Annons

Konsert med mellanformat (Kodak Portra 800?)

Produkter
(logga in för att koppla)

MickeS

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar om det är någon som har prövat Kodak Portra 800?

Är nyfiken på hur resultatet blir med den filmen. Jag ska plåta på en konsert och tänkte använda en mellanformatare..
Har sökt i forum på konsertbilder och där hittat rekomendationer på Fuji Superia 800. Men nu finns inte den som 120-film, eller?

Så alla tips på färgneg passande mellanformat för konsertfotografering tar jag gärna emot :)

TACK
/micke

Jag vet inte hur bra den passar till konsertfotografering, men en av dom bästa ISO 800 negativa färgfilmerna som finns är Fuji NPZ 800. Säljs av någon underlig anledning endast för mellanformat i Europa. I USA finns den även för småbild.

Olle

hm, jag skulle nog köra med portra 400 eller 800 vc, och pressa så mycket som behövdes...eller om man vill ha superian, som dock finns som 400. kornet blir ofta helt OK även vid 1600 och uppåt, just när man kör mf.

tack för snabba tips =)

när det gäller portra så har jag kollat på scandivianphoto.. där benäms inte portra 800 med antingen VC eller NC... någon som vet varför?

/micke

Olle skrev:
Jag vet inte hur bra den passar till konsertfotografering, men en av dom bästa ISO 800 negativa färgfilmerna som finns är Fuji NPZ 800. Säljs av någon underlig anledning endast för mellanformat i Europa. I USA finns den även för småbild.

Olle

Olle har du nått bildexempel med den filmen som man kan se?

/micke

MickeS skrev:
Det jag undrade var varför inte portra 800 har någon av dom benämningarna.
På baksidan av fempacken med Portrafilmer finns det en illustration med portrafamiljen där de verkar vara orienterade efter färgkaraktär. Där ligger 800 mittemellan VC och NC, liksom även tungstenhundran.

På Kodaks hemsida finns en liknande illustration med även UC och B&W inritade. Dessa filmers orientering i tabellen bekräftar att höjdledden indikerar färgmättnaden eftersom B&W ligger överst och UC längst ner. 800 ligger fortfarande i mitten.

Tack Jim för den länken..

Det lutar åt att jag kommer plåta med Portra 800.. Tror själv att den kan passa bra vid tillfället.

/micke

Konsertfoto med mellanformat

Det går alldeles utmärkt att plåta konserter med
mellanformat. Jag provade att plåta en utomhuskonsert i somras och möttes av enormt stor respekt. När en av vakterna som jobbade i diket
såg att jag smög omkring i trängseln längst fram vid kravallstaketet släppte han in mig i diket istället och jag kunde fotografera i lugnt och ro hur mycket jag ville. :)

Jag körde med Tri-X pressad till 3200 för att
vara på den säkra sidan och så snyggt korn. :)

/MVH Henrik

ANNONS
Götaplatsens Foto