Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konverter eller ny telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)

magula

Aktiv medlem
Jag har i dag ett Nikon Objektiv AF 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR. Fotar mycket landskap och är ute efter att få mer zoom.
När man kollar runt lite så kan man få en konverter för mellan 3 000 och 4 000kr.
Ett telezoom som sträcker sig längre än 300 ligger ju på 6500kr och uppåt.

Tips och rekommendationer välkomnas

/MM

Tänkte som Du om detta och pratade med min lokala fotobutik där jag har några gamla bekanta som jobbar = ärliga svar och inte bara vill sälja!!

Svaret jag fick när jag ville beställa en 1,7X konverter till mina zoomar var "NEJ jag säljer ingen till Dig för Du kommer att bli missnöjd och lämna tillbaka den". Frågade då om orsaken och fick svaret att det inte är lämpligt att montera konverter på zoomar med högre lägsta bländartal än f4 helstska det vara under f3 då konvertern stjäl 1-2 bländarsteg vilket gör att man tappar för mycket ljusstyrka på en zoom som börjar på 4,5 då dessa zoomar redan är ljussvagare än motsvarande fasta objektiv eller zoomar med tex f2,8.

Satsa hellre på en zoom med större brännvidd eller ett fast tele som är ett ännu bättre alternativ.

My 2 Cent

Nikons egna konvertrar passar inte ihop med ditt objektiv. Det går att fila bort en liten klack på bajonetten men jag tror inte optisk prestanda räcker och det blir väldigt ljussvagt.

Andra konvertrar kan passa men bör nog testat ordentligt före köp.

/FW

Tappar AF

Jag har i dag ett Nikon Objektiv AF 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR. Fotar mycket landskap och är ute efter att få mer zoom.
När man kollar runt lite så kan man få en konverter för mellan 3 000 och 4 000kr.
Ett telezoom som sträcker sig längre än 300 ligger ju på 6500kr och uppåt.

Tips och rekommendationer välkomnas

/MM

Du kommer att få sämre skärpa och du kommer att tappa AF med en konverter på det objektivet. Det blir en i stort sett oanvändbar kombination.

Tänkte som Du om detta och pratade med min lokala fotobutik där jag har några gamla bekanta som jobbar = ärliga svar och inte bara vill sälja!!

Svaret jag fick när jag ville beställa en 1,7X konverter till mina zoomar var "NEJ jag säljer ingen till Dig för Du kommer att bli missnöjd och lämna tillbaka den". Frågade då om orsaken och fick svaret att det inte är lämpligt att montera konverter på zoomar med högre lägsta bländartal än f4 helstska det vara under f3 då konvertern stjäl 1-2 bländarsteg vilket gör att man tappar för mycket ljusstyrka på en zoom som börjar på 4,5 då dessa zoomar redan är ljussvagare än motsvarande fasta objektiv eller zoomar med tex f2,8.

Satsa hellre på en zoom med större brännvidd eller ett fast tele som är ett ännu bättre alternativ.

My 2 Cent

Tack för ditt svar. Det blir till att titta på en ny tele.... :)

/MM

Nikons egna konvertrar passar inte på ljussvagare billigare telezoomar som som 70-300 VR, det är en tapp i bajonetten på konvertern som inte har motsvarande urtag i bajonetten på objektiv som Nikon inte anser ger tillräckligt bra kvalité för att användas tillsammans med en konverter.

Tappen går att slipa bort och då går konvertern att montera på 70-300 VR, jag har testat och resultatet blir sämre än om du skulle croppa motsvarande istället, förutom att autofokusen nästan läger av helt på grund av den dåliga ljusstyrkan. Dessutom pratar inte kameran med konvertern när den sitter på ett objektiv som inte är avsett för konverters så kameran tror fortfarande att det är ett 300 mm f/5,6 trots att det är ett 420 mm f/8.

Det enda du kan göra är att ta bilder med såpas bra skärpa att de fungerar att croppa eller att lära dig att gå närmare. För att ta så skarpa bilder som möjligt med 70-300 VR är det bländare 8-11 som gäller över 200 mm brännvidd, VR ska vara på annat än om stativ används. Lägg konverter-pengarna (alla 3-4 000!) på ett bra stativ och en fjärrutlösare så kommer du säkert att få bättre kvalité på bilderna än om du hade lagt dem på en halvbillig superlång telezoom om dina motiv är hyfsat stillastående.

Fasta objektiv i all ära, men ett längre än 300 mm till Nikon är knappast inom budgeten om en tredjepartszoom är för dyr...

Jag är osäker på om en tredjepartszoom som sträcker sig till 400mm ger mer än att beskära bilder från din nuvarande zoom. Får nog bli 500mm. Det finns två överkomliga tredjepartsalternativ: Sigma 150-500 HSM OS och Tamron 200-500. Det senare är kanske lige skarpare men har ingen bildstabilisering som Sigman har.

ANNONS
Götaplatsens Foto