Annons

Kopiera bildfiler utan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
...men det kan tänkas att kameran lyckas lista ut vilken WiFi-anslutning som surfplattan har via Bluetooth-kommunikation...
Canons Camera connect är baserat på just det tillvägagångssättet. Det upprätthåller förbindelsen över Bluetooth (låg energiförbrukning) hela tiden, men känner till WiFi-förbindelsen och växlar upp till den (hög kapacitet) när bilder ska skickas över.
Detta innebär också att det räcker att ha Bluetooth igång på kameran även när Camera connect inte används, samt WiFi vilande. Så snart man startat Camera connect i en enhet kopplar den upp sig via Bluetooth (som alltså redan är igång på kameran) och kan sen gå vidare till WiFi via behov. På kameran gör man ingenting alls.
Tidigare lösningar från Canon, där kameran inte hade Bluetooth, krävde micklande på kameran varje gång Camera connect skulle igång.
 
Om du inte ska använda eller sortera bland bilderna så skulle jag rekommendera att du köper dubbla minneskort och använder kortplats 2 som kontinuerlig backup.
Det här tycker jag är det bästa förslaget hittills. TS kan köpa lagom många stora minneskort, som inte behöver vara extremt snabba, och ha som backupkort. Kopieringen till ett backupkort görs i kameran, kanske på kvällen innan sängdags. Några minneskort är enklare att ha med sig än en hårddisk.
 
Det Nikon gör med SnapBridge, om det är påslaget, är att kopiera små 2 MP-bilder via blåtand, avsedda för Instagram o dyl. Ska man kopiera fullstora filer måste man byta till WiFi. Det har känts rätt segt när jag har testat, så jag skulle nog inte vilja försöka kopiera ett fullt minneskort på det sättet.

inget alternativ…för segt
 
Ja, det gör ju inget om kameran står och tuggar en stund med att skriva över filerna från huvudkortet till ett trött SD-kort, bara det trötta kortet är stort nog.
 
Ja, det gör ju inget om kameran står och tuggar en stund med att skriva över filerna från huvudkortet till ett trött SD-kort, bara det trötta kortet är stort nog.

Det är väl mer det att jag inte riktigt litar på sd-korten utan nog skulle vilja spara filerna på xqd-korten tills jag kommer hem….men då blir det dyrt om jag ska köpa på mej så det räcker….
 
Antar du fotograferar mest arkitektur som har stått still i tusentals år, så jag tror inte du behöver de snabbare minneskorten.

I alla fall bilder från stadsliv. Det är bara det att jag alltid haft med en laptop när jag åkt någonstans tidigare…att inte ha det känns konstigt…mindre kontroll. Men det får bli resa med många minneskort…
 
I alla fall bilder från stadsliv. Det är bara det att jag alltid haft med en laptop när jag åkt någonstans tidigare…att inte ha det känns konstigt…mindre kontroll. Men det får bli resa med många minneskort…
En 11,6” chromebook för 2500:- är kanske en möjlighet och ha en extern hårddisk till den. Jag har aldrig haft en chromebook, men har haft en 10” Windowsdator när dessa var populära för en 15 år sedan, den var ju smidig att ha med dig
 
Jag reste också med en liten sådan dator på den tiden, men de hade inbyggd hårddisk vilket är smidigare än att behöva ta med en lös disk.
 
En 11,6” chromebook för 2500:- är kanske en möjlighet och ha en extern hårddisk till den. Jag har aldrig haft en chromebook, men har haft en 10” Windowsdator när dessa var populära för en 15 år sedan, den var ju smidig att ha med dig

Har tänkt den tanken själv, skulle ju funka istf plattan…får se, men jag tror nog det får bli ett par xqd-kort ytterligare. Nästan dyrare iofs…men blir betydligt lättare. Vill hålla ned packning till ett minimum. Får fundera har ju några veckor på mig…tack!
 
Det är väl mer det att jag inte riktigt litar på sd-korten utan nog skulle vilja spara filerna på xqd-korten tills jag kommer hem….men då blir det dyrt om jag ska köpa på mej så det räcker….
Det finns det ingen anledning till. De är inte sämre än andra kort på att minnas. Vilket är det enda de ska i det här fallet. Däremot är de rätt bra på att försvinna, fast inte alls lika bra som deras småbröder mikro-SD, förstås.
 
Har tänkt den tanken själv, skulle ju funka istf plattan…får se, men jag tror nog det får bli ett par xqd-kort ytterligare. Nästan dyrare iofs…men blir betydligt lättare. Vill hålla ned packning till ett minimum. Får fundera har ju några veckor på mig…tack!
Jag föreslår att du förvarar backupminneskorten separat från kameran. På så vis riskerar du inte att backupen försvinner om kameran blir stulen eller drabbas av något destruktivt.

[Edit: stafvel]
 
Senast ändrad:
Canons Camera connect är baserat på just det tillvägagångssättet. Det upprätthåller förbindelsen över Bluetooth (låg energiförbrukning) hela tiden, men känner till WiFi-förbindelsen och växlar upp till den (hög kapacitet) när bilder ska skickas över.
Detta innebär också att det räcker att ha Bluetooth igång på kameran även när Camera connect inte används, samt WiFi vilande. Så snart man startat Camera connect i en enhet kopplar den upp sig via Bluetooth (som alltså redan är igång på kameran) och kan sen gå vidare till WiFi via behov. På kameran gör man ingenting alls.
Tidigare lösningar från Canon, där kameran inte hade Bluetooth, krävde micklande på kameran varje gång Camera connect skulle igång.
Vi är ganska överens om att det fungerar med en Canon-kamera, men TS är nog mera intresserad av om det fungerar på motsvarande sätt med en specifik Nikon-kamera och motsvarande programvara.
 
Och i vanlig ordning är det redan utredat i den här tråden. Men rubriken är sådan att även den som funderar på det här för andra kameramärken kan hitta den i en sökning, så det jag skrev är fullt relevant.
 
ANNONS