Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

konverter vs, objektiv???

Produkter
(logga in för att koppla)

Nick74

Aktiv medlem
Kan man använda en Soligor 1,4X PRO Digital AF tillsammans med ett
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR????

Hur den optiska kvaliten, autofokus osv blir har jag ingen aning om, men en 25-147mm f5-8 låter som en tämligen tråkig optik. Satsa på en nån billig 70-300 istället.

Kan man använda en Soligor 1,4X PRO Digital AF tillsammans med ett
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR????

Tror inte det. Min Soligor 1.4x är EF-fattning men till den funkar inte EF-S objektiv (crop) utan bara EF (fullformat).

Din zoom är DX och jag tror att det är lika illa med Nikon DX som det är med Canon EF-S.

Croppa lite i datorn så får du exakt samma resultat som med en 1.4x TC.

Canon och Nikon funkar inte alls på samma sätt när det gäller cropkameror. ALLA DX-objektiv funkar på FX och tvärt om. Så jorå, det kommer funka finfint. :)

Funkar gör det nog, även om du kanske inte får ljusmätning eller autofokus. Men om du inte redan har konvertern i byrålådan är det garanterat slöseri med pengar att köpa en.

Jag var bara nyfiken att pröva den kombinationen för jag hade inte fått mitt 300 2.8 då men hade dock fått konvertern men nu har jag fått mitt 300 2.8 och med konvertern så funkar det jättebra!
Tack för alla svar!!

ANNONS
Götaplatsens Foto