Annons

Kontrollera kamera från ytan?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja sätta en bra kompakt (spegellös?) kamera i ett uvhus. Sedan på något vis koppla kameran via kabel (optisk?) till en dator/skärm som jag kan ha i en båt. Jag vill sedan kunna sända HD-bilder/video live till båten och se/spara materialet där. Helst vill man ju även kunna kontrollera kamerans inställningar avseende exempelvis vitbalans. Jag har sett att något liknande gjordes med en Canon, de använde Canons egna program för att styra kameran. Mer minns jag inte. Alla förslag på lämpliga kameror, uvhus, mjukvaror eller vad dom helst som får mig att komma närmare en lösning uppskattas väldigt!

Med vänlig hälsning, Robert
 
Hej!
Jag skulle vilja sätta en bra kompakt (spegellös?) kamera i ett uvhus. Sedan på något vis koppla kameran via kabel (optisk?) till en dator/skärm som jag kan ha i en båt.

Med vänlig hälsning, Robert
Mig veterligen finns det inga billiga UV-hus som tillåter att man kopplar en kabel till kameran. Alla billiga UV-hus är gjorda för dykning. Du kan i och för sig modifiera kamerahuset själv.

För din applikation köper man vanligtvis en ROV, men de kostar mycket pengar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Eftersom Datainspektionen inte gillar att man flyger omkring och fotograferar, har de möjligen åsikter om man fjärrstyr en kamera nere i vattnet också? Allmänheten har ju tillträde dit också, åtminstone om de är bra på att hålla andan.
 

Uffer

Aktiv medlem
Hej,
Kul problem,
Jag har inte provat alls men jag skulle försöka köra USB ner till Kameran från datorn.

- Antingen en kamera som kan styras via USB kabel. I så fall måste du nog borra hål i UV-huset, dra in USB kabel och limma igen. Det måste ju dessutom finnas plats i huset för kontakten.

- Den andra möjligheten är ju en Wi-Fi styrd kamera. Du har ju noll räckvidd under vatten, men du kunde prova att köpa en billig USB Wi-Fi dongle (149 på Kjell&Co) och en lång USB sladd. Sedan epoxigjuta ihop Wi-Fi dongle med USB sladdens ena ända och klämma fast paketet mot UV-huset utan för mycket vatten emellan. Om det funkar slipper du mecka med kameran/huset och riskera att få in vatten.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Prova med USB.

Och android-appen slingshot camera remote control från Brainy Lantern.
Gratis om man inte behöver alla finesser.

Petter...
 
ANNONS