Annons

konsertfoto för amatörnivå

Produkter
(logga in för att koppla)

bumbe

Medlem
hejsan.
har letat runt efter inlägg om konsertfoto och hittat en del som ligger över min kunskap, förståelse och nivå. lyckades dock hitta en om konsertfoto på amatörnivå men den övergick i ett köpråd.

jag har en canon 300d och nyligen fotade jag en kompis konsert. jag körde på P för då kommer inte blixten upp i tid och otid. några bilder blev ok men de flesta rätt suddiga. undrar nu hur man kan skippa detta?

då jag inte är så haj på det här med termer och fackuttryck så önskar jag att någon vänlig själ skulle vilja förklara på ett enkelt och bra sätt.
alltså vilka inställningar, några enkla tips och vad jag mer behöver tänka på.

de suddiga bilderna från konserten finns på
http://www.jaggajao.frac.dk

tack på förhand.

Hallå där Bobo, kul att du börjat fota konserter. Här finns en rätt bra intro, även om den är rätt nichad mot film istället för digitalkameror.
http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i

För det mesta är det dåligt med ljus på konserter. Man vill ha så ljusstarka objektiv som möjligt, för att undvika suddiga bilder. Blix-bilder blir som du insett rätt tråkiga och platta, och är oftast inte heller tillåtna vid spelningar.

Ett billigt och ljusstarkt objektiv är Canons 50mm 1.8 mkII objektiv. Kostar runt 1000kr i Sverige. Annars brukar det bli mindre oskärpa ju närmare man kommer objektet man ska fotografera, så om du har kitobjektivet, försök komma riktigt nära, och zooma ut till 18mm. Jag brukar underexponera 2/3 - 1 när jag fotar, om kameran inte klarar av spot-mätning (gör inte 300D:an).

Om det krisar sig, dra upp till ISO1600, och konvertera till svart vitt. Brukar kunna bli rätt schyst då endå, bruset blir liknande kornigheten på film, som kan bli rätt effektfullt.

Lycka till!

/Björn

hej!

jag använder nästan uteslutande canon 50/1.8 II på konserter. Man måste ju komma alldelses intill scenkanten, men då har man hyffsad chans på några bra bilder!
om du vill kan du kolla www.frilansord.se/tinariwen eller www.frilansord.se/liyana - alla dom bilderna är tagna med ovan nämda objektiv.

Sen ska du komma ihåg att underexponera rejält!!

Dessutom ett riktigt billigt objektiv=D

Lycka till!
Lasse

tack båda för era svar.
jag har tillgång till tre objektiv som jag lagt upp i min kameraväska och jag brukar använda ett som det står 18-55mm.

har spanat in era sidor och fått lite tips.
har dock fattat att program-P är kasst och att många kör med M. har mixtrat och provat lite här hemma på de läget men förstår inte riktigt sammanhanget
mellan bländare, slutartid osv.
(jag har nog lusläst tipsen från fotoskolan men det vill inte sätta sig)
så jag tänkte ifall man fuskar lite och använder något av de andra programmen. Av eller Tv.
vilket är att föredra för konsertbilder?
fast slutartid eller fast bländare?

tack igen.

Jag fotade på en konsert för första gången förra helgen. Började med Tidsautomatik för att ha koll på skakningsoskärpan, men eftersom scenljuset var statiskt spotmätte jag några värden och körde sedan manuellt resten av kvällen. Funkade utmärkt!

Dock tror jag inte att manuellt är lika lämpligt om ljuset förändras hela tiden.

Och fota alltid i raw så du kan mixtra i efterhand.

/Jimmy

ANNONS
Götaplatsens Foto