Annons

Konstiga skuggor i mitt nya Tamron-objektiv (18–270)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag köpte ett Tamron superzoom (18–270) i somras och jag tycker det funkar OK för mina användningsområden. Det är bara en sak som jag inte blir klok på. Vid blixtfotografering inomhus så kommer fotografens egen skugga med i nederkant, på 9 av 10 bilder. Det är nåt som inte stämmer men vad? Kan nån hjälpa mig, vore väldigt tacksam för det.

MVH
C-W. Rasch
anv: carlwilhelmrasch

Tror att det är Optiken som ger skuggan, inte fotografen..
Ända sättet att åtgärda är med extern blixt

Eller om du på något sätt kan leda iväg blixtens ljus

Hej! Jag köpte ett Tamron superzoom (18–270) i somras och jag tycker det funkar OK för mina användningsområden. Det är bara en sak som jag inte blir klok på. Vid blixtfotografering inomhus så kommer fotografens egen skugga med i nederkant, på 9 av 10 bilder. Det är nåt som inte stämmer men vad? Kan nån hjälpa mig, vore väldigt tacksam för det.

MVH
C-W. Rasch

Testa utan motljusskyddet på objektivet.

MVH
C-W. Rasch

Kolla var blixten sitter så kan du räkna ut var skuggan av objektivet kommer hamna. Eller bränn av några bilder i mörker.

Då kommer du se att objektivskuggan syns när du kör vidvinkel. Om motljusskyddet är monterat blir det värre. Om du kör extern blixt blir problemet mindre, eller sannolikt icke existerande.

ANNONS
Götaplatsens Foto