Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konstig grej, D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej jag tog en massa kort hemma med stativ... rätt va det va så började jag se en konstig prick på bilderna... jag har inte bytt objektiv eller nått under tiden utan jag har bara tagit kort rakt av.... det är som ett kors med lila pixlar, vad kan det vara för nått ?
pricken är alltid på samma ställe.. här är en bild, 100% crop -> http://www.hjfoto.se/pricken.jpg

är det damm eller är sensorn trasig ? den syns inte på låga iso med snabba tider utan mest runt 400 iso och slutare 1/13 typ.....

Vid en första anblick ser det ut att vara en "hot pixel". Korset kanske är en effekt av att den blöder över laddningar till närliggande pixlar (vet inte om D200 är känslig för detta) eller något i interpoleringen. Hur ser bilden ut i RAW? Har du de omgivande lila pixlarna då också eller bara den vita där?

"Hot pixels" är ett känt problem med kamerasensorer och det finns åsikter om vad man bör göra. Eftersom det oftast bara uppträder vid längre exponeringar är det så att många inte bryr sig utan filtrerar bort dem efteråt istället. Kamerans inbyggda brusreducering borde kunna ta bort den eller så använder du något lämpligt program, tex HotPixel Eliminator. Går även att göra det manuellt i Photoshop om man vill, dvs ta en till bild med samma inställningar men med linslocket på och "subtrahera de" ljusa pixlarna från originalbilden. Söker du på "hot pixel" på Google finner du en mängd tips och program om detta.

det konstiga är att jag har 2 bilder med samma exponering men med olika vitbalans, tagna typ 10 sekunder efter varandra, fläcken är med på den ena men inte på den andra det va då det blev så..dom flesta bilderna tagna efter det har den här fläcken.. men det borde ju va en garanti grej va ?

Det fixar servicen snabbt genom att släcka ner den heta pixeln via ett program. De gör så med canon kameror vad jag har läst så det borde vara samma på D200an. D70 råkar inte ut för detta då det har en inbyggd hetpixelbortagningsrutin.
Borde definitivt gå på garantin. Kolla bara upp vilken plixel det är.

/Johan

D.A.Ö skrev:
Var inte så säker på det, jag har faktiskt fått en del bilder med exakt det fenomenet med min D70!

Mvh
André

Kanske inte fungerar i alla lägen. Som jag har förstått det tar D70n bort enstaka pixlar som skiljer sig från sin omgivning. Men läcker laddningen över till närliggande pixlar fungerar nog inte denna metod. Det går att få bilder utan utsläckta pixlar om man sätter på brusreduceringen och stänger av kameran innan den andra exponeringen är klar. Då nödsparas bilden utan behandling. Kräver ju dock längre tider än 1s.

Jag hittade ca tre heta pixlar genom denna metod. Ser dem aldrig annars.

/Johan

jag har skrivit till Nikon ska se vad dom säger, men det blir nog till att va utan goa kameran ett par dagar :(

ANNONS
Götaplatsens Foto