Annons

Konstiga färgavvikelser på Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonG

Medlem
Hej!

Jag har ett konstigt problem med färger på min 10d som precis har uppstått.

följande bild: färgfel är tagen med:

Canon Eos 10D
Canon 100mm Macro
Iso: 200
bländare: 2.8
slutartid 1/90

Den övre bilden är tagen ca 5sekunder före den undre.

Inga filter är använda, och inget filter på objektivet vid tillfället.

Bilderna är tagna i Raw, och är bara omgjorda till jpg för att visas här.

Kameran har tagit nästan exakt 10 000 bilder nu och är 16månader gammal (mycket välskött, aldrig tappad eller liknande)

Minneskortet är ett Sandisk Ultra II.

Bilden ovan är tagen för ca två veckor sedan. Tog en serier bilder i Vendig för en vecka sedan med samma "brist på färger". Då med ett annat objektiv (17-40 4L) men samma resultat.

Tilläggas bör att jag tycker det finns en och annan bild med rätt färger bland bilderna från venedig. Men använder för tillfället en allt för dålig tftskärm för att kunna avgöra om dom är helt korrekta.

Kan det vara slutaren som börjar ge upp?

Tips på vad det är som kan spöka mottages tacksamt! Eller om det är mer information som behövs för att göra en analys.

mvh, Simon

ps. Är det fel forum, så flytta gärna till rätt.

Verkar konstigt, är nog inget fel på slutaren, då skulle delar - eller hela bilden - vara svart.

Detta ser ut att vara ett fel i signalbehandlingen från sensorn.. Uppstår det även när du kör JPEG?

Jag har faktiskt inte testat att köra med JPEG. Skall testa nu helgen.

"signalbehandlingen från sensorn"

Är det service som gäller då?

SimonG skrev:
Jag har faktiskt inte testat att köra med JPEG. Skall testa nu helgen.

"signalbehandlingen från sensorn"

Är det service som gäller då?
Om det nu är det, så ja, tyvärr. Då är det bildprocessorn som inte sköter sig som den ska.

Jag märker liknande även när jag fotar med jpeg.

Någon som vet något bra sätt att verkligen ta reda på om det är bildprocessorn som skapar problemet?

När det utrycker sig som värst, eller liknande?

Jag befinner mig för tillfället i Italien ett halvår framöver, så innan jag beger mig till ett Canon center hade det varit guld att veta exakt vad som är fel :)

Simon.

ANNONS
Götaplatsens Foto