Annons

Konstig bilder från minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sudret

Aktiv medlem
Var ute och tog några provbilder med min eos 5d mkII. När vi tankade ur bilderna så är vissa bilder korrupta. Har kollat på bilderna från minneskortet i flera datorer och i bland så ändrar sig det korrupta. Ser man i grabbens dator så är det inte alltid samma bilder som när jag ser i min dator, Kollar jag på bilderna i kameran så är dom ok. Tog bilderna med både JPG och Raw på samma gång. På bilden som jag bifogat så ser man exempel på felen
På bilderna där det är en som springer så kan man se hur bilden ändrar sig från olika datorer. De två första är jpg från två olika datorer den sista bilden är en RAW fil.
Är det minneskortet som håller på att gå sönder. Bilder bör ju inte ändra på sig?

Bilagor

• Fel_på_bild.jpg
    Fel_på_bild.jpg
    63.1 KB · Visningar: 89
  • Fel_10_dator2_JPG.jpg
    Fel_10_dator2_JPG.jpg
    57.2 KB · Visningar: 79
  • Fel_10_JPG.jpg
    Fel_10_JPG.jpg
    61.6 KB · Visningar: 87
  • Fel_10_raw.jpg
    Fel_10_raw.jpg
    35.9 KB · Visningar: 66
Filsystemet på kortet kan vara skruvat. En långsam formatering nollar allt och kontrollerar efter fel så börja med det. När du formaterar i kameran så görs bara en snabb formatering. Av den anledningen så måste du formatera kortet i din dator (med FAT32).

Jag har själv haft skumma fel med något av mina kort och det har avhjälpts med en långsam formatering.

Filsystemet på kortet kan vara skruvat. En långsam formatering nollar allt och kontrollerar efter fel så börja med det. När du formaterar i kameran så görs bara en snabb formatering. Av den anledningen så måste du formatera kortet i din dator (med FAT32).

Jag har själv haft skumma fel med något av mina kort och det har avhjälpts med en långsam formatering.

OK nu förstår jag problemet. Då skall jag formatera alla mina minneskort.
Tack så otroligt mycket för hjälpen.

Rätta mig om jag har fel, men CF har väl en egen sådan funktion inbyggd? Det är därför man inte har alternativet "lågnivåformatering" i kameran så som på canonkameror med SD-kort.

Om TS nu formaterar kortet efter varje fotografering är det nog inte det som är felet. Kanske kortet är på upphällning, eller så kan bilderna förstörts vid filöverföringen kort till dator. Minneskortsläsaren som strular?

Rätta mig om jag har fel, men CF har väl en egen sådan funktion inbyggd? Det är därför man inte har alternativet "lågnivåformatering" i kameran så som på canonkameror med SD-kort.

Om TS nu formaterar kortet efter varje fotografering är det nog inte det som är felet. Kanske kortet är på upphällning, eller så kan bilderna förstörts vid filöverföringen kort till dator. Minneskortsläsaren som strular?

Visst kan det vara minneskortet som strular eller läsaren. Jag lägger nog detta minneskort på hyllan ett tag och ser om det blir fel på fler bilder på andra minneskort.

Minneskortsläsaren?

Jag hade liknade problem med mina RAW-filer från min Nikon D800.
Källan till mitt problem var att jag använde mig av en billig minneskortsläsare (Rollei från MediaMarkt) för CF-kortet. Det tog mig en väldigt lång tid innan jag förstod att det var just läsaren som gjorde filerna korrupta.

Testa att läsa av minneskortet på ett annat sätt så att du kan utesluta kortläsaren eller överläsningsmetoden.

/Sai

Har du använt en minneskortläsare tror jag det är fel på den. Anslut kameran till datorn och tanka ner bilderna därifrån. Eftersom bilderna ser ok ut i kameran tror jag inte det är något fel på minneskortet.

Nu har jag provat att tanka ner bilder direkt från kameran och det är fortfarande fel på bilderna. Det är även så att det blir fler bilder som blir fel på efter hand jag tankar ner dom från minneskortet så det måste vara minneskortet.
Så det är nog bara att kasta minneskortet så an slipper tråkigheter.

Får tacka för visat intresse för mina problem.

Jag tror inte att det är minneskortet det är fel på, eftersom bilderna ser okej ut när du betraktar dem i kameran. Problemet uppstår vid överföringen till datorn. Det kan bli så ibland med tunga filer om överföringen tar för lång tid. Kör du överföring med usb direkt från kameran, så prova med minneskortläsare istället. Då går överföringen snabbare, och problemet kommer förmodligen att försvinna.

Det som visas i kameran är väl bara den inbäddade jpeg-filen, som i sig knappast säger så mkt om den betydelesbärande delen av bildfilen.

ANNONS
Götaplatsens Foto