Annons

Komposition vid modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Använder du mittenfokuspunkten och komponerar om?
Komponerar sällan om och använder oftast manuell fokusering när det som fotograferas inte rör sig för mycket 😊

Använder en Sony A77ii så EVF och 100% sökare. Grundproblemet är som någon påpekat slarv. Kombinera en ovilja att gå för långt ifrån (eftersom jag tydligen vill fylla sökaren hellre än beskära, vilket för det här ändamålet är feltänk med den här kameran) med varmt väder som till slut får uppmärksamheten att svikta... Det hade varit bra att ha en ram som stöd för hjärnan helt enkelt
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Det hade varit bra att ha en ram som stöd för hjärnan helt enkelt
Det borde ju kunna komma i framtida FW-uppdatering.

På min Canon kan man se beskärningsram på bakre display. Dock ingen som är en ren nerskalning av originalformat. Verkar mest vara varianter som 3:4, 1:1, osv som alltså bara kapar bilden i höger och vänster sida.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har bara lekt med vattpasset hemmavid och tyckt det vara en ganska meningslös finess. Men jag får ta och prova på en fotbollsplan någon gång.
Fotbollsfoto med vattenpass? Ola får gärna visa hur man gör bra bilder på det viset, men jag säger att det inte kommer att fungera ;)
 

iSolen.se

Guest
Fotbollsfoto med vattenpass? Ola får gärna visa hur man gör bra bilder på det viset, men jag säger att det inte kommer att fungera ;)
Enkelt, ser man horisonten bra, lägg den utefter någon av kanterna eller stödlinjerna.

Om man inte ser horisonten bra oavsett anledning kan man ju snegla på sökarens vattenpass. Ledtråd: Få prickar/streck betyder rakt så man behöver inte kolla så noga vilket är bra när det går undan.

Frågor på det eller var du bara ute efter att förlöjliga en medlem?
 

afe

Aktiv medlem
Enkelt, ser man horisonten bra, lägg den utefter någon av kanterna eller stödlinjerna.

Om man inte ser horisonten bra oavsett anledning kan man ju snegla på sökarens vattenpass. Ledtråd: Få prickar/streck betyder rakt så man behöver inte kolla så noga vilket är bra när det går undan.

Frågor på det eller var du bara ute efter att förlöjliga en medlem?
Har du provat att fotografera fotboll på hög nivå? Att få rak horisont är inte prioriterat och nästan omöjligt med de objektiv som används (70-200, 200-400, 400/2,8 etc). Det handlar bara om att fånga händelsen, och det är inte slarv att horisonten blir sned - det är bara inte viktigt.

Och nej, jag är inte ute efter att förlöjliga någon - däremot har jag fotograferat fotboll och annan sport yrkesmässigt för dagstidningar där deadline är mycket viktigare än raka horisonter.
 

iSolen.se

Guest
Har du provat att fotografera fotboll på hög nivå? Att få rak horisont är inte prioriterat och nästan omöjligt med de objektiv som används (70-200, 200-400, 400/2,8 etc). Det handlar bara om att fånga händelsen, och det är inte slarv att horisonten blir sned - det är bara inte viktigt.

Och nej, jag är inte ute efter att förlöjliga någon - däremot har jag fotograferat fotboll och annan sport yrkesmässigt för dagstidningar där deadline är mycket viktigare än raka horisonter.
Tack jag har precis fotat rodeo på proffsnivå en vecka (ännu snabbare än fotboll) och får räta upp i efterhand eftersom mycket blev snett, av någon anledning aningen vridet höger. Hade tyvärr inte vattenpasset påslaget. Fotade 200,300,400 och även 500mm. Nikon sponsrade så vi fick låna vad vi ville i kamera och objektivväg.

Snygga bilder är viktigare än deadline för oss.
 
ANNONS