Annons

Konsertbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har blivit anlitad för att fotografera bonnarockbandet Joddla med Siv (27/9, Sjöbo, Folkets park.), och jag är lite osäker på vad jag ska välja för film. Jag har tidigare bara plåtat konserter i svart/vitt och då med T-Max 3200.

Jag har sett många som använder sig av Fuji Press 800. Jag vet inte om jag kommer klara mig på 800, för jag kommer förmodligen använda ett 300/5,6. Duger den filmen att pressa?

Idealist vore såklart att prova filmen först, men med ett stort hål i fickan har jag inte råd att gå på popkonsert :)

/Joakim
 

NiklasK

Aktiv medlem
För det första så hitter inte filmen Fuji Press 800utan Fuji Superia 800! Det är någon missförstånd här som gjort att den fått fel benämning..

Nu till Frågan:
800:an funkar utmärkt att pressa, det är bara det att den blir så kornig!

Vad är det för ljus när du skall fota? Svårt att säga om 800 räcker när man inte vet vad det kommer va för ljus!
 

gbjerne

Aktiv medlem
Fujis 800 film vet jag inte så mycket om men jag kan varmt rekomendera kodak supra 800. Att köra den på 1600 är inga större problem. Visst blir den grynigare men med fullt gångbart resultat.

Att "pressframkalla" den är kanske inte att rekomendera men låter du labbet kopiera kompenserar de lätt de underexponerade bilderna.

Lycka till med plåtandet
 

Sidde

Aktiv medlem
Angående namn på film.

Följande är kopierat från Fujifilms website idag (2002-06-03):

" Fujicolor Superia 800.

Pressfotografernas favoritfilm Fujicolor Press 800 har fått ett fjärde färgskikt förutom de konventionella tre. Fyra skikt ger naturliga färger också vid blandljus och i lysrörsbelysning. Nya Sigma emulsionstekniken ger fint korn, utmärkt upplösning, briljant färgåtergivning och stor exponeringslatitud."

/Anders
 

mårten

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
För det första så hitter inte filmen Fuji Press 800utan Fuji Superia 800! Det är någon missförstånd här som gjort att den fått fel benämning..
Förrut hette de 1600 Press och 800 Press. De har bytt namn på dem till Superia nu. Vet inte om det är någon skillnad.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Det skall inte vara någon skillnad! Jag har två 20-pack 800 film hemma där det står 800! Sen står det Superia 800 på tjejens film som är nyinköpt styckvis! Konstigt av fuji att ha olika benämningar!
 

Roben

Aktiv medlem
800 press är en bra bruksfilm. Det är många som föredrar 800, ett steg pressad, vs 1600.

Visst är det härligt med film i 20-pack!

Lycka till med jobbet!

Robert
 

mårten

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Det skall inte vara någon skillnad! Jag har två 20-pack 800 film hemma där det står 800! Sen står det Superia 800 på tjejens film som är nyinköpt styckvis! Konstigt av fuji att ha olika benämningar!
jag förstår inte riktigt vad du menar.
pressfilmerna ingår nu i superiafamiljen. det kan mycket väl vara samma emulsion.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Du säger ju det själv niklas.
20-pack Press
enstaka Superia

20-pack film köps ytterst sällan av en "vanlig" person som fotograferar lite då och då, dvs riktar sig till sk pressfotografer... antar jag
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Räcker inte Fujis 800 film till så funkar 1600 versionen också bra,
men allt hänger juh på vilket ljus det är och ljusstyrkan på objektivet.
Men hur som helst kan jag rekommendera Fujifilmerna.
 

typhoon

Aktiv medlem
800:an funkar utmärkt att pressa till både 1600 och 3200. Den "riktiga" 1600 är grynigare än 800:an pressade till 1600, och förmodligen dyrare.

Jag har använt 800:an pressad till 1600 vid konsertfotografering, och det har funkat utmärkt.

kolla länken och gå in på media.

//Pontus
 

Anderzon

Aktiv medlem
jbomelin jag har pressat Fuji Superia 800 till 3200 ett par gånger med växlande resultat, funkar rätt hyfsat där det är bra blandljus och mindre bra vid sämre ljus (kornet blir betydligt synligare) Har du blixt med bra ledtal ?? då kan det räcka bra med 1600. Jag har fotat endel dansuppvisningar i mycket dåligt ljus med 80-200 2.8, Fuji Superia 800 och en SB-28 blixt med mycket bra resultat. Avstånd 10-15 meter. Jag tror att namnet Fuji Superia "Press800" var under lanseringen riktad till pressfolk, den blev antagligen riktigt poppis och bytte till konsument namnet Superia 800/1600 *min teori*

Lycka till // Martin
 

Northern Star

Aktiv medlem
800:an räcker gott & väl.
Har plåtat rock/pop sedan 1994, både med & utan blixt.

Funkar klockrent, dock kan jag avråda från Kodaks 800 ifall du skulle få för dig att köpa ny film, den är helt superkornig!


Joddla med Siw har jag dock aldrig lyckats få plåtat tyvärr!
De är fantastiskt bra på skiva.

Nu till helgen blir det Sweden Rock, helgen därefter Hultsfred allt med Superia 800, förutom de bilder som vi kör digitalt.

Lycka till med Joddla med Siw-konserten.
 
ANNONS