Annons

Konstiga pixlar i svarta områden på skärmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Sandberg

Aktiv medlem
Har sedan en två veckor upptäckt ett nytt fenomen som allt som oftast uppstår i de partier av mina bilder som är helt svarta när jag arbetar med dem eller ser på dem på skärmen. Fenomenet skulle kunna beskrivas som väldigt stora och färgranna pixlar. Och flyttar man bilden (sidleds eller höjdleds) på skärmen så rör pixlarna på sig och liksom omformar sig. Kollar jag sedan på bilden på en annan dator så är de inte där. Det är alltså inte frågan om digitalt brus pga högt iso utan är endast där på skärmen. Kanske bör tillägas att jag har en LG-skärm. NÅgon som har varit med om något liknande??

Andreas

Ingen aning egentligen men jag skulle försöka låna/köpa en kabel (den mellan datorn och bildskärmen) och prova med för att se om det är något problem med den gamla kabeln.

Kör du skärmen på VGA- eller DVI-kabel? VGA-kablar, speciellt sådana av sämre kvalitet, kan ge konstiga effekter. Att problemet nyligen har börjat kan tyda på att kabelns ledningsförmåga har nedsatts, t.ex. på grund av kardeler som är på väg att gå av.

ANNONS
Götaplatsens Foto