Annons

Kompaktkamera till fotbollsresor i Europa

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ute en del i Europa och tittar på fotboll. För 10–15 år sedan var det sällan några problem att ta med sig systemkameran in på arenorna. Jag minns till exempel att jag satt på El Clásico med ett 70–200 mm utan några som helst invändningar. Tyvärr känns det i princip omöjligt idag.

Jag var nyligen i Madrid, och numera finns det ofta tydliga regler om att man inte får ta med sig en "professionell kamera", kameror med utbytbara objektiv och liknande. Ibland går det att prata sig förbi kontrollen, men oftast vågar jag inte chansa eftersom det blir ett stort problem om svaret är ett blankt nej vid insläppet.

Av den anledningen har jag fått använda mobilen de senaste åren, men det är inte riktigt samma sak.

Därför har jag börjat fundera på att köpa en kompaktkamera. Jag har tittat runt en del och är beredd att lägga cirka 10 000 kr, men om det går att hitta något bra i spannet 6 000–8 000 kr vore det ännu bättre.

Det jag söker är gärna:
*Bra zoomomfång
*Bra bildkvalitet givet att det är en kompaktkamera
*RAW-format
*Relativt kompakt format som inte drar till sig för mycket uppmärksamhet vid arenabesök

Jag har bland annat tittat på Canon SX740 HS. Zoomomfånget verkar väldigt attraktivt, men när jag upptäckte att den inte kan fotografera i RAW föll den bort direkt.

Har ni några bra tips eller egna erfarenheter av kameror som skulle passa den här typen av användning?

Låter som Sony RX100 VI eller VII med motsvarande 24-200mm. En begagnad VI borde nätt och jämnt rymmas inom budgeten.

Jag har Va-modellen som har det kortare 24-70-objektivet och är otroligt nöjd.

Raw, otrolig AF jättebra bildkvalitet i förhållande till hur liten den är.

Låter som Sony RX100 VI eller VII med motsvarande 24-200mm. En begagnad VI borde nätt och jämnt rymmas inom budgeten.

Jag har Va-modellen som har det kortare 24-70-objektivet och är otroligt nöjd.

Helt klart intressant. Kollat på VI och VII och läst lite recensioner idag. Ska kolla mer ikväll. Visserligen lite över min budget, men det är det värt om det blir något bra.
Men stämmer det verkligen att VI och VII släpptes 2018-2019?
Inte en nackdel? Tänker att det ändå hänt mycket på 8 år.

Helt klart intressant. Kollat på VI och VII och läst lite recensioner idag. Ska kolla mer ikväll. Visserligen lite över min budget, men det är det värt om det blir något bra.
Det kan nog stämma, men måste säga att de måste ha varit långt före sin tid. Jag har bara haft Va:n i ett halvåroch blev rejält imponerad både av bildkvalitet och snabbhet och säkerhet i fokus och allt annat.

Jag har haft en VI i några år och stämmer gärna in i hyllningskören. Den är väldigt bra och så är den liten. Den missar sällan. Om du köper en så köp också ett eller två extra batterier för den är ganska strömtörstig. Jag har ett par piratbatterier och de funkar klockrent.

Jag också.
och är otroligt nöjd.
Jag också.
Återigen, kan bara instämma.

Har skrivit ut bild i A4 tagen med den kameran och det finns absolut ingenting att anmärka på när det kommer till bildkvalitén (och osannolikt kompakta och otroligt kompetenta) denna lilla kameran levererar.

Zeissgluggen är fantastisk, måste jag säga, bilderna blir rakbladsvassa !
Om du köper en så köp också ett eller två extra batterier för den är ganska strömtörstig. Jag har ett par piratbatterier och de funkar klockrent.
Jag också; Jupino. Fungerar finfint.
Visserligen lite över min budget, men det är det värt om det blir något bra.
Finns på E-infinity för 989 Euro (~ en lusentapp billigare än i Sverige) om du står ut med engelska i menyn, såvida du inte kan Kinesiska eller Koreanska eller något annat språk som stöds (förutom Svenska då, tyvärr).

Rekommenderar att du också köper till original väskan till kameran (om du beslutar dig för att köpa en kamera), då den är otroligt liten och lite svår att hålla i.

Original väskan är dessutom hård på strategiska ställen, så den tål att tappas/slå i saker och ting utan att kameran skadas. Den är inte billig (över en lusentapp om jag inte minns fel), men det är en billig försäkring mot stötar när du inte använder kameran till att fotografera. Dessutom har du en rem som du kan hänga runt halsen när du fotograferar, utifall att du skulle tappa den. Jag rekommenderad det extra köpet starkt, baserat på egna erfarenheter 😉 !

Senast ändrad:
Jag har en RX100 VII och trots att den kom ut redan 2019 så är den en fantastisk liten och kompetent kompaktkamera. 1" stackad sensor ger både mycket snabb AF och bra bildkvalitet. Den har både fas och kontrast detekterande af-punkter. Saxat från Cyberphoto "Autofokus- och seriebildsprestanda i klass med proffsystemkameran A9" säger ju en hel del.

Det jag också uppskattar är att den har en liten inbyggd evf som faktiskt är användbar trots att den är ganska liten. Utöver det en liten utfällbar blixt som kan vinklas. Sedan finns det ju mer så klart som är positivt men för mig är dessa utmärkande.

Håller med Tony johansson att orginalväskan nästan är ett måste-tillbehör. Ger ett bra skydd samt en mer greppbar kamera. För den är ganska liten. Fler batterier är också bra att köpa till.

Panasonic Lumix TZ99 som angavs ovan är säkert ett bra alternativ och det som utmärker den är den långa zoomen. Den har dock en mindre sensor och endast kontrastdetekterande af-punkter. Jag har inte provat den så jag har inga egna erfarenheter av den.

Och nej jag är ingen Sonyfantast utan har bara hittat en kompakt som fungerar bra för mina vardagsbehov av något litet och kompetent.

Det kan nog stämma, men måste säga att de måste ha varit långt före sin tid. Jag har bara haft Va:n i ett halvåroch blev rejält imponerad både av bildkvalitet och snabbhet och säkerhet i fokus och allt annat.
Jag har haft en VI i några år och stämmer gärna in i hyllningskören. Den är väldigt bra och så är den liten. Den missar sällan. Om du köper en så köp också ett eller två extra batterier för den är ganska strömtörstig. Jag har ett par piratbatterier och de funkar klockrent.
Jag också.

Jag också.

Återigen, kan bara instämma.

Har skrivit ut bild i A4 tagen med den kameran och det finns absolut ingenting att anmärka på när det kommer till bildkvalitén (och osannolikt kompakta och otroligt kompetenta) denna lilla kameran levererar.

Zeissgluggen är fantastisk, måste jag säga, bilderna blir rakbladsvassa !
Jag har en RX100 VII och trots att den kom ut redan 2019 så är den en fantastisk liten och kompetent kompaktkamera. 1" stackad sensor ger både mycket snabb AF och bra bildkvalitet. Den har både fas och kontrast detekterande af-punkter. Saxat från Cyberphoto "Autofokus- och seriebildsprestanda i klass med proffsystemkameran A9" säger ju en hel del.
Stort tack för era svar!
Då låter det inte som att man ska bli "avskräckt" av att den kom ut 2019.

Låter som en kamera som kan passa mitt ändamål. Och motsvarande 24-200 känns också bra.
Också bra att den är liten för att inte dra åt sig onödig uppmärksamhet när man går in på arenor.

Är det VII man ska satsa på då?

VII har en nyare processor än VI vilket medger bättre autofokus. Dock saknar de filtergänga. Osäker på om de tidigare hade det heller. Verkar dock finnas adaptrar för att kunna använda filter.

Hej, jag har en vii och är helnöjd med den som resekamera. Det blir mycket bra resultat med den och autofokusen är verkligen blixtsnabb i den.

Det jag också uppskattar är att den har en liten inbyggd evf som faktiskt är användbar trots att den är ganska liten. Utöver det en liten utfällbar blixt som kan vinklas. Sedan finns det ju mer så klart som är positivt men för mig är dessa utmärkande.

Håller med Tony johansson att orginalväskan nästan är ett måste-tillbehör. Ger ett bra skydd samt en mer greppbar kamera. För den är ganska liten. Fler batterier är också bra att köpa till.

Panasonic Lumix TZ99 som angavs ovan är säkert ett bra alternativ och det som utmärker den är den långa zoomen. Den har dock en mindre sensor och endast kontrastdetekterande af-punkter. Jag har inte provat den så jag har inga egna erfarenheter av den.

Och nej jag är ingen Sonyfantast utan har bara hittat en kompakt som fungerar bra för mina vardagsbehov av något litet och kompetent.
Jag köpte till ett litet gummerat handtag som man limmar fast på framsidan och då har jag som har stora händer, inget problem att hålla den.
Se bild https://www.fotosidan.se/forum/threads/vilken-sony-rx100-ska-jag-välja.179015/post-2344254

Senast ändrad:
Jag drar på mig handleds remmen, säkrar upp kameran betydligt, men efter ett tag så går det att hålla den hyggligt bra när man trixat lite med fingrarna och handledsremmen ger extra trygghet.

Jag drar på mig handleds remmen, säkrar upp kameran betydligt, men efter ett tag så går det att hålla den hyggligt bra när man trixat lite med fingrarna och handledsremmen ger extra trygghet.

ANNONS
Götaplatsens Foto