Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konfirmation, student eller porträtt och rättigheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Freke_k9

Medlem
Jag har sökt på forumet i två dagar nu och hittat mängder med läsvärt men inte fått svar på frågan tycker jag.

Om man går till fotografen och tar studentbilder eller liknande. Vi säger att en dottern ska ta studenten, jag betalar och hon är synlig på bilderna. Inget kontrakt för modelljobb skrivs.

Sen vill han inte leverera bilderna, utan vi får bara papperskopior.
Är det verkligen hans bilder när vi betalade för jobbet?

En annan sak som oroar mig är att han får för sig att trycka upp egna förstoringar och ha i sitt skyltfönster. Räknas det som reklam eller får han göra så utan medgivande?

Givetvis är det hans bilder, han äger upphovsrättten.

Han får ta fram kopior och ställa i skylten, varför skulle det vara så farligt?

För ca 10 år sedan eller mer skulle vi beställa lite julkort.
Gick till fotofirman och tittade på exempel.
Där var en gammal bild som de hade använt jag tog på barnen när de var mindre.
Det var bara roligt att de tyckte bilden var så bra ;-)

/Julle.

Det var inte mig det drabbade.

Tycker bara det var märkligt att ta betalt för ett jobb, sen ska han ha betalt extra för varje bild han printar ut. Så att betalningen för jobbet inte blir något värd, du förstår hur jag menar.. man betalar honom för något som han blir ägare till och såvida man inte hostar upp extra pengar går man därifrån tomhänt. Sen som grädde på moset får fotografen dessutom använda bilderna på dottern hur han vill.

Så dom kände sig lurade när han inte nämnde något om detta fören första betalningen var klar. När dom känner så kommer dom inte känna det är "kul" att han sätter upp dotterns bild i skyltfönstret.
Men det finns olika sätt att göra affärer antar jag.

Det var ju dåligt av fotografen att inte upplysa vad som ingår i priset.

Jag har fotopaket där det tydligt framgår vad som ingår, fotografering och redigering (jobbet),
som faktiskt är någonting värt, sedan ingår ett visst antal kopior ut till kunden.

Därefter kan de beställa fler bilder om de vill, eller förstoringar.

Ofta är det så att kunden får ett visst antal bilder levererade, alltså det som de betalat för.

Vill de sedan ha förstoringar tillkommer givetvis kostnaden för dessa också.

Frågade de inte fotografen vad som ingick?

När jag plåtar bröllop kan de välja att köpa till de högupplösta bilderna om de vill,
men givetvis för en extra kostnad utöver grundpaketet då jag inte tjänar något på förstoringarna sedan.
Och även om de köper de digitala bilderna har jag upphovsrätten till dem och hur de får användas av kunden står skrivet på mina fakturor vid försäljningen.

Men som sagt, allt som ingår eller tillkommer ska man alltid upplysa om.

MVH Julle.

Det är alltid personen som tagit bilden som har upphovsrätten till bilderna, där är det ingen tvekan. Men självklart får fotografen inte göra vad den vill med bilderna för det... De bilderna fotografen tagit av ex din dotter får inte säljas vidare eller användas i reklam - om det inte är så att ni avtalat om att det är ok.
Jag och många av mina kolleger skriver alltid kontrakt om vad som gäller för båda parter och oftast innefattar detta att vi får lov att publicera bilderna på våra hemsidor/bloggar och använda i marknadsföring av våra tjänster. Det är alltid upp till kunden om man vill gå med på detta eller inte! Just vad som bestämts i ditt fall vet jag inte och jag är faktiskt osäker på om fotografen utan att fråga får använda bilderna på dottern i sin skyltning eller om det räknas som reklam. Men som portfolio får man alltid använda sig av de bilder man tagit. Lite gråzon där kanske? En bra dialog kund - fotograf är otroligt viktigt!

När det gäller leverans och priser så betalar man ju som kund inte bara för själva bilderna, precis som du inte bara betalar bilverkstan för reservdelarna... Även arbetet kostar och det är väldigt mycket mer jobb än bara trycka på avtryckaren på kameran. Jag själv till exempel räknar i genomsnitt med 3-4 arbetstimmar per foto-timme för att hinna färdigställa bilderna lätt innan kunden får se dom. Sedan läggs ytterligare tid på redigering, framkalla, labb mm på de bilder som kunden sedan faktiskt vill ha.
Exakt vad det är som ingår i priset - om det är allt inräknat eller bara fotografering ska naturligtvis fotografen upplysa om, precis som skrivits innan och det är bara att beklaga att din väns fotograf inte såg till att berätta hur just h*n jobbar.

Rekommenderar både dig och andra att välja sin fotograf med omsorg! Välj en som känns bra, har ett bildspråk som tilltalar dig och du får ett förtroende för!
/Anna

ANNONS
Götaplatsens Foto