Annons

Komposition, skärpedjup och brännvidd

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Den senaste tiden har jag börjat lura lite på vilka bildlösningar jag tycker funkar, och vilka som inte gör det, i mitt eget fotograferande. Detta har accentuerats av att jag sålt en massa analoga grejer, bland annat min Hasselblad med dess kvadratiska format, och försöker komma underfund med en digital fullformatare (24x36).

Jag har plåtat en hel del småbild genom åren (började fotografera 95-96 nån gång), senaste tiden med 50 mm och 21 mm på en mätsökarkamera. Jag är ganska bekant med 50 mm alltså.

Till min digitala fullformatare har jag endast 50 mm optik (än), men kommer komplettera med en 28, som jag tror är en bra brännvidd att jobba med.

Till saken!

Jag upplever att de bilder som funkar med 50 mm är ganska nära bilder. Närbilder, porträtt i halvkropp, platta motiv tagna kanske 5 meter ifrån, hårda grafiska bilder, raka bilder. Så fort jag sätter fokus på oändligt upplever jag att bilderna är platta och tråkiga. Saknar punch eller sug.

En annan sak som jag tycker är svår är att beskära bilderna till ett specifikt format. Jag tänker ofta kvadratiskt när jag komponerar, men när jag sen klipper ner bilden, känns den "trång", den saknar luft. Så känner jag ytterst sällan när jag plåtar med bladare eller Rolleicord. Jag gillar kvadraten, men varför funkar det inte när jag beskär? Kan det bero på den brännviddsförlängning jag får när man tar en kvadrat ur 2:3-formatet?

Till sist är det något jag inte riktigt får till med skärpedjupet. På nära håll, från 0,5 till 1,5 meter tycker jag f/1.8 är trevligt, med fint släpp och lite mjuk teckning. Även f/4 funkar bra, gärna på porträtt, som blir grymt skarpa, men med härligt släpp. På längre avstånd funkar inte de bländarna alls, det blir varken kort eller långt skärpedjup. I kombination med det lite tråkiga perspektivet som 50 mm ger blir det inte kul alls.

Jag skulle uppskatta en avslappnad diskussion om hur andra ser på dessa saker, oavsett om ni jobbar analogt, digitalt, stort eller smått. Hoppas jag kan lära mig mer!
 
Intressant frågeställning Henning!

Jag har samma erfarenhet av 50mm i småbildsformatet som du beskriver; jag måste gå nära för att kunna få ut det jag vill av objektet och objektivet. Tyvärr känns den närheten inte alltid bekväm. Luftighet kontra skärpedjup är en avvägning jag måste göra i de situationerna - det jag förlorar i luftighet (även om jag inte klipper ner till kvadratiskt format) kan jag i viss mån få igen i termer av mer uttalat (kortare) skärpedjup. Det faller sig liksom naturligt med den brännvidden. Och det är en av anledningarna till att jag inte använder min 50mm så mycket som jag kanske borde. Jag gjorde nyss klivet upp från DX till FX och sen dess har 50mm-objektivet fått vila ännu mer.

För min del är det förmodligen en vanesak/övningssak att röra mig så att en fast 50:a gör sig bra. För närvarande använder jag mest min 28-75-zoom... men det vore kanske bra att bara låta 50:an sitta på i, säg, två veckor, och sen se hur mitt fotande har ändrat sig. Ja, så ska jag banne mig göra.

Tack för inspirationen:)

/f
 
ANNONS
Götaplatsens Foto