Annons

Konstiga pixelfel i windows.

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hejsan!

Har precis kört igång ny maskin installerade in xp ifrån scratch.

Jag får dessa "pixelfel"

www.dkj.se/temp/fel1.jpg

www.dkj.se/temp/fel2.jpg

När jag kör min lacie 321 i 1600x1200 i 60hz. Felet uppstår inte när jag ställer ner upplösningen till tex 1280x1024. Någon som vet vad kan vara för fel? Jag kör med DVI och har intallerat om drivrutinerna för grafikkortet mer än 1 gång.

Kör ett sapphire radeon x1300

moderkottet är dfi lanparty SLI-DR

//D.J

Många platta skärmar fungerar ENDAST i rekommenderad upplösning. Min blir "suddig" i "fel" upplösning. Kollar du i manualen så skall du se att där står att du skall ha upplösningen 1280x1024. Jag måste oxå köra samma upplösning för bra bild...

Sir_Bump skrev:
Många platta skärmar fungerar ENDAST i rekommenderad upplösning. Min blir "suddig" i "fel" upplösning. Kollar du i manualen så skall du se att där står att du skall ha upplösningen 1280x1024. Jag måste oxå köra samma upplösning för bra bild...

Min skärm är en lacie 321 och rekommenderade upplösningen är 1600*1200. Det är inte skärmen som strular här tror det är något med grafikkortet.

Hmm.. Jag hade fel.. Som de kan bli.. Vad använder du för anslutning? 60 hz låter som DVI. Använder du DVI eller D-Sub anslutningen?

När fungerade det sist?

Är det något som är ändrat sen det senaste fungerade?

Jag tycker det där ser ut som ett grafikkortsproblem, om det är drivrutinen eller hårdvaran är svårt att säga. Prova installera en äldre version av drivrutinen - fungerar inte det skulle jag nog prova att crosstesta grafikkortet med en annan maskin om du har möjlighet för det.

uncool skrev:
När fungerade det sist?

Är det något som är ändrat sen det senaste fungerade?

Jag tycker det där ser ut som ett grafikkortsproblem, om det är drivrutinen eller hårdvaran är svårt att säga. Prova installera en äldre version av drivrutinen - fungerar inte det skulle jag nog prova att crosstesta grafikkortet med en annan maskin om du har möjlighet för det.

Har inte funkat med detta grafikkortet och datorn första gången jag installerade så dök detta upp. Vart hittar jag gamla drivisar då? Det finns bara nya på ati.com

Ska se om jag kan kross testa ikväll.

Om det inte fungerat sedan början skulle jag nog ta tillbaka kortet dit du köpte den och förklara situationen - de kan testa och konstatera att den är trasig och så får du ett nytt.

Se bara till att du har testat lite fram och tillbaka och gärna att du skriver ner på ett papper vad exakt du har testat så slipper du gå hem med samma kort för att testa de där 2-3 grejjerna de föreslår.

Ha gärna skärmdumpar med dig - det kan nog hjälpa.

Är det en postorderfirma, skicka ett mail med bifogade skärmdumpar.

Kan antingen vara grafikkortet eller dålig signalkvalitet i DVI-kabeln, men det förstnämnda är nog huvudmisstänkt... eftersom du testat att ansluta skärmen till en annan dator är det då inte skärmen, men har du tur är det bara kabeln som är dålig. Men DVI-kabelfel brukar ge mindre subtila fel än de du har, så därför tror jag tyvärr mest på grafikkortet.

samuel_k skrev:
Kan antingen vara grafikkortet eller dålig signalkvalitet i DVI-kabeln

Jag kan inte se varför det skulle vara DVI-kabeln, eftersom pixlar har fel färger. Det är mer sannolikt att grafikkortet skickar ut de "felaktiga" pixlarna till skärmen, utan att DVI-kabeln har något med det att göra.

ser ut som om du har problem med grafikkortet.. inte alls säkert att fitt kort klarar denna upplösning.. nu vet jag inte vad du har för grafikkort så jag kanske har fel, men jag tror du ett kort som heltenkelt klarar upplösningen

Kalle_B skrev:
ser ut som om du har problem med grafikkortet.. inte alls säkert att fitt kort klarar denna upplösning.. nu vet jag inte vad du har för grafikkort så jag kanske har fel, men jag tror du ett kort som heltenkelt klarar upplösningen

Det visade sig att det var fel på grafikkortet har retunerat det nu.

Tackar för all hjälp

ahh du menar "fitt" ja sorry.. skrev fel.. menade naturligtvis "ditt" men det tror jag du förstod.. förövrigt är väl det ordet ett negativt ord? ;)

hehe, jepp, det förstod jag. Kände bara för att larva mig lite :D

Och yes, visst är det negativt.

Kalle_B skrev:

Jag skulle tro att problemet som Daniels skärmdumpar visade beror på grafikkortets minne. Att de är skadade på sånt sätt att vissa minnes adresser (register, om man så vill) är korrupta och ger fel färger på vissa pixlar. När grafikkorten inte klarar en viss upplösning så brukar det framgå på ett mycket tydligare sätt, speciellt med DVI, man får inte problem med bildkvaliten (som detta egentligen är).

Nu är ju problemet löst så att diskutera detta känns väl rätt irrelevant. :p

ANNONS
Götaplatsens Foto