Annons

Konvertering av HEVC-filer från EOS R5. ÄNDRAD

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag har gjort en demo om hur man kan konvertera Canons avancerade Clog 1 och Clog 3 filer till ett mer hanterbart format i Handbrake.
Canons HEVC H.265 4:4:2 10-bitar är ett ovanligt format som ett fåtal redigeringsprogram kan hantera. Dessutom behövs en kraftfull (läs ny) dator.
Med gratisprogrammet Handbrake konverterar jag log-filerna till formatet AVC H264 4:2:0. Man får en del kvalitetsförluster men resultatet blir definitivt fullt tillräckligt för mina behov. Filerna kan redigeras vidare i vilken redigerare som helst.

Titta och kommenterar eller tipsa gärna:
 
Senast ändrad:
Det blir ju ett hinder att du behöver omvandla filerna till h.264 först men det verkar ju lösligt baserat på din film. Vi får väl tro att fler video redigeringsprogram får stöd för den här formen av 265 senare men frågan är hur det blir med prestandan?

Var du inte nöjd med den andra filmen? Ser att du tagit bort den.
 
Det blir ju ett hinder att du behöver omvandla filerna till h.264 först men det verkar ju lösligt baserat på din film. Vi får väl tro att fler video redigeringsprogram får stöd för den här formen av 265 senare men frågan är hur det blir med prestandan?

Var du inte nöjd med den andra filmen? Ser att du tagit bort den.
Enda omaket men inget problem för min del är att det tar lite tid att konvertera log-filerna.
Filmen jag tog bort höll inte måttet, ev. blir det en ny bättre version.
Prestandan har nog mest med kodeken att göra. Panasonic har haft AVC H.264 4:4:2 10-bitar ca 400 Mbps några år och det rullar på bra även i en ganska gammal mellanklass-dator.

Kanske får Canon tänka om. I nya R5C finns nya format i H.264, men frågan är om det gäller även för log-filer.
 
Senast ändrad:
ANNONS