Nåndera av det som föreslagits är det. Jag känner så tydligt igen hur bruset ser ut när man går utanför toleransen för vad bilden håller för att redigeras. Fast ISo 400 är ju inte helt brusfritt i alla fall på min kamera.
Inte ens RAW-format tål att dras i hur som helst. Jag har på sistone lekt mycket med att öppna raw-bilder i ACR, sätta max fill light, max recovery, max contrast, max vibracy, max clearancy och sen fylla på med fill black tills jag är nöjd. Då får jag bilder som ser rätt latjo ut, men det blir artefakter, brus och färgspel utan dess like. Då gäller det att backa.
Jag tror du accumelerar lite brus lite här och där, och sen förstärks det vid skärpningen. På sistone har jag börjar retirera med skärpning och använder helst mask vid skärpning och sen kan jag måla fram skärpeökning där jag känner trängande behov. Just ditt exempel tycker jag ser ut som färgernas övergång inte riktit spelar ihop, typ exempel att man dragit en färg åt en gråskala och en annan år andra håller. Vad händer om man du gör ett nytt lager, fyller med 50% grå, lägger till 3-5 % gausiskt brus, och blandar i overlay eller mjukt ljus? Man kan sen justera effekten med blandningläget. Jag tycker att brus skall med brus bekämpas.
Fler förslag: kopiera till nytt lager, kör scratches and dust eller yt-blurr, maska och måla bort bruset där det tränger. Kombinera med ovan bruslager. (Platta inte bilden med bruslagret så länge du redigerar).