Annons

Konvertering till CMYK och ändringar i ICC

Produkter
(logga in för att koppla)

bruset

Aktiv medlem
Tjena.

Jag har ett problem då jag ska konvertera mina bilder för tryckeri.

Först konverterar jag till CMYK och det gamla vanliga problemet uppstår; mörka nyanser av vissa färger (t.ex. brunt) smetas ut och svärtan ljusnar. Svärtan fixar jag sedan till med levels i PS.

Det som bekymrar mig är att när jag gör en checkkontroll mot tryckeriets profil "Trydells Silk 270" http://www.trydells.se/pro-index.php3 så ljusnar svärtan ytterligare.

Jag har hört att man inte ska korrigera efter profilen utan endast kolla att allt verkar fungera bra.

Frågan är:

Ska jag ändå korrigera svärtan etc. i profilen om jag vill vara säker på att svart verkligen kommer att bli svart i tryck?

Eller ska jag endast korrigera i CMYK och hoppas att tryckeriet fixar detta ändå (vilket känns lite läskigt)?


Tacksam för svar.

Mvh

David
 
David Appelgren skrev:
Ska jag ändå korrigera svärtan etc. i profilen om jag vill vara säker på att svart verkligen kommer att bli svart i tryck?

Eller ska jag endast korrigera i CMYK och hoppas att tryckeriet fixar detta ändå (vilket känns lite läskigt)?

Det en tryckprofil gör är att anpassa en rad parametrar så att bilden trycks så bra som möjligt. Bland de viktigaste är att den begränsar hur mycket färg som läggs på pappret i det mörkaste partiet. Denna profil vill att du ska ha 69% cyan färg, 58% magenta färg, 49% gul färg och 93% svart färg. Lägger du på mer färg kommer tryckaren få problem med färg som smetar, skuggor som slår igen.

Så grundläggande rekommendation är att du bearbetar bilden i RGB och sedan konverterar den till CMYK och inte ändrar något efter konverteringen.

Stefan
 
Tack Stefan för svaret. Då kommer jag inte göra något annat än att konvertera till cmyk.

Jag tycker även att Cmyk gör bilden mindre rik på kontrast, är det inget att oroa sig för? Kommer det se bättre ut när det väl trycks?

Har aldrig sett en bild innan den tryckts i datorn och efter att den tryckts av tryckeri.

Det som också oroar mig är att det svarta i t.ex. en svartvit bild eller annan, ser brun ut. Kommer den inte göra det i tryck?

Finns det något bättre sätt att konvertera än att bara enkelt konvertera bilden i PS på samma sätt som man skulle konverterat till gråskala? Finns det någon bättre teknik, eller bättre program eller plugin?

Mvh

David
 
David Appelgren skrev:
Tack Stefan för svaret. Då kommer jag inte göra något annat än att konvertera till cmyk.

Jag tycker även att Cmyk gör bilden mindre rik på kontrast, är det inget att oroa sig för? Kommer det se bättre ut när det väl trycks?

Svärtan kan du inte göra något åt, men däremot kontrasten. Gör det innan du konverterar.



Det som också oroar mig är att det svarta i t.ex. en svartvit bild eller annan, ser brun ut. Kommer den inte göra det i tryck?

Är det en bild i gråskala som du konverterat till denna profil? I så fall ska den inte bli brun. Det är nog din skärm som gör bilden lite brun.

Finns det något bättre sätt att konvertera än att bara enkelt konvertera bilden i PS på samma sätt som man skulle konverterat till gråskala? Finns det någon bättre teknik, eller bättre program eller plugin?

Photoshop är ett utmärkt program att använda. Det finns program som är snabbare, men jag känner inte till något program som gör det märkbart bättre. Mycket av resultatet ligger i kvaliteten på profilen.

MVH/Stefan
 
Är inte ett dugg hemma på trycksaker, men vet att den svartpunkt från tryckeriet som nämndes ovan (i detta fall 69% cyan färg, 58% magenta färg, 49% gul färg och 93% svart färg), går att ställa in i photoshop, vilket gör att din svartpunkt i RGB, automatiskt tar tryckeriets, vid konvertering till SMYK.
Oavsett hur grått det svarta ser ut på din skärm efter konvertering till SMYK, så är det, det svartaste tryckeriet kan trycka.

