Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konvertera Nikon D100 för IR

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Min gamla D100 ser sällan dagens ljus nuförtiden, och andrahandsvärdet är ju inte det bästa... Och D200:n är för duktig på att filtrera bort IR, så jag funderar på att låta konvertera D100:n till enbart IR-foto - låta plocka bort den inbyggda filtret.

Jag har tex läst om denna firma
http://www.lifepixel.com/index.html

Någon här som har gjort det, själv eller låtit annan göra det? Erfarenheter?

Nikon D100iR

Ja, jag har låtit LifePixel (ville/vågade inte själv) ta bort IR-filtret på en D100 för att ersätta det med ett som filtrerar bort det synliga ljuset.

De justerade dessutom autofokusen så fokuspunkten stämmer IR-mässigt för kitzoomen.

Det är trevligt och öppnar nya möjligheter med handhållna tider för IR-foto, snabbt och bekvämt, jag har plåtat hästar som blir besvärligt med filter stativ och långa slutartider.

Den inbyggda mätaren stämmer naturligtvis inte för IR-ljus så jag exponerar efter histogrammet, ofta får man ha något snålare exponering än vad histogramet visar för att inte få utfrätta partier i bilden.

Jag vitbalanserar efter gräset när det gäller landskapsfoto.

Bilderna kräver en massa skruvande i Photoshop, jag följer i stort LifePixels onlineinstruktionsvideo.
här kan en bild bli. Fler liknande bilder kommer nog på Fotosidan så småningom.

Har nyligen skaffat LifePixels instruktionsvideo "Advanced Photoshop digital infrared image editing techniques" men ännu inte haft tid att kolla igenom den.

Senast ändrad:
Nikon D100iR, igen

Här är ännu en bild från min LifePixelombyggda D100.

Det verkar numera finnas flera olika filter att välja på inför ombyggnaden. Mitt filter är nog "standard color IR" men utseendet på den slutliga bilden hänger som sagt till stor del på hur man gör i Photoshop.

Enligt LifePixel är det ytterst få kunder som väljer "UVIR + Visible conversion".

Egentligen tror jag inte man ska vara rädd för att byta filter själv, LifePixel har bra handledningar på webben, viktigast är att man är händig och har bra verktyg och dammfritt.
Det var just kravet på den dammfria miljön (borde kanske städa oftare...) som gjorde att jag avstod från det egna skruvandet.

Tack Bo för informationen! Ja nu är jag sugen...

Lite svårt val vilket filter man skulle välja; jag tilltalas mycket av att kunna få tunga s/v IR-bilder helt utan efterbehandling som med "Deep"-filtret, men färg är ju också trevligt... Så standardfiltret är väl ändå mest flexibelt då.

ANNONS
Götaplatsens Foto