Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konstigt slutarljud på Powershot 610?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Märkte idag ett märkligt litet biljud på min Powershot 610. Som ett extra litet klick när slutaren arbetar, som om den skulle gå emot någonting inne i kameran. Kameran fungerade problemfritt igår och detta är märkligt att det kommit till "bara sådär".

Kameran är två månader gammal ungefär.

Något farligt eller något att ignorera?

Senast ändrad:
Alltså, jag kan leva med ljudet, bara det inte är skadligt eller att något är trasigt!

Uppstår enbart när slutaren jobbar. Men märker också att den låter när man trycker ner knappen halvt. Dvs om man tittar in i objektivet när man trycker halvt ser man att (förmodligen slutaren) öppnar sig. Och då låter det. Precis som när man trycker ner helt och slutaren stänger sig.

Jag snackade med Canon, de tyckte in att jag skulle göra något särskilt just nu och om det pajade skulle jag passa på att fixa det innan garantitiden tog slut, vilket ju är 2 år enligt konsumentköplagen. Så jag känner mig rätt lugn nu =)

Men, alltså, slutarlös? Hur skall den ta bilder om den inte har någon form av slutare?

Det är väl så att på en kompaktkamera så är det en elektronisk slutare och inte en mekanisk, eller jag har helt fel för mig?

Taka skrev:
Men, alltså, slutarlös? Hur skall den ta bilder om den inte har någon form av slutare?
Antagligen elektronisk slutare. Men det lilla ljudet du hör är nog bländaren som ställer om sig från full öppning till en mindre och sen tillbaka till full öppning igen. Jag har en Canon Poweshot A85 som ger ifrån sig ett litet klick är man tar en bild, så du är inte ensam.

Edit: För långsam. :p

/Fabian

Taka skrev:
Alltså, jag kan leva med ljudet, bara det inte är skadligt eller att något är trasigt!

Uppstår enbart när slutaren jobbar. Men märker också att den låter när man trycker ner knappen halvt. Dvs om man tittar in i objektivet när man trycker halvt ser man att (förmodligen slutaren) öppnar sig. Och då låter det. Precis som när man trycker ner helt och slutaren stänger sig.

Nej, slutaren öppnar sig inte när du trycker ner halvt. Fokus ställs in, sen öppnas och stängs slutaren när du trycker ned helt.

Men som sagt så är det ingen fysisk slutare på denna kamera, utan en elektronisk.

ANNONS
Götaplatsens Foto