Annons

Konsertfotografering, 24-70 vs 70-200 inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Esuma

Medlem
Tjena!

Vänder mig till alla ni fotografer som fotar mycket konserter (inne eller utomhus spelar ingen roll). Har nyligen börjat intressera mig för just denna typ av fotografering och skulle vilja ha era tips och trix på inställningar när man fotar i diket såväl som backstage på en konsert med just dessa två objektiv!
Jag är kommer nog fota mestadels rockkonserter då detta är min musikstil, så det kommer vara alla dess slag av ljus och pyro.

Så har ni lite idéer på inställningar och tips för bra foton så får ni jättegärna slänga in ett par ord här, evigt tacksam för det!

(Kamerahus jag använder är ett Nikon D750 samt ett Nikkor 24-70 2:8G, samt ett Nikkor 70-200 2:8G ED VR)
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tjena!

Vänder mig till alla ni fotografer som fotar mycket konserter (inne eller utomhus spelar ingen roll). Har nyligen börjat intressera mig för just denna typ av fotografering och skulle vilja ha era tips och trix på inställningar när man fotar i diket såväl som backstage på en konsert med just dessa två objektiv!
Jag är kommer nog fota mestadels rockkonserter då detta är min musikstil, så det kommer vara alla dess slag av ljus och pyro.

Så har ni lite idéer på inställningar och tips för bra foton så får ni jättegärna slänga in ett par ord här, evigt tacksam för det!

(Kamerahus jag använder är ett Nikon D750 samt ett Nikkor 24-70 2:8G, samt ett Nikkor 70-200 2:8G ED VR)
Min första tanke måste jag nog erkänna är nej, nej gör inte det, det är beroendeframkallande, tro mig jag har hållit med konsertfoto på sedan 2006 och fortfarande inte lyckats sluta :p

Men lite mer allvarligt, står du i fotodiket kommer du ha störst nytta av 24-70, likaså backstage.
70-200-omfånget är däremot riktigt användbart från publikplats. Den flackare vinkeln jämfört mot trängseldiket hmm fotodiket ger ofta ett bättre resultat i mina ögon.

Skaffa gärna en extra kamera, ett hus med 24-70 och ett med 70-200 gör att det går snabbt att växla vid behov.

Inställningar är lite svårt att säga något exakt om det skiljer så mycket från konsert till konsert, jag kör oftast bländarprioritet, auto ISO och auto WB, fotograferar i RAW och fixar problem med vitbalansen i post, i andra lägen, speciellt om det mycket strobe-ljus kör jag exponeringen helmanuellt, oftast ISO800 – ISO1600 och kollar ljuset mot artisternas ansikten (en tumme på bländar ratten ett pekfinger på slutar-tidsratten +0,3 - +0,7EV på mätaren i sökaren.

Sedan lite småtips i övrigt, oavsett du känner medlemmarna i bandet eller inte, det är vanligt att någon av musikerna går fram och gör stilar lite framför kameran, tacka med en slarvig honnör och ett leende eller så, det gör rätt stor skillnad på hur du blir bemött backstage, artisterna minns ofta fotografer som visat uppskattning ;)
Lite extra hjälp är dessutom lätt att få om du, förutom att prata med andra fotografer, pratar sådär lite löst om allt och inget med scenvakter, scenansvarig, ljud/ljus-killen/tjejen innan spelningen och under pauser etc, bara vanligt artigt småprat typ. Har hänt flera gånger att jag fått hjälp med att ”skydda ryggen” när vakterna sett att jag fotograferar från publikplats och det är trångt, jag har aldrig bett om det, de har valt att göra det ändå, gör jobbet betydligt enklare.
 

Grelber

Aktiv medlem
Håller med om det mesta Johan_G skriver, med några modifikationer/tillägg. Optiken du föreslår är i allt väsentligt vad jag använder för konsertfoto, men mitt främsta intresse är att fånga det som händer i ansiktena på musikerna, så 70-200 motioneras flitigt, medan 24-70 får hantera hel- och halvkroppsbilder och gruppbilder. Ska jag plåta i trånga klubbmiljöer åker en vidvinkelzoom också ner i väskan, alternativt en ljusstark fast vidvinkel. Men i en så oförutsägbar situation som konsertfoto ofta utgör är det en enorm fördel att ha två hus, ett med normalzoom och ett med telezoom, och givetvis gäller att ju bättre högisoegenskaper hos husen och ljusstyrka hos optiken desto bättre, även om det ena i någon mån kan kompensera för det andra. Tidigare använde jag två DSLR-hus med 2.8-zoomar på båda, men just nu är min korta kombo en Z6 med Z 24-70/4, därZ6:ans fantastiska bildkvalitet på höga iso-tal mer än väl kompenserar för ”tappet” av ett bländarsteg.

