Annons

Konica Minolta Z3 - Bra Kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramban

Medlem
Hejsan!
Jag är en 13 årig tjej som har kommit in mycket för att fotografera, och nu så fyllde jag år idag och fick 2000kr till att börja med till en kamera, har länge snusat på Konica Minolta Z3 som kostar 2600kr, är den värd pengarna?
Jag fotar mycket rörelsebilder, te.x galopperande hästar, hoppande hundar och jagande katter, men tycker även om profilbilder och macro-objekt te.x en blomma ect...
Klarar Z3-n mycket av detta?

Mvh Elin

Jag använde Z3 en period, jag var nöjd med köpet för jag tyckte den var en bra kamera för priset...
(2600kr på POWER)
Men jag är ganska övertygad om att du hittar bättre kameror till det priset nu...
Det som är bra med Z3 är Makrot/Supermackrot samt bildstabilliseringen. Skärmen är liten, så den är inte mycket att ha. Sökaren är ju som med alla kompakter, dålig. Kvalitén känns mycket dålig, knapparna kan låssna när som helst... Köp Z3 om du vill ha en billig kamera som ger fantastiska makro-bilder samt vilja ta bilder med långt tele... men ska du ha en kamera för mer vidvinkel-normal-zoom skulle jag kollat på någon annan kamera. Berätta mer vad du kommer använda den till så blir det lättare med förslag...

/Michael

EDIT: Fel av mig... Du har ju redan skrivit vad du tänker använda den till... Jo Makrot är ju toppen, att fota snabba motiv blir ju bra med tanke på bildstabilliseringen men AF är långsam så jag tror nog det finns bättre alternativ...

Jaså?

Var den av så dålig Kvalité?
Suckar!

Vilken Kamera, inget överdrivet pris tack, rekomenderar ni?

skulle inte vilja säga att Z3:an var direkt dålig, bra zoomomfång och AS. Brusig var den på högre ISO men det är väl alla kompaktkameror, makron var bra. Jag använde den flitigt tills jag tog steget upp till en systemkamera

Jag vet inte hur dagens långzoomare står sig i jämförelse men de är å andra sidan dyrare

har du kollat på http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A610
billig och bra kamera fast inte med samma zoomomfång förstås

kolla in recensionerna här på fotosidan när det gäller Z3:an så får du ett bra hum

Z3 tenderar att bränna ut högdagrar lite väl mycket tyvärr, speciellt i motljus.
Har sett för många exempel på det, vill inte avskräcka dig i kameravalet men ville bara berätta det.

Panasonic LZ5 kanske skulle kunna vara ett alternativ.
Vad säger ni andra för att ge henne ett bra råd.

För det priset får du ju en kamera ur Canons Powershot serie, kanonfina kameror som är grymma allround kameror!

Jag använder min ofta (Trots att jag numera även kör med Digital System)
(Jag har en 610)

Om du vill få valuta för pengarna, kolla i den serien!

Varför skulle Zoomen vara dålig? För att den inte har lika lång brännvidd som Z3?

"Lång" zoom behöver inte betyda att optiken är den bästa, ibland tvärtom. Lång zoom kan som sagt innebära att resten av optiken får lida.

Powershot serien har fått en massa bra resultat i tester plus att jag och många andra är supernöjda med våra kameror. Jag kan som sagt verkligen rekommendera dem. Bildkvalitén blir riktigt riktigt bra!

Samt att t.ex. 610:an som jag kör med har riktigt riktigt bra macrofunktion, skarpt ända ner till 1 cm. Det fungerar faktiskt!

Nej nej, inte så jag Menade!

Jag vill ha mycket Zoom utan grötiga bilder EFTERSOM jag fotar mycket hopptävlingar.
Det är oftast stora banor och jag vill kunna
få bra bilder fast jag är i Publiken..

Förresten, Z3 finns väl inte ens kvar? Det är väl Sonys motsvarande man skall titta på numera om man vill ha liknande? De kostar väl betydligt mer?

Z3-n finns i Lager på PWER och Expert

Är kräsen med Zoomen, men blir inte bilderna grötiga av Powershoten när man Zoomar?

ANNONS