Annons

Konsertfoto - Publicera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan Sahlen

Medlem
Hej
Hoppas nu att jag postar denna fråga i rätt forumkategori!?

En fråga om Konsertbilder - Artistbilder och rättigheter!
Att publicera en artistbild från en konsert på min privata hemsida, eller för den delen här på fotosidan anses vad jag förstår vara helt ok. Men, om någon vill köpa min bild, vad gäller då? Är det ok att sälja den för kommersiellt bruk (reklam, affisch, annons, etc)??? eller är det bara ok att sälja den för redaktionellt bruk (dagstidningar, etc)?

Någon som har koll o vet vad som gäller??

Tack Kristoffer för ditt tydliga svar! Misstänkte själv att så var fallet.

Blev att undra eftersom decibell.se (fd rockbilder.com) säljer konsertbilder där man anger priser för bl.a afficher, reklam, etc. Detta kan inte (enligt min egen tolkning) vara för redaktionellt bruk, utan borde istället anses vara för kommersiellt bruk.
Obs, jag anklagar absolut inte decibell för att fuska på något sätt. De har funnits länge och verkar vara både seriösa och professionella. Men, eftersom de flesta bilder där är från live-konserter kan man anta att det inte finns någon "model-release". Om model-release saknas, hur kan man sälja bilderna då, och ta betalt för kommersiellt bruk? Eller är det bara köparen av bilden som gör sig skyldig till eventuell felaktig användning av bilden och inte säljaren?

Sälja kan man väl alltid göra, det är den som publicerar som är skyldig att ha tillstånd för viss användning.

ANNONS
Götaplatsens Foto