Annons

Konstigt batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Tillsammans med min 10D köpte jag ett extrabatteri. Ingen aning vilket märke det är. Det är ett silvrigt batteri köpt från Fotohörnan i Umeå.

Batteriet är på 1200mAh.

Sägs vara.

Varje gång jag stoppar in det nyladdade batteriet i kameran så vara det inte mer än kanske 5-10 minuter innan batterimätaren visare 50%. Med Canons 1100mAh-batteri som följde mer kameran dröjer det flera timmar innan batteriet går ner till 50%.

Är det bara det här batteriet som är CP eller är det alla icke-Canonbatterier som gör så?

EOS-10D är designad för Lithium-Ion ackar, och problemet beror antagligen på att ditt extrabatteri är "fel" typ (Tex, NiMh, Nickel-Metall hydrid, eller NiCd, Nickel-Cadmium)

Olika typer har olika inre resistans, och det kan påverka urladdningstiden enormt. Tex, I min Zoom505 gitarreffektpedal så räcker ett NiMh i 30 minuter, medans ett vanligt brunstensbatteri räcker i 8 timmar.

Men om det är rätt typ så beror det antagligen på att just den cellen är skadad. Lithium-Ion ackar bör gå att reparera om man laddar dom med en väldigt liten ström (Typ 50 mA) väldigt länge (Typ 24 timmar).

Ps: Använd inte utrycket "CP"...du förlöjligar bara dig själv.

Walle skrev:
Men om det är rätt typ så beror det antagligen på att just den cellen är skadad. Lithium-Ion ackar bör gå att reparera om man laddar dom med en väldigt liten ström (Typ 50 mA) väldigt länge (Typ 24 timmar).

Batteriet är Li-Ion...

Då är det bara till att "reparera" batteriet.

Ingen aning hur jag kan få tag på 50mA och 7.4v (något sådant var det) i 24 timmar...

verkar som att jag har rört ihop det en aning :)
Det är en annan typ som man kan reparera genom att ladda med en liten ström väldigt länge.

Däremot så kan du testa att ge acken ett smakprov på helvetet genom att ge det en duktig kyss, fast kort tid. Det är ganska "riskfyllt" dock. Men jag har tillochmed lyckats polvända en NiCd ack som hade polvänt, genom att koppla det till ett bilbatteri en kort stund. Kanske inte att rekomendera, men om inget annat hjälper så skadar det ju inte att testa. Notera dock att vi snackar _kort_ stund, max ett par sekunder. Annars riskerar man att spränga acken.

Lycka till

Alternativt ladda en STOR kondensator och ge det en riktig stöt, altså bara en direkt millisekunds urladdning, fast en några kilovolt det brukar funka på laptop batterier, gott råd, ta rätt poler, annars kan det bli lite hett om öronen.

Alternativt, lämna tillbaka skiten och köp andra batterier. Reklamationsrätten borde gälla om den inte håller specifikationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto