Annons

Kompensera för bakfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Har precis fått mitt nya objektiv 24-105/4L IS, och gör mig redo för att fota firmas after work på fredag.

Men dom första bilderna med objektivet är långt ifrån tillfredsställande, och vid en närmare efterforskning visar det sig att objektivet bakfokuserar något (ca 1cm vid 105mm, närgräns och full glugg)..

Finns det något enkelt knep för att kompensera för bakfokusen, eller får jag helt enkelt se till att köra kraftigt nedbländat för att få motivet i hyfsad fokus? Att inte ta med objektivet alls till fredagens beskaffenhet är tyvärr inget alternativ, då jag har skrutit vitt och brett om gluggen länge och väl (det skulle bli ett hårt nederlag om jag helt plötsligt säger att det inte duger). Kan tänka mig att man skulle kunna peta till fokusringen något eller köra helt manuellt (dock ingen lek med min 350D). Några andra knep eller tips?

Svårt läge, det är nog bara att försöka använda FTM eller köra helt manuellt, alternativt blända ner. Men vid f4 borde du klara 1cm felfokusering om du håller dig en bit från närgränsen. Ja menar, hur ofta kör man på närgränsen i 105mm?

Vid bländare 4 så märks även bakfokusen på andra brännvidder. Men att hålla sig en bit ifrån närgränsen kan ju vara en bra idé.

ANNONS
Götaplatsens Foto