Annons

Komplement till systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Avslutat medlemskap
Har en 10D som skall ersättas så fort kameran som kommer efter 30D släpps, men skulle behöva ett komplement till densamma.
har kikat en del och sambon har en A95 som jag gillar.

Några krav:
* Canon kamera :)
* vridbar display
* bra bildkvalitet
* Mindre brus än A95.

Så.. tips.. vad skall man välja i denna djungel som jag idag har nollkoll på :)

Har gillat G serien men hur fan tänker de när de tar bort den vridbara displayen på G7 *morrar*

Jag söker själv efter en kompakt som kan ersätta min Dslr, men jag har gett upp, det finns ingen :(

Tyvärr så prioriterar tillverkarna inte oss när dom gör kompakter, det är viktigare för dom att lura svensson på pengar med att packa in så mycket pixlar det går på en liten sensor och ge dom maximalt med tele-zoom.

Tänk om Canon gjort sin G7 med låt säga 4mp och med ett ljustarkt kvalitetsobjektiv mellan 28-70mm (fullformats mått) samt med en riktig mätsökare, jag hade slängt in en beställning direkt även om den kostat det dubbla priset.

/kent.

Jag köpte en A610 (föregångaren till A95) för ett år sedan som ett komplement till min digitala systemkamera. Denna modell hade då fått ganska god kritik i tester.

Så här i efterhand kan jag konstatera att det var ett av mina sämre investeringar, inte så att kameran på något sätt är dålig. Men bildkvaliteten hos digitalkompakter är ljusår från DSLR:er, speciellt om man skruvar upp känsligheten över ISO 200.

Istället har jag kompletterat mitt system med en liten och nätt turistzoom, vilken gör att jag tar med mig systemkameran också i de situationer där jag hade tänkt att använda kompaktkameran. Även med sämsta tänkbara objektiv ger systemkameran avgjort bättre bilder.

Som en liten tankeställare inför ditt val.

/Daniel

dano skrev:
Istället har jag kompletterat mitt system med en liten och nätt turistzoom, vilken gör att jag tar med mig systemkameran också i de situationer där jag hade tänkt att använda kompaktkameran. Även med sämsta tänkbara objektiv ger systemkameran avgjort bättre bilder.

Som en liten tankeställare inför ditt val.

/Daniel
Jag har gjort liknande erfarenhet.
En EF 24/2.8, 28/2.8 eller 35/2.0 på min 350D, utan batterigrepp, ger en skapligt liten kamera.
Eller en smutt zoom a´la Sigma 17-70, 18-125.
Synd att det inte finns 'pancake'-objektiv till Canon, de som Pentax har är hur ju kanoncoola.

Maverick28 skrev:
Har en 10D som skall ersättas så fort kameran som kommer efter 30D släpps, men skulle behöva ett komplement till densamma.
har kikat en del och sambon har en A95 som jag gillar.

Några krav:
* Canon kamera :)
* vridbar display
* bra bildkvalitet
* Mindre brus än A95.

Så.. tips.. vad skall man välja i denna djungel som jag idag har nollkoll på :)

Har gillat G serien men hur fan tänker de när de tar bort den vridbara displayen på G7 *morrar*

Ursäkta, men hur kan du ha "Canonkamera" som krav. Eftersom Fuji gör de enda kompakter som kan jämföras med systemkameror vad gäller brus på höga iso tycker jag att du istället ska titta på Fuji F11 eller F30. Jämför gärna bildkvaliteten med en Canon 850 IS (Digic III-processor som ska minska brus) eller liknande på iso 800. Du kommer att välja bort Canon omedelbart om det är viktigt att kunna skippa blixten vid dåligt ljus.

