Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering färg till s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Petersson

Aktiv medlem
Jag kör:
Canon 1D markII
Raw-format
400 ISO
PS CS3
Adobe RGB och CR2 format hela vägen

När jag konverterar en färgbild till s/v så blir bilden grynig i vissa partier.Bruset syns inte alls på samma sätt i färg. Någon som vet om det går att ordna, är det någon inställning som kan göras annorlunda?
Bilden nedan i 100%

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    47.4 KB · Visningar: 277
Du talar ju inte om hur du har gjort konverteringen så det är ju svårt att svara på. Det kan dock bli sådär om man använder läget där man väljer vilka färger som ska ligga till grund för den svartvita bilden, typ justeringslagret för svartvitt. Detta om blandningen mellan färgerna är ojämn på ett ofördelaktigt sätt ur just detta perspektiv.

Japp, som Martin säger, i den här dialogen (från CS3) är det oerhört lätt producera brus. Förslaget PS ger är bra brusoptimerat, det är när du börjar dra själv det kan bli "hur mycket som helst"... :)

Bilagor

• bnw.jpg
    bnw.jpg
    71.2 KB · Visningar: 260
Japp, som Martin säger, i den här dialogen (från CS3) är det oerhört lätt producera brus. Förslaget PS ger är bra brusoptimerat, det är när du börjar dra själv det kan bli "hur mycket som helst"... :)

När jag konverterar brukar jag inte röra reglagen som du visar ovan.

Om jag reglerar något någon gång så är det under "Basic-knappen" när jag öppnar bilden. I detta fallet har jag dragit lite i "Fill Light" och "Blacks", men även i "Temperature"...förmodligen är det Tempeature-knappen som ställt till det för mig...?

Senast ändrad:
Brukar inte gå in under "Camera Calibration" - alla färgreglage står i mitten

Om jag reglerar något någon gång så är det under "Basic-knappen" och i detta fallet har jag dragit lite i "Fill Light" och Blacks, men även i "Temperature"...det kanske är Tempeature-knappen som ställt till det för mig...ja, det verkar som om det påverkar en hel del efter konvertering.

Jaha du gör din konvertering i ACR, då är det annorlunda. Dialogen jag visade ligger i PS. Om du verkligen är ute efter en detaljerad konvertering till S/V skulle jag rekommendera PS eftersom du där kan maska och göra olika S/V konvertering på olika delar av bilden.

Fill lights tror jag skapar mer brus än de två andra du nämner, den ljusar ju upp mörka områden (lite som Shadows-delen i PS "Shadows/Highlights" - det ger alltid brus.

Jaha du gör din konvertering i ACR, då är det annorlunda. Dialogen jag visade ligger i PS. Om du verkligen är ute efter en detaljerad konvertering till S/V skulle jag rekommendera PS eftersom du där kan maska och göra olika S/V konvertering på olika delar av bilden.

Fill lights tror jag skapar mer brus än de två andra du nämner, den ljusar ju upp mörka områden (lite som Shadows-delen i PS "Shadows/Highlights" - det ger alltid brus.

Nej, jag framkallar bilden till en färgbild i ACR, därefter konverterar jag bilden till s/v i PS. (det är ofta jag gör retusch i bilden, och då är det bra om jag slipper göra dubbeljobb, när jag sen kanske vill ha bilden även i färg)

"maska och göra olika S/V konvertering på olika delar av bilden" ...så har jag aldrig jobbat..kanske vore något?

Jo, Fill lights skapar mycke brus...men jag tror inte det är det som är den stora boven i detta fallet.

Nåndera av det som föreslagits är det. Jag känner så tydligt igen hur bruset ser ut när man går utanför toleransen för vad bilden håller för att redigeras. Fast ISo 400 är ju inte helt brusfritt i alla fall på min kamera.

Inte ens RAW-format tål att dras i hur som helst. Jag har på sistone lekt mycket med att öppna raw-bilder i ACR, sätta max fill light, max recovery, max contrast, max vibracy, max clearancy och sen fylla på med fill black tills jag är nöjd. Då får jag bilder som ser rätt latjo ut, men det blir artefakter, brus och färgspel utan dess like. Då gäller det att backa.

Jag tror du accumelerar lite brus lite här och där, och sen förstärks det vid skärpningen. På sistone har jag börjar retirera med skärpning och använder helst mask vid skärpning och sen kan jag måla fram skärpeökning där jag känner trängande behov. Just ditt exempel tycker jag ser ut som färgernas övergång inte riktit spelar ihop, typ exempel att man dragit en färg åt en gråskala och en annan år andra håller. Vad händer om man du gör ett nytt lager, fyller med 50% grå, lägger till 3-5 % gausiskt brus, och blandar i overlay eller mjukt ljus? Man kan sen justera effekten med blandningläget. Jag tycker att brus skall med brus bekämpas.

Fler förslag: kopiera till nytt lager, kör scratches and dust eller yt-blurr, maska och måla bort bruset där det tränger. Kombinera med ovan bruslager. (Platta inte bilden med bruslagret så länge du redigerar).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto