Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konceptpool

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
Ett poolförslag: konceptfoto

Jag tänker mig foton där det primära är tanken bakom. Tekniken är underordnad. ( med det inte sagt att man måste ge blanka fan i tekniken, men den är som sagt underordnad) Bilderna behöver inte på nåt vis vara färdiga heller, man kan lägga upp "skisser". Det ska vara nånting som sätter igång tankeverksamheten hos betraktaren. Centrala och mer allmänna frågor så som "vad är livets mening" eller bilder som handlar om livets ytterligheter ( smala frågor) det spelar ingen roll, huvudsaken att bilderna fungerar som frågeställare, innehåller nåt slags budskap, har för avsikt att berätta någonting.

Jag vet inte, tror ni på en sån pool?

I min ytlighet kontrar jag med ett motsatt förslag. En pool där det är tillåtet (rekomenderat) att enbart koncentrera sig på tekniken. (Av den anledningen borde kanske all automatik vara förbjuden,hur nu detta skulle kunna kontrolleras, hmm). En pool där man liksom kan lära sig stava och bygga meningar korrekt innan man skriver den där djupa filosofiska boken (liknelse).

Eller i och för sig... I och med att en "konceptpool" kommer, så blir det väl de övriga poolerna där alla bilder utan tanke, djup eller som inte vill berätta något skall ligga. Tänkte inte på det ;oP.

/Richard (som fotar med vänstra hjärnhalvan)

Galaxens President skrev:

Eller i och för sig... I och med att en "konceptpool" kommer, så blir det väl de övriga poolerna där alla bilder utan tanke, djup eller som inte vill berätta något skall ligga. Tänkte inte på det ;oP.

/Richard (som fotar med vänstra hjärnhalvan)

Njä...jag får nog fila på på mitt förslag lite kanske. Eller förtydliga det, vässa till det lite.

Egentligen kan det vara vilseledande att kanske tala om att det ska finnas en tanke bakom. Då kan man tänka sig en bild tex som föreställer en vissen blomma och fotografen tänkte att han/hon ville visa att livet är skit ibland. Men då handlar det mer om symbolik än koncept.
Det var nog därför jag la till det där med "ställa frågor". Jag kom in på ordet "konstnärlighet" igår också. Vilket ju är ett lätt begrepp (not)

Men jag ska nog fila lite.

ANNONS
Götaplatsens Foto