Ingen vridbar display iof sig, men du får väl skaffa knäskydd eller böja dig ner ;-)

Brusjämförelse Canon 800IS med Fuji F30:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

Jämförelse Fuji F30 med systemkameran Nikon D50 (med erkänt bra brusprestanda):

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page14.asp

Slutsatsen är enkel. Själv har jag dragit konsekvenserna och sålt mitt andra digitala systemkamerahus och ersatt det med en Fuji F11 som backupkamera.

Senast ändrad:
Från "conclusion":

"The FinePix F30 offers a tantalizing glimpse of how very different compact cameras would be if all manufacturers put as much effort into developing sensor and processing technology as they do into designing and marketing pretty cameras with features no one ever asked for."

Så sant...

Canon 30D plus Canon S70

Jag har kompleterat min 30D med en Canon S70. Den är numera ersatt med S80. S70 är kompakt, bra prestanda och har menyer och rattar som liknar min 30D. Jag är grymt nöjd med kombinationen. Dessutom kan jag blanda minneskort eftersom båda har samma, visserligen inte samma laddare men jag har en 3Dje parts laddare som tar båda batterierna.

Testa en F30 (eller en F20/F11/F10) från Fuji. Du kommer att bli överraskad på ett positivt sätt.

Mycket bättre än någon av alla de kompakter som jag har testat. Ingen vridbar skärm, "bara" 35 mm vidvinkel och hemsk hantering får du på köpet men bra bilder blir det, även upp till ISO 800. Funkar hyffsat även upp till 1600. På 3200 är den lite väl brusig....

Har slutat att släpa runt på min D100 eller D2X i tid och otid. Tar fram dom när jag verkligen behöver. Tidigare tyckte jag att kvaliteten inte räckte till med någon av alla de kompakter jag testat. Nu gör den det.

De jag har testat är Nikon CP 5600, CP5400, CP8400, Olympus My300, C4000, C5060, Canon G4, S70. Ingen har en chans mot min F30 när det gäller bildkvalitet och lågt brus.

Mankan

Instämmer! Men på F11 med i princip identisk bildkvalitet (samma sensor, samma optik) som F30 tycker jag att hanteringen är riktigt bra. Ett läge för "natural light" där blixten aldrig drar igång och iso anpassar sig upp till iso 1600 (som ger användbara bilder med Fujikameror till skillnad från andra märken).

Dessutom en snabbknapp för att välja "film" dvs, vanlig färg, mer mättade eller svartvitt.

Är en s80 som micke berg kör på utgående eller...
Fuji f11 eller f30 är det någon större skillnad eller, är dom starka kandidater mot G7 det är en stor prisskillnad iallafall ser jag.

Fuji F11 och F30 är nästan samma kamera. Samma optik men något förbättrad signalbehandling i F30 och den har också möjlighet till iso 3200.

Här har man missat något.
Kör 30d + ixus 50.
Blev lite nyfiken och läste den 17 sidiga
testen (sjukt omfattande).
Verkar vara riktigt bra.
Synd med 3x zoom bara.
Vad tror ni om Panasonic DMC-TZ1?

Vet inte. Vet bara att Panasonic har gått i samma fälla som de andra tillverkarna (utom Fuji): petat in alldeles för många pixlar på små sensorer.
Allt för att kunna sälja kameror till okritiska konsumenter.

Bruset som uppkommer då pga av den låga signalnivån kompenserar man med vidrigt utsmetande brusbehandling.
Så Panasonic har väl snarast börjat göra sämre kameror än de gjorde för ett drygt år sedan...

Slowfinger skrev:
Fuji F11 och F30 är nästan samma kamera. Samma optik men något förbättrad signalbehandling i F30 och den har också möjlighet till iso 3200.
På CyberPhoto är f11 nu som utgången kamera +topptestad men f30 finns kvar men är bara bra köp.Ser man på deras testbilder på bl.a bildäcket så är det sjukt skarpt,,,,

Tror att F30 tar bort objektivets distorsion i konverteringen till jpg också vilket är bra i jämförelse med F11. Du kommer inte att bli missnöjd...

ANNONS
Götaplatsens Foto