Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konvertering till svart vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Jag har tidigare fått tips att om man vill fota svart vitt (digitalt) så är det bästa alltid att fota i färg och sedan konvertera och utnyttja färginformationen i själva konverteringen, för att få fram de mest dynamiska gråskalorna. Så långt väl och det ser oftast bra ut på skärmen. Problemet uppstår när jag skickar bilderna till labb för printning. Ibland så antar bilderna ett svagt färgstick i grönt eller brunt. Vad beror detta på? Ska man konvertera bilden till "Grayscale" eller "Lab mode" eller helt enkelt ta bort kanaler som innehåller information som orsakar färgsticken. Jag har frågat labbet (Expert Fridhemsplan) och Odenlab, men har inte fått något bra svar på varför det blir så här.

Kanske någon här kan belysa problemet? Tack på förhand.

Mvh
Joakim

Beskriv gärna mer utförligt hur du lämnar bilder till labbet.

Du skall inte lämna i Gråskala eller LAB utan som RGB.
Om du lämnar via en "kiosk" i affären skall du stänga av automatiken innan du trycker OK.
Ingen autokorrigering alltså, det ger ofta färgstick i svartvita bilder

Annars kan du be dem kopiera utan automatik.

Bilden bör vara konverterad till Adobe RGB eller sRGB, en del gör misstaget att konvertera till ickeneutrala profiler somtill exempel skämprofilen.

Det skiljer sig också mellan olika labb, en del klarar av att få fram bra bilder, andra inte...

Jag brukar sända bilderna via nätet och uttryckligen säga att inga korrigeringar skall göras över huvud taget. Så i så fall kanske felet ligger i att det inte är RGB eller sRGB?

ANNONS
Götaplatsens Foto