Lazze
 
lazze_gurra skrev:
(i detta fall 69% cyan färg, 58% magenta färg, 49% gul färg och 93% svart färg), går att ställa in i photoshop, vilket gör att din svartpunkt i RGB, automatiskt tar tryckeriets, vid konvertering till SMYK.

Nej, gör inte det. Det är RGB-värdet 0, 0, 0 som konverteras till CMYK-värdet 69, 58, 49, 93. Det är det som vi har en profil till.

Stefan
 
Vilken återgivningsmetod använder du när du gör konverterigen? Med en ordentlig profil för bestruket papper så borde inte skillnaden bli så stor som du beskriver.
 
då jag har behandlar mina bilder för tryck så jobbar jag i rgb, kollar hela tiden i cmyk genom att trycka ctrl+y för förhandsgranskning i cmyk.
det enda jag gör efter att ha konverterat det är att trycka till den lite med kurvor.
funkar fin fint för mig iaf.
men brunt är svårt, lika så blått och rött. men ha som för vana att hela tiden förkolla den så fixar det sig nog.
 
Ja. Cmyk var bara en del av problemet. Det största problemet var (är) profilen som tar bort mycket detaljer i mörka partier.

Jag har en förkärlek för mörker och skuggor vilket straffar sig något med Cmyk och i synnerhet med profilen som tryckeriet har.

Håller på med mitt första fotojobb för en tidning och var inte riktigt beredd på hela Cmyk:andet och vilken negativ effekt den ibland kan ha.

Jag är kanske lite skadad också av den detaljrikedom jag i vanliga fall ser i PS med RGB. Bilderna kommer nog bara vara några centimeter eller någon decimeter stora i tidningstrycket i allafall och då är nog inte dessa saker lika iögonfallande.

Jag har skärpt bilderna nu för utskrift med radius 1,5 pixlar. Brukar göra så när jag skriver ut på skrivaren eller framkallar från Crimson och jag bara tar för givet att samma sak gäller i tidningstryck. Hoppas jag har rätt i det.

Tack så mycket för alla svar. Har ni övriga tips om lite vad som helst gällande förberedelse av bilder till tryckeri så är det bara att skriva på. Det är ett nytt område för mig och jag är i idel öra.

Mvh

David
 
David Appelgren skrev:
Ja. Cmyk var bara en del av problemet. Det största problemet var (är) profilen som tar bort mycket detaljer i mörka partier.

I pressen drabbas man av något som kallas punktförstoring. Färgen flyter ut lite i pappret och den större punkten gör att allt blir lite mörkare. Säg att du har en vacker nyanskillnad i en skuggdager där du på skärmen ser något som är 90% svart avteckna sig mot 100% svart. I tryck efter punktförstoring är även din 90% ton uppe i 100%.

En bra icc-profil i cmyk försöker visa detta så rättvist som möjligt, alltså slår mörka toner igen på skärmen. Du kan ju sitta och experimentera med kurvor och skuggor/högdagrar för att behålla så mycket skuggdetaljer som möjligt innan du konverterar till CMYK, men du kommer nog att offra en hel del upplevd kontrast på att få fram de mörkaste detaljerna.

Testa även om du får bättre resultat med olika återgivningsmetoder. Normalt kör man med "relativ kolorimetrisk" men för vissa bilder kan "perceptuell" eller "mättnad" ge ett bättre reultat. I 95% av fallen är dock "relativ" det bästa valet tycker jag.

För att kunna göra några bedömningar som helst måste du förstås ha en välkalibrerad bildskärm. Surt om du "trollar" fram detaljer som redan fanns där fast de inte syntes bara för att din skärm var för mörk. Det lär bli riktigt blekt och dassigt i tryck isåfall ;).

P.S. Precis efter konvertering med RGB-bilden färsk på näthinnan kan det vara svårt att göra en rättvis bedömning i CMYK. Vila ögonen på något annat en stund.
 
Senast ändrad:
Jag har arbetat med den profilen och håller med. Den är riktigt jobbig på mörka bilder, man får mecka en hel del för att inte tappa lågdagerseparationen.
 
ANNONS