Din främsta ”fiende”, speciellt på större konserter med en avancerad ljusrigg, är att ljuset kan skifta på bråkdelen av en sekund, och då har fotografen inte en chans mot kamerans automatik när det gäller att hänga med i växlingarna. Mitt sätt att ta kontroll är att välja tid och bländare manuellt och låta auto-iso sköta exponeringen. Min erfarenhet är att det ofta går att välja en större bländaröppning än vad man kanske spontant trodde skulle vara möjligt, och ansiktsbilder bortemot 200 mm på 2.8 kan bli helt ok. Min Z-zoom står så gott som alltid på full öppning oavsett fokallängd. Vilken tid jag väljer beror lite på motivet, en cellist i en symfoniorkester går ofta att få skarp på relativt långa tider med god tajming, medan en rocktrummis kan behöva 1/500 s eller kortare om man ska få ansiktet skarpt samtidigt som man ju vill ha ”lagom mycket” rörelseoskärpa på trumstockarna.

Men, och detta är viktigt, åtminstone jag får så gott som alltid bäst exponeringsresultat om jag spotmäter på huvudmotivets ansikte – hellre en utfrätt led-spot i bakgrunden än ett så mörkt ansikte hos musikern att ansiktsdragen är knappt urskiljbara. Undantaget är när utsnittet är hela scenen, vilket är ytterligare ett argument för en tvåhuslösning, eftersom byte av mätmetod ju är ytterligare en faktor att hålla styr på i en ofta stressig situation, även om man kan (och, tycker jag, bör) lägga skifte till spotmätning på en funktionsknapp för att snabba upp processen när en tillfällig växling behövs. Jag använder också alltid tumfokus för att ”frikoppla” autofokuseringen från ljusmätningen (det gäller generellt, inte bara vid konsertfoto).
 

nivas

Aktiv medlem
Jag håller med i de tips som redan har kommit i tråden, så jag tänkte inte upprepa mig.
Du behöver även bli kompis med autofokusen i din kamera. Oftast är motivföljande af att föredra.
Min erfarenhet är att det är mycket bättre att använda höga ISO än att riskera att bilderna blir suddiga eller underexponerade, bruset på korrekt exponerade bilder brukar vara hanterbart i moderna kameror.
 

Artis

Aktiv medlem
Enklast är som föregångarna skrivit två hus. Högt ISO och snabba tider vid en rockkonsert!
Byta objektiv under pågående spelning är inte att rekommendera. Först att det är trångt sedan du kan missa viktiga händelser och inte minst att du riskerar att få in mycket damm i huset.
24-70 eller 70-200? Allt beror på hur scenen ser ut. Är den lågt - upp till ögonhöjd och du kan förflyta dig fritt i diket då räcker med 24-70. Vill du ta en närbild utan att behöva beskära bilden eller är scenen högt som på de flesta utomhuskonserter då räcker inte 24-70. Fotar du i en klubb där det inte finns fotodike utan du står vid scenen bland andra och om scenen är bredd och musikerna står utspridda då ska du ha två hus med de två objektiven.
 

Esuma

Medlem
Tusen tack för era svar!

Intensiva 3 låtar i diket med 24-70 och 70-200 i publikhavet. I ren panik så körde jag prio på bländaren i diket och kändes inte som att fokusen var med, körde med inställning AF-C med variation på fokuspunkter. Kom gärna med kritik och kommentarer så hade jag varit supernöjd, vet som sagt att fokus inte riktigt är med på banan.
 

Bilagor

Johan_G

Aktiv medlem
Tusen tack för era svar!

Intensiva 3 låtar i diket med 24-70 och 70-200 i publikhavet. I ren panik så körde jag prio på bländaren i diket och kändes inte som att fokusen var med, körde med inställning AF-C med variation på fokuspunkter. Kom gärna med kritik och kommentarer så hade jag varit supernöjd, vet som sagt att fokus inte riktigt är med på banan.
Ah Mustasch, kul band att fotografera :)

AFC kan fungera och jag vet att många använder det, jag kör oftast med AFS eller manuellt, speciellt om det är mycket rök, rök och spotlight i kombination är ofta svårt för autofokus.

Om dina bilder, kan jag nog säga att du och jag har rätt olika bildstil och bra, fortsätt att ta bilder som du vill ha dem, det är viktigt, lite oskärpa, ja, men med tanke på att det var din första konsertfotografering gjorde du bra ifrån dig. Att sätta skärpan rätt och veta vilka inställningar du ska ha, det kommer med tiden så jag kan bara säga att fortsätt vara supernöjd, det har du all rätt till med de tre bilderna.

Jag skulle faktiskt vilja säga tack till dig, när du startade den här tråden fick det mig att börja bläddra igenom mina tidiga bilder, bilder från perioden 2006-2010, och jag insåg att trots att känslan i väntan på att gå in i diket är den samma, känslan på vägen till konserten är den samma så har en viss slentrian och rutinmässighet smugit sig in i det jag gör, när jag väl står där, utan att jag ens märkt det själv så ett stort tack, det behövde jag.

Min bildstil förresten, jag samlade lite bilder tack vare dig och skapade en liten PHP-sida (https://knytpunkt.com/musikbilder.php) med tidiga bilder, om du tittar kommer du se att våra stilar skiljer sig lite åt :) och som jag skrev ovan, det är bara bra, ju mer variation desto roligare att titta.
 
ANNONS