamerasensorernas verkliga mått och se hur mycket som skiljer i storlek, Ju större sensor i princip desto bättre.
(Begreppet 1-tum-sensor är en lång historia från "forntiden" nämligen från 1950-talet och televisionstekniken på den tiden och begreppet säger inget om den verkliga storleken som är 13,2 × 8,8 mm) dvs rejält mycket mindre än aps-c som har 22-24 mm på längsta sidan. Trots detta kan 1-tumssensorer upplevas nästan lika bra som samtida aps-c-kameror vad gäller brus pga för den tiden bättre övrig teknik runt sensorelementen, vilket beror på att man kunde lägga mer pengar på omkringtekniken då pyttesensorerna var relativt billiga att tillverka pga sin litenhet.)
Betänk bara att det kan finnas alternativ med något mindre sensor. Det som kallas 1-tumssensor är inte en sensor som är 1 tum på längsta sidan eller diagonalen. På köpsidorna på nätet kan du läsa om kamerasensorernas verkliga mått och se hur mycket som skiljer i storlek, Ju större sensor i princip desto bättre.
(Begreppet 1-tum-sensor är en lång historia från "forntiden" nämligen från 1950-talet och televisionstekniken på den tiden och begreppet säger inget om den verkliga storleken som är 13,2 × 8,8 mm) dvs rejält mycket mindre än aps-c som har 22-24 mm på längsta sidan. Trots detta kan 1-tumssensorer upplevas nästan lika bra som samtida aps-c-kameror vad gäller brus pga för den tiden bättre övrig teknik runt sensorelementen, vilket beror på att man kunde lägga mer pengar på omkringtekniken då pyttesensorerna var relativt billiga att tillverka pga sin litenhet.)
Tonyeagle
Aktiv medlem
När jag skulle välja liten kompaktkamera för ett mer än ett handfull antal år sedan stod det mellan canon G5x också med "1.tumssensor". Använder den iblend än idag när jag inte vill bära något extra och den ger i princip samma bildkvalitet som mina gamla dslr /D mkII och 70D. Dock har den bara zoom mellan 24-100 men bra grepp och samma manuella möjligheter som mina systemkameror (utan att behöva gå in i menyer och ändra. Tror också stenhårt på en beggad Sony för din del med zoom upp till 200mm.
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, du har helt rätt, fel av mig. Modellerna upp till TZ90 har den mindre sensorn, TZ100 och uppåt har 1-tumssensor. TZ100 har däremot betydligt mindre zoomomfång än TZ300.Tz100 har 1" sensor bara följ länken och så läs vad den kanmen tz300 är nyare och lite utanför ts nämnda budget
niniz
Aktiv medlem
Japp 250 vs 360 om jag minns rätt men den har bara skärm som mobiler. Ibland är det bra kunna se genom sökare i starkt ljus texJa, du har helt rätt, fel av mig. Modellerna upp till TZ90 har den mindre sensorn, TZ100 och uppåt har 1-tumssensor. TZ100 har däremot betydligt mindre zoomomfång än TZ300.
ErlandH
Aktiv medlem
Intressant och lite märkligt att man tagit bort sökaren på TZ300. Den lät ju lite intressant annars.Japp 250 vs 360 om jag minns rätt men den har bara skärm som mobiler. Ibland är det bra kunna se genom sökare i starkt ljus tex
Gurk2015
Aktiv medlem
Tack. Har läst på en del under helgen och måste medge att jag är väldigt sugen på en VII. Kul att du är nöjd och att resultatet blir bra! Hur är den i lite sämre ljus?Hej, jag har en vii och är helnöjd med den som resekamera. Det blir mycket bra resultat med den och autofokusen är verkligen blixtsnabb i den.
Gurk2015
Aktiv medlem
Stort tack! Den har jag inte läst om tidigare. Ska kolla in den. Behöver läsa lite mer noggrant vad som skiljer 100, 200 och 300.Mitt tips blir
Den är liten väger lite
Men vad jag förstår av de andra inläggen är sensorn samma iaf.
Hae du någon av dem? Hur är bildkvaliten? Hur är den i dåligt ljus?
niniz
Aktiv medlem
Det var så lite så 
För att vara en liten enkel kamera är den väldigt avancerad och kan mycket. I denna får du massa inställningar aut/program förval. Bra om man vill ändra nåt snabbt eller som nybörjare.
Jag har haft Pany länge men paralellt med sony och Fuji till olika tillfällen.
Pany får följa med till fjällen, vandringar, konserter, resor mm
Det svåra är att få tag i tz100 (som har sökare). Prisvärd är den men kan upplevas lite"hal" knappar är små. Men den är outstanding i sin mångsidighet och håller än i bildkvalitet . La en länk ovan i tråden till den.
Här en recension från 25
I princip en Leica d lux kompakt med längre zoom men betydligt billigare.
Tz200 blev lite av en miss enligt ex cyberphoto som recenserar och säljer. Jag vet inte
Tz300 är senaste men utan sökare och mycket dyrare än de två andra och Sony
Funktioner är lika på alla tre som jag ser det utom zoomen den skiljer, utseende också lite.
Jag vill inte påverka ditt val utan bara ge tips
För att vara en liten enkel kamera är den väldigt avancerad och kan mycket. I denna får du massa inställningar aut/program förval. Bra om man vill ändra nåt snabbt eller som nybörjare.
Jag har haft Pany länge men paralellt med sony och Fuji till olika tillfällen.
Pany får följa med till fjällen, vandringar, konserter, resor mm
Det svåra är att få tag i tz100 (som har sökare). Prisvärd är den men kan upplevas lite"hal" knappar är små. Men den är outstanding i sin mångsidighet och håller än i bildkvalitet . La en länk ovan i tråden till den.
Här en recension från 25
I princip en Leica d lux kompakt med längre zoom men betydligt billigare.
Tz200 blev lite av en miss enligt ex cyberphoto som recenserar och säljer. Jag vet inte
Tz300 är senaste men utan sökare och mycket dyrare än de två andra och Sony
Funktioner är lika på alla tre som jag ser det utom zoomen den skiljer, utseende också lite.
Jag vill inte påverka ditt val utan bara ge tips
Senast ändrad:
FannyAnnie
Medlem
Varför är det förbjudet att ta med sig bra foto utrustning in på en fotbolls arena idag?Hej!
Jag är ute en del i Europa och tittar på fotboll. För 10–15 år sedan var det sällan några problem att ta med sig systemkameran in på arenorna. Jag minns till exempel att jag satt på El Clásico med ett 70–200 mm utan några som helst invändningar. Tyvärr känns det i princip omöjligt idag.
Jag var nyligen i Madrid, och numera finns det ofta tydliga regler om att man inte får ta med sig en "professionell kamera", kameror med utbytbara objektiv och liknande. Ibland går det att prata sig förbi kontrollen, men oftast vågar jag inte chansa eftersom det blir ett stort problem om svaret är ett blankt nej vid insläppet.
Av den anledningen har jag fått använda mobilen de senaste åren, men det är inte riktigt samma sak.
Därför har jag börjat fundera på att köpa en kompaktkamera. Jag har tittat runt en del och är beredd att lägga cirka 10 000 kr, men om det går att hitta något bra i spannet 6 000–8 000 kr vore det ännu bättre.
Det jag söker är gärna:
*Bra zoomomfång
*Bra bildkvalitet givet att det är en kompaktkamera
*RAW-format
*Relativt kompakt format som inte drar till sig för mycket uppmärksamhet vid arenabesök
Jag har bland annat tittat på Canon SX740 HS. Zoomomfånget verkar väldigt attraktivt, men när jag upptäckte att den inte kan fotografera i RAW föll den bort direkt.
Har ni några bra tips eller egna erfarenheter av kameror som skulle passa den här typen av användning?