Annons

Konstiga streck på filmen

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej Rolf.

Jag fick för ett tag sedan ta över min morbrors gamla labbutrustning och däri fanns det några boxar med F-24 (på prislappen står det 5Kr) för två liter och efter att flaskan med Tetenal fix (vilket också var med) vågade jag mig på att blanda lite pulver.

Visst kommer jag att använda mig av ett härdande fix i framtiden, orsaken till att jag blandade var att jag ville pröva å se hur det gick, samt att det är lite dyrt att beställa bara en flaska fix..

Antagligen ska man väl helst använda F-24 som pappersframkallare???

Mvh Niklas

ps. Jag ska till Berlin nästa vecka och tänkte smita in på fotoimpex och köpa på mig lite kemikalier, har du/ni några tips på ett bra fix??? Hade nästan tänkt mig CalbeA 300 Fixerier für 5 liter http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/schwarzweisschemie/stopp-und-fixierbaeder/calbe-a-300-fixierer-fuer-5-liter.html) Ds.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej Rolf.

Jag fick för ett tag sedan ta över min morbrors gamla labbutrustning och däri fanns det några boxar med F-24 (på prislappen står det 5Kr) för två liter och efter att flaskan med Tetenal fix (vilket också var med) vågade jag mig på att blanda lite pulver.

Visst kommer jag att använda mig av ett härdande fix i framtiden, orsaken till att jag blandade var att jag ville pröva å se hur det gick, samt att det är lite dyrt att beställa bara en flaska fix..

Antagligen ska man väl helst använda F-24 som pappersframkallare???

Mvh Niklas

ps. Jag ska till Berlin nästa vecka och tänkte smita in på fotoimpex och köpa på mig lite kemikalier, har du/ni några tips på ett bra fix??? Hade nästan tänkt mig CalbeA 300 Fixerier für 5 liter http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/schwarzweisschemie/stopp-und-fixierbaeder/calbe-a-300-fixierer-fuer-5-liter.html) Ds.
Hej Niklas.
Vad gäller Kodak F-24 så var den använd till båda film och papper så som jag skrev.
Att ge dig råd om fix är både lätt och svårt. Men om du nu skall åka till Berlin och Fotoimpex så ser jag att dom tex säljer Tetenal´s produkter. Så här kommer en liten lista som förslag.
Tetenal stoppbad Indiciet
Tetenal Superfix Odurles (Luktfri) obs! att dessa två skall anvädas ihop. Jag har provat detta och tycker att jag får ett bra resultat.
Tetenal Lavaquick, detta används för att minska sköljtiden.
Andra här på forumet kommer säker att skriva något annat. Men eftersom du skall till en speciell butik så gjorde jag en jämförelse och då blev dessa tre något billigare i Tyskland. Men man skall vara medveten om att euron åker upp och ner just nu. Hur skall du åka ditt, bil eller flyg? Men bil inga problem. Men även om dessa saker inte är farliga så kan möjligen flyget undra vad du har med dig för något.
 

anonymous

Avslutat medlemskap
millhouse;Men även om dessa saker inte är farliga så kan möjligen flyget undra vad du har med dig för något.[/QUOTE sa:
Yepp, Inget flytande i handbagaget bara i den som checkas in jag fick erfara det, tur att jag hade folk med mig och fick tag hand om mina mina varor som kom efter på posten bra mycket dyrare.
 
ANNONS