Annons

Konstigt rödstick (fläckar), EOS30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
knappast

1: 30D har ingen sensorrengöring
2. Det har inget med smuts på sensorn att göra
Mer vet jag inte om fenomenet
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag förstår inte frågan riktigt.
Var bilden helt svart i samma förstoring som den nu visas efter att du tankat över bilden eller var det så att den såg svart ut i kamera displayen innan du tankade över den?

I det senare fallet så är det väl så att kamera dsplayen oftast är rätt dålig så det som ser svart ut där kan vara annorlunda på en dator.

Jag skulle vilja veta mer om hur bilden är tagen, ISO inställning, tid, bländare, objekt och om kameran varit påslagen lännge innan bilden togs (sensor temp).

Canon 350d sensorn ger lite mer rött brus än andra färger så det kan vara det vi ser.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Joachim skrev:
Bifogar en bild på ett utsnitt ur en bild som var helt svart när jag tankade över den från kameran, men såg ut så här dagen efter. Är det hårddisken som börjar fallera?

http://www.geting.se/viewimage.php?image=54480-utsnitt_eos30D.jpg


Kameran inköptes ny i feb -07.
Jag har tagit kanske 1500 foton med min 30d och två av dessa har liknat din bild. Men med tusen gånger mer rött.
I kamerans display har bilden varit helt svart (men jag har inte fotograferat svart utan bilden har försvunnit) sen i datorn har bilden bestått av en massa röda punkter och streck (postar bilden om ett par dagar när jag är hemma).
Båda var raw.
 

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Re: Re: Konstigt rödstick (fläckar), EOS30D

Robin Gyllander skrev:
Pröva att sätta på sensorrengöringen och stänga av den efter typ 10 sek och kolla om det går bort.

Sensorrengöringsalternativet i menyen fäller upp spegeln, öppnar ridån och gör sensorn åtkommlig för manuell (blåsa, svabba) rengöring. Kameran fäller ner spegeln igen när strömmen bryts.
Så att "starta" sensorrengöringen gör så inte så mycket till.
 

tombom

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Konstigt rödstick (fläckar), EOS30D

carl_fredriksson skrev:
Sensorrengöringsalternativet i menyen fäller upp spegeln, öppnar ridån och gör sensorn åtkommlig för manuell (blåsa, svabba) rengöring. Kameran fäller ner spegeln igen när strömmen bryts.
Så att "starta" sensorrengöringen gör så inte så mycket till.
Precis som Robin säger här ovan så passar 30D även på att mappa bort heta pixlar när man gör sensorrengöring. Det har funkat för mig och många andra med enstaka heta pixlar.

Jag tror dock inte att det har något att göra med saken i det här fallet. Jag tycker det ser ut som en helt vanlig bild av brus efter exponeringskompensering av en helt svart bild (vanligt brus helt enkelt)
 

Joachim

Aktiv medlem
Förlåt för fördröjt svar, varit på semester utan uppkoppling, *tänka sig*

Bilden var alltså helt svart när jag tankade över den till datorn och kollade på den i Adobe Bridge.
Andra (2:a) gången jag skulle titta på den, hade den "rödfärgats" som bilden visar.
Bilden är alltså ett utsnitt ur en större bild.
 

xandx

Aktiv medlem
Men vad hade du för ISO och brännvid samt tid och bländare.

Ser ut som vanligt ISO brus som man får vid höga iso tal eller i mörka lågdagar?
 
ANNONS