Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplement till 1D X Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
Hej!

Jag trodde aldrig jag skulle behöva starta en forumtråd om detta. Men jag har sökt väl och länge, gjort T-konton i Excel, läst allt som finns att läsa men till slut så inser jag dessvärre att vad jag behöver är konkreta exempel från verkligheten (typiskt!).

Jag är på jakt efter ett andra kamerahus som komplement till min 1D X Mark II, främst vill jag kunna köra två kamerahus paralellt, en med normalzoom/vidvinkel och ett hus med teleoptik. Fotograferar otroligt allsidigt men halkar längre och längre in på sportfoto (primärt ridsport/crossfit) där jag vill kunna växla snabbare mellan bildvinklarna.

Jag är otroligt nöjd med min nuvarande kamera, men känner inte att jag vill investera i ytterligare ett kamerahus i just den prisklassen och tänker främst att det är ett "normal-zooms-kamerahus" jag är ute efter och låta min nuvarande hantera mina telen.

Prioriteringar just idag,
- Autofokus
- ISO-egenskaper
- Handhavande
- Dynamiskt omgång

Tänker endast fullformatshus, nytt eller begagnat och helst en prislapp på max 20 000 - 25 000kr. Ni som har erfarenhet av andra kamerahus för primärt sportfotografering, vad hade ni rekommenderat?

/Rådvill
 
Utan att köra Canon så tycker jag att din lista pekar rätt tydligt på 5D Mk4, men det blir väl begagnat i så fall med tanke på priset.
 
Håller med.

5D MK4 låter som det rimliga alternativet. Du borde hitta en bättre beg för 23-26 med hyffsat låg shuttercount.
 
För sportfoto primärt skulle jag säga 1D X (ligger mellan 20-25 000). Men annars 5D Mark IV. Så jobbar jag nämligen själv. Min 1D X är andra kamera vid sport, men annars är 5D Mark IV komplement till 1D X Mark II.

Skillnaden i dynamiskt omfång gäller bara vid lågt ISO (under ISO 800). Jag tycker det är sällan jag hamnar på bas-ISO vid sportfoto. Och jag har faktiskt inte heller upplevt att det dynamiskt omfånget på 1D X inte räckt till för sportfoto. Det är en annan sak när man plåtar arkitektur, inredning och landskap.

Samtidigt är 5D Mark IV mer allround och det är trevligt att ha med sig en mindre kamera på semestern.
 
Jag har en 1DX Mark II och en 1DX. Tycker jag fungerar bra. De är så lika varandra i hur man hanterar dem också.
 
För sportfoto primärt skulle jag säga 1D X (ligger mellan 20-25 000). Men annars 5D Mark IV. Så jobbar jag nämligen själv. Min 1D X är andra kamera vid sport, men annars är 5D Mark IV komplement till 1D X Mark II.

Skillnaden i dynamiskt omfång gäller bara vid lågt ISO (under ISO 800). Jag tycker det är sällan jag hamnar på bas-ISO vid sportfoto. Och jag har faktiskt inte heller upplevt att det dynamiskt omfånget på 1D X inte räckt till för sportfoto. Det är en annan sak när man plåtar arkitektur, inredning och landskap.

Samtidigt är 5D Mark IV mer allround och det är trevligt att ha med sig en mindre kamera på semestern.
Stort tack! Det var precis feedback som detta som jag var ute efter. Det var lite som jag "befarade" att det egentligen är en 5D Mark IV som jag beskrev för mig själv även om hoppats komma undan lite billigare som en Mark III! :)
 
Ny 5D mkiv för 21,500 ink frakt från E-infinity UK kan ju vara ett alternativ om man överväger begagnat.
Saknar c-log så man får betala en tusenlapp till Canonsevicen om man vill ha det.
 
Ny 5D mkiv för 21,500 ink frakt från E-infinity UK kan ju vara ett alternativ om man överväger begagnat.
Saknar c-log så man får betala en tusenlapp till Canonsevicen om man vill ha det.
Njaeh, med dagens något sämre växlingskurs + PayPals avgifter så handlar det snarare om strax över 23 000kr. Fortfarande vrakpris förvisso :)
 
Njaeh, med dagens något sämre växlingskurs + PayPals avgifter så handlar det snarare om strax över 23 000kr. Fortfarande vrakpris förvisso :)

Man ändrar paypalkontot till att låta kortutgivaren sköta valutaomvandling och då sparar man en rejäl slant och man kan snudd på omvandla från riksbankens kurser.
Gjort 3 olika köp från E-infinity (5D mkiv, Tamron 24-70/2,8 G2 och Feiuytech A2000-combo) och det är nästan ett par tusen att spara på de inköpen om man byter ut paypalomvandlingen.

Edit: Sköt från höften och räknade på jämn tia som alltid, så du har mer rättvis siffra såklart. Använder tian för självbedrägeri :)
 
Senast ändrad:
Fick min för 2 veckor sedan och var tvungen att kolla dagens deal.
På e-infinitys sida 2179 eur och fri frakt.
E-infinity på ebay 2100 eur + 15 eur frakt.

64 eur i diff, önskar den dealen fanns för 2 veckor sedan då vi köpte vår :)
 
ANNONS