Annons

Konflikter snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag har precis byggt min egen burk.

Asus moderkort med inbyggt ljudkort samt grafikkort, men jag har köpt bla creative ljudkort och ett Nvidia grafikkort (Gainward Bliss 7300GT)

Jag har instellerat drivrutinerna och först var det ljudkortet som hamnade i konflikt kunde skorra samt att helt plötsligt så försvann ena kanalen. Idag såg jag att det fanns en konflikt i enhetshanteraren jag avinstallerade denna och då verkar det fungera !?

Grafikkortet verkar konstigt det med ibland så försvinner bilden och jag får stänga av skärmen och sätta igång den igen funkar det igen! Varje gång jag truycker på Nvidias iconen för att ställa in hur den ska fungera så svartnar skärmen ca 2-5 sek och går igång igen med menyn öppen!

Jag tycker även att vissa kanter ser lite "pixliga" ut kantade så att säga!

Jag hittar inget i bios om att man kan stänga av moderkortets inbyggda enheter så hur gör jag?

Snälla hjälp :)

Jag har ungefär samma konfiguration som du, asus-moderkort med inbyggd grafik och ljud. Jag avinstallerade drivrutinerna för det inbyggda grafikkortet innan jag installerade ett NVidia-kort i PC-express slotten. Jag har inte heller hittat hur (eller ens om man kan) stänga av det inbyggda kortet men däremot kan du ställa boot-ordningen. Välj att grafiken ska bootas från PCI-slot först,om du inte redan har gjort det. Det funkar för mig i alla fall. Det enda jag har "problem" med att är att i enhetshanteraren så får jag frågetacken på enheten med det inbyggda graf-kortet. Men det kan jag leva med... :)

Hej

Kan man inte bara inaktivera det integrerade grafikkortet i Enhetshanteraren?......

Har inte integrerat själv men om ja öppnar Enhethanteraren kan jag välja ... avinstallera,uppdatera, inaktivera. till mitt grafikkort...

tycker som ni att man bör kunna stänga av det direkt i bios.

Hadé

pasram skrev:
Jag har ungefär samma konfiguration som du, asus-moderkort med inbyggd grafik och ljud. Jag avinstallerade drivrutinerna för det inbyggda grafikkortet innan jag installerade ett NVidia-kort i PC-express slotten. Jag har inte heller hittat hur (eller ens om man kan) stänga av det inbyggda kortet men däremot kan du ställa boot-ordningen. Välj att grafiken ska bootas från PCI-slot först,om du inte redan har gjort det. Det funkar för mig i alla fall. Det enda jag har "problem" med att är att i enhetshanteraren så får jag frågetacken på enheten med det inbyggda graf-kortet. Men det kan jag leva med... :)

Frågetecknet avinstallerade jag helt enkelt :) Så det verkar fungera!

Men hur avinstallera du drivisarna från moderkortet?

Grafikkort och liknande bör avaktiveras i BIOS. Windows gör så gott det kan men det kan inte ändra på "hårdvarunivå" på samma sätt som BIOS. Avaktiverar man något i BIOS så "försvinner det" så att inte Windows kan se det och det brukar kunna lösa konflikter.

Tobiasl skrev:
Grafikkort och liknande bör avaktiveras i BIOS. Windows gör så gott det kan men det kan inte ändra på "hårdvarunivå" på samma sätt som BIOS. Avaktiverar man något i BIOS så "försvinner det" så att inte Windows kan se det och det brukar kunna lösa konflikter.

Men vad är det jag ska titta efter i bios för jag hittar inget om ljudkort eller grafik kort disable!

Sedan så gnäller grafik kortet om att jag tagit bort ett eller fler SLI kort jag har aldrig haft SLI på burken! Vad kan det handla om?

Sedan så gnäller grafik kortet om att jag tagit bort ett eller fler SLI kort jag har aldrig haft SLI på burken! Vad kan det handla om?

Har du flyttat gafikkortet mellan olika "slots"? Det gjorde jag eftersom jag inte fick någon bild alls på skärmen och nu tror den nog att det har suttit två kort i...

Jag har bara en slott för grafikkort, det är en micro ATX låda !

Så det kan aldrig sättas in SLI, var gång jag startar om datorn så kommer meddelandet fram och klickar man på det så kommer man ti Nvidias sida där det står om SLI!

Börja disabla saker som du inte använder, det frigör de stackars interupten.
De flesta använder inte paralell-/serie-portar idag så där kan du få tillbaka "resurser" när du avaktiverar dem.
Du bör även avaktivera interna ljudkortet som jag antar finns.
Du kan prova börja där, men sedan är det som de andra säger att du först ska/bör avaktivera moderkortets egna video.

PS.
Allt detta ska göras i biosinställningarna.
DS.

bEPH skrev:
Börja disabla saker som du inte använder, det frigör de stackars interupten.
De flesta använder inte paralell-/serie-portar idag så där kan du få tillbaka "resurser" när du avaktiverar dem.
Du bör även avaktivera interna ljudkortet som jag antar finns.
Du kan prova börja där, men sedan är det som de andra säger att du först ska/bör avaktivera moderkortets egna video.

PS.
Allt detta ska göras i biosinställningarna.
DS.

Jo men det r ju just det jag kollar efter i bios hur /var man avinstallerar video kontrollerna jag hittar inget på onboard devices ! IRQ är det ända jag inte lekt med. Borde finnas något tex videocard disable eller liknande ingen som har något specifikt jag kan leta efter i BIOS ?

Jag börjar känna en viss uppgivenhet då allt är väggar man springer in i! Läst instruktions manualen från pärm till pärm men där står inget om att avinstallera kortet!

Bara hur man installerar drivrutinerna för det inbyggda kortet!

bEPH skrev:
Om du sätter VGA share memory size till disabled då?
Ta även bort att VGA ska ha irq.

Det alternativet finns inte.

Det jag hittar som kanske spelar roll och som liknar något är!

Primary Display adapter [PCI] [PCI-E] den står på PCI-E

Samt assign IRQ for VGA Står enabled

Du kanske har gett bort den så här i juletider?:)

Antagligen så är det lika biosversioner som spökar, har du uppgraderat bios(inte för att det är fel öht)?
Om inte kanske du kan prova att göra det?

bEPH skrev:
Du kanske har gett bort den så här i juletider?:)

Antagligen så är det lika biosversioner som spökar, har du uppgraderat bios(inte för att det är fel öht)?
Om inte kanske du kan prova att göra det?

Jag uppdaterade kort efter att jag inte hittade grejerna jag ville i BIOS inte för att det hjäpte sänkte bara fläktens start temp så den väsnas mer -.-

Iaf ljudkortet har jag lyckats fixa men grafikkortet ikke!

Hittar inget mer i manualen än att man kan assigna en IRQ till ett kort men jag fattar inte det!

För att summera ju mer jag läser ju mer börjar jag surna LoL

Testat att ominstallera men det spökar fortfarande svart skärm osv går igång när man stängt och tänder monitorn igen!

ANNONS
Götaplatsens